پیشکسوت استقلال: پرسپولیس فقط در ایران موفق است / همه تیم های ایرانی در حد هم هستند

پیشکسوت استقلال معتقد است موفقیت های اولیه مجیدی در استقلال به خاطر ذهنیت باقی مانده از دوران استراماچونی بود و از این پس باید به سرمربی جوان آبی ها مهلت داد تا تیمش را بسازد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ پرسپولیس در فاصله چهار هفته مانده به پایان نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال چهارمین قهرمانی متوالی را در این رقابت‌ها به ویترین افتخارات خود اضافه کرد؛ آن هم در شرایطی که استقلال رقیب سنتی آن ها در سال‌های اخیر نتایجی گرفته که باب میل هوادارانش نبوده است.

ژورس غازاریان پیشکسوت استقلال  درباره چهار قهرمانی متوالی پرسپولیس در لیگ برتر ایران اظهار ادعاهای جالبی داشت و گفت: اینکه پرسپولیس موفق به کسب قهرمانی‌های متوالی می‌شود دلیل بر خوب بودن این تیم در سطح قاره آسیا نیست و فقط در داخل ایران است که آن ها شرایط بهتری دارند. سرخ‌پوشان به خاطر مدیریت برانکو ایوانکوویچ که توانست تمامی اعضای تیم را یک دل و یکدست کند، تبدیل به تیم هماهنگی شدند و به ‌واسطه همدلی موجود در تیم، این فصل هم بدون برانکو قهرمان شدند.

او با بیان اینکه تیم‌های فوتبال در ایران از حیث کیفیت بازیکنان، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، در ادامه گفت: موضوعی که باعث می‌شود یک تیم در شرایط بهتری قرار بگیرد فاصله طبقاتی است که علاوه بر هماهنگی و همدلی، عمدتا مربوط به پول بیشتر، مدیریت مناسب و مربیگری حرفه‌ای در قیاس با دیگر تیم‌هاست. در استقلال هم شاید آندره‌آ استراماچونی می‌توانست فضایی همانند پرسپولیس را ایجاد کند اما مدیریت باشگاه استقلال به گونه دیگری عمل کرد و این موفقیت احتمالی رقم نخورد. بنابراین با توجه به شرایط مدیریتی این دو تیم بعید نیست در سال‌های آینده رویه فعلی عوض شود و پرسپولیس شرایط فعلی استقلال را پیدا کند و بالعکس، آبی‌پوشان به وضعیت کنونی سرخ‌پوشان برسند.

پیشکسوت تیم استقلال مربیانی چون برانکو و استراماچونی را موفق توصیف کرد و علت آن را در نگاهشان به تیم دانست که همه بازیکنان را یکدست می بینند و تفاوتی میان آن ها قائل نمی شوند. غازاریان در این باره گفت: آن‌ها به‌گونه‌ای تیمشان را مدیریت می‌کنند که تمامی بازیکنان به این درک برسند که موفقیت تیم در اولویت است و بازیکن به‌تنهایی نقشی در موفقیت یک تیم ندارد.

او در ادامه صحبت های خود گفت: اگر پرسپولیس تیم بسیار خوبی است باید در سال‌های اخیر در آسیا هم به‌عنوان قهرمانی دست پیدا می‌کرد ولی شاهد این هستیم که چنین اتفاقی رخ نداد. قهرمانی در لیگ داخلی اگر بیش از انگشتان دو دست هم باشد اما در سطح قاره چنین اتفاقی رخ ندهد، بدون تردید کیفیت فنی تیمی که قهرمان شده، در سطح لیگ کشورش باقی می ماند و به‌اندازه‌ای نیست که بتواند قهرمانی در سطح آسیا را شامل شود.

غازاریان در مورد اینکه بعد از رفتن استراماچونی سطح انتظار بالا از فرهاد مجیدی، باعث شد تا او نتواند موفقیتی به دست آورد، ادامه داد: در هر تیمی حتی در دنیا، بعد از اینکه سرمربی عوض می‌شود تا دو ماه ساختار تیم و عملکردش عمدتا به خاطر اثرات سرمربی قبلی است. اگر مجیدی در اوایل کارش در استقلال موفق بود، شاید نمی بایست آن را به‌حساب او گذاشت بلکه بازیکنان استقلال با شیوه‌ای که استراماچونی به آن‌ها آموخته بود عمل می‌کردند و نتیجه می‌گرفتند. معتقدم مجیدی روی عملکرد مربی ایتالیایی موفق بود. حتی اگر بهترین مربی دنیا هم سرمربی استقلال شود، تا دو ماه نمی‌تواند تغییرات چندانی در این تیم ایجاد کند و نباید توقع موفقیت از آن مربی را داشت چون بازیکنان به شیوه‌ای عادت کرده‌اند که برای تغییر آن نیاز به زمان است.

او در پاسخ به این سوال که پرسپولیس می‌تواند با یحیی گل‌محمدی طلسم قهرمانی در آسیا را بشکند، تصریح کرد: گل‌محمدی سرمربی خوبی است ولی باید در رقابت‌های آسیایی کسب تجربه کند. زحمات او را نباید انکار کرد چرا که با وجود یکدست ماندن پرسپولیس بعد از برانکو و کالدرون، یحیی مدیریت بسیار خوبی داشت و باعث شد تیمش خیلی زود به‌عنوان قهرمانی دست پیدا کند ولی زمانی می‌توانیم مدعی قهرمانی در آسیا باشیم که تجربه لازم برای موفقیت در این رقابت‌ها را داشته باشیم. توانایی، تعصب و غیرت و تمام فاکتورهای لازم برای پیشرفت در بازیکنان ایرانی بیش از دیگر بازیکنان آسیایی است ولی عدم نظم و انضباط فردی و تیمی نمی‌گذارد تیم‌های ایرانی در سطح قاره آسیا موفق باشند.

 

دیدگاه تان را بنویسید