جی پلاس/چند روزی هم قدم با شهید جواد اسدالله زاده-۱

با شهید اسدالله زاده از تحصیل در امریکا تا شهادت در حزب جمهوری

شهید جواد اسدالله زاده در سوم فروردین سال ۱۳۲۹ در مشهد به دنیا آمد و در هفتم تیر ماه سال ۶۰ در حزب جمهوری به شهادت رسید.

لینک کوتاه کپی شد
جی پلاس - منصوره جاسبی: سال ۱۳۲۹ تازه داشت سومین روزش را تجربه می کرد که آقا غلامرضا که از اهالی مشهد بود‌، صاحب پسر شد که انگار اسمش را هم با خودش آورده بود، بله پدر به نیت امام نهم علیه السلام اسم عزیز دردانه اش را جواد گذاشت.
 
پدر و مادر اهل دین و مرید اهل بیت علیهم السلام بودند و همین مساله باعث شد جواد از همان ابتدا راه خودش را انتخاب کند و با مسائل دینی انس بگیرد.
 
آقا جواد همه ایام تحصیل از دوران دبستان تا دیپلم را در مشهد گذراند و با شرکت در کنکور در رشته اقتصاد دانشگاه تهران پذیرفته و برای ادامه تحصیل راهی دیار غربت شد.
 
 
دوران تحصیل و مبارزه
با ورودش به دانشگاه، نه تنها زمینه مبارزه با ظلم ستمشاهی برایش آماده شد بلکه به تحکیم پایه های اعتقادی اش نیز پرداخت.
 

جواد به همراه جمعی دیگر از دانشجویان کتابخانه اسلامی دانشگاه را راه انداختند و به این ترتیب دیگر دانشجویان را نیز با خود برای برپایی اعتصابات دانشجویی همراه کردند.

از دیگر فعالیت های جواد در دوران کارشناسی اش، شرکت در کلاس های اسلام شناسی دکتر شریعتی بود. او نه تنها خود در این کلاس ها شرکت می کرد که آموخته هایش را نیز در اختیار دیگر دانشجویان هم قرار می داد.

 

جواد معتقد بود که مبارزه در سایه اسلام و مرجعیت پیروز است و بر اساس همین تفکر با گروههای التقاطی وارد مبارزه شد.

 

دوره کارشناسی که به پایان رسید، به خدمت سربازی رفت و بعد از آن خودش را برای رفتن به آمریکا حاضر کرد، و در یک دوره پنج ساله موفق شد تا درجه دکتری اقتصاد ادامه تحصیل بدهد اما...

 

حضور جواد در آمریکا فرصت مغتنمی بود برای بیداری دانشجویان، او که از اعضای فعال انجمن اسلامی دانشجویان امریکا و کانادا بود، توانست با همکاری چندتن از دانشجویان مقیم امریکا در پنج شهر آمریکایی انجمن اسلامی راه اندازی کند.

 

او هر تلاشی می کرد تا اسلام را به جوانان معرفی کند و در این راه از دادن جانش هیچ بیمی نداشت و تا جایی پیش رفت که توانست با ۷۰۰ دانشجوی مسلمان نماز جماعتی باشکوه برگزار کند طوری که با وجود همه سانسورها، سه شبکه تلویزیونی امریکا ناچار به پخش آن شدند.

 

او کسی بود که اولین تظاهرات علیه رژیم شاه را با چند تن از دوستانش برپا کرد و پیام نهضت امام را به جهانیان رساند.

 

وقتی خبر تصمیم امام برای بازگشت به میهن را شنید، با نیمه تمام گذاشتن دوره دکترا، خود را به نوفل لوشاتو رساند تا به همراه پیر و مرادش برای ادامه مبارزه با حکومت پهلوی راهی کشور شود.

 

فعالیت های آقاجواد پس از پیروزی انقلاب اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد حزب جمهوری شاخه مشهد شد و همچنین تدریس اقتصاد در دانشگاه فردوسی را نیز شروع کرد و با راه اندازی انجمن اسلامی دانش آموزان خراسان، تدریس اقتصاد اسلامی را هم در دستور کار خود قرار داد.

 

با عزیمت به تهران، به عنوان اولین مدیر عامل صندوق حمایت از صادرات انتخاب شد.

او با تدریس در مدرسه عالی بازرگانی، به همراه مرحوم نوربخش تدریس اقتصاد اسلامی را در کانون توحید شروع کرد. منبع جواد برای تدریس کتاب اقتصاد ما شهید صدر بود.

 

از دیگر فعالیتهای آقا جواد تا پیش از شهادت می توان به نامزدی در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از طرف حزب جمهوری شاخه مشهد، ارائه طرح ادغام دو مرکز تابعه وزارت بازرگانی و اجرایی کردن آن برای پیشگیری از حیف و میل بیت المال، خدمت در سازمان غله تهران اشاره کرد.

 

با تشکیل دولت شهید رجایی، آقا جواد که توانمندی، تعهد و نظریه پردازی اش در بخش اقتصاد به اثبات رسیده بود، به عنوان معاون بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی انتخاب شد هر چند که این مدت مسئولیت بسیار کوتاه بود و با شهادتش به پایان رسید اما نقش مهمی در اجرایی کردن اصل ۴۴ قانون اساسی ایفا کرد و با همیاری همکارانش موفق به ارائه طرح دولتی کردن تجارت خارجی برآمده و آن را به مجلس تقدیم کردند.

 

هر چند زمان کوتاه بود اما آقا جواد توانست با مدیریت درست و سنجیده خود، مراکز توزیع کالای دولتی را به ۱۰ مرکز ارتقا دهد.

 

همه این فعالیتهای خالصانه جواد ناشی از طرز تفکر خالصانه او بود که خدمت به همنوع را عین عبادت می دانست و اعتقاد داشت که در صورت پذیرفتن مسئولیت باید آن را به نحو آن احسن انجام داد وگرنه خیانت به اسلام و انقلاب است.

 

ازدواج 

سال ۱۳۵۸ بود که جواد با یکی از شاگردانش ازدواج کرد و حاصل این ازدواج فرزند دختری به نام سارا بود.

شهادت

هفتم تیرماه سال ۶۰ بود که جمعی از یاران انقلاب اسلامی با بمبگذاری در مقر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند و جواد نیز یکی از همانان بود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید