بهترین روش برای دادن پول تو جیبی به کودکان

مقدار و روش پول توجیبی دادن به فرزندان یکی از چالش های همیشگی والدین است که روش های مناسب آن را بررسی می کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

 

به گزارش جی پلاس، فرزندان همیشه شاکی از این هستند که مقدار پول تو جیبی‌شان کم است و همکلاسی‌ها و دوستانشان بیشتر از آن‌ها پول می‌گیرند و آن‌ها در مقابل دوستانشان خجالت می‌کشند. در مقابل والدین از نحوه‌ی خرج کردن فرزندانشان شاکی‌اند و می‌گویند که فرزندانشان ولخرجند. تمامی این موارد تشویش و درگیری در سطح منزل به وجود می‌آورد. اما مبلغ و نحوه مناسب برای دادن پول تو جیبی به فرزندان چیست؟

موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که پول تو جیبی از بسیاری از قشقرق‌ها و زیاده خواهی‌های کودکان جلوگیری می‌کند و به او اعتماد به نفس می‌دهد. پول تو جیبی به پولی گفته می‌شود که کودکان با آن خرید روزانه خود مثل تنقلات را انجام می‌دهند. این پول نباید صرف هزینه‌های دیگر او مثل خرید وسایل مورد نیاز شود و شامل تنبیه نمی‌شود. یعنی والدین نمی‌توانند برای تنبیه فرزندشان پول توجیبی او را قطع کنند.

برخی از خانواده‌ها برای دادن پول توجیبی سن خاصی را در نظر می‌گیرند مثلا تا فرزندشان به سن نوجوانی نرسد، لزومی نمی‌بینند که به او پول ماهیانه بدهند. برخی دیگر از همان کودکی  شروع به دادن پول توجیبی می‌کنند. ما واقعیت این است که هر خانواده‌ای می‌تواند با توجه به شرایط مالی، سطح اجتماعی و شیوه تربیتی که انتخاب می‌کند به فرزندان خود مقرری بدهد.

 

پول توجیبی

نحوه خرج کردن را به کودکانتان آموزش دهید

پیش از شروع فرایند دادن پول توجیبی به فرزندانتان سن او را در نظر بگیرید. نحوه خرج کردن، پس ازانداز و مواردی که می‌تواند پولش را صرف آن‌ها کند به او آموزش دهید. برای کودکان دبستانی مدیریت پول به مدت یک ماه سخت است. برای همین می‌توان پول تو جیبی را به آن‌ها هفتگی داد و در نوجوانی ماهیانه کرد. در ابتدا برای او توضیح دهید که این پول تا زمان مقرر شارژ نمی‌شود. اگر زمانی پولت را تا زمان مقرر تمام کنی من نمی‌توانم به تو پول بدهم.

ا گر به فرزندانتان پول توجیبی می‌دهید باید روی شیوه خرج کردن آنها هم نظارت داشته باشید. باید به کودک، فرهنگ پس‌انداز کردن را هم یاد بدهید اما آزادی‌های فردی هم به او بدهید و بگذارید تا حدودی تصمیم‌گیری را با مدیریت پولی که در اختیار دارد، تجربه کند.

اگر چند فرزند دارید، هرگز یک شیوه خاص برای خرج کردن و استفاده از پول را به همه آنها دیکته نکنید. یادتان باشد که افراد با هم متفاوت هستند و هر یک رویکردی نسبت به پول دارند که جدی گرفتن آن به استقلال فکری و عملی کودک کمک می‌کند.

 

چگونه پس‌انداز کردن را آموزش دهیم

برای این کر یک قلک تهیه کنید. یادگیری کودکان بیشتر از طریق یادگیری مشاهده‌ی صورت می‌گیرد. دیدن فرایند انداختن پول در قلک شوق آن‌ها را بالاتر می‌برد. از او بخواهید که مبلغ مورد نظر را ذخیره کند تا به یک رقم توافقی برسد. مثلا توافق کنید که اگر پول توجیبی‌های او به یک مقداری رسید با او یک کاری که او به آن علاقه دارد باهم انجام می‌دهید.

چنین روندی به کودک، فرهنگ پس‌انداز کردن را می‌آموزد. همچنین به خانواده این امکان را می‌دهد که بر ارتباطشان با هم کار کنند و اوقات لذت بخشی را کنار هم داشته باشند.

دیدگاه تان را بنویسید