بررسی علمی اثرات مخربی که قرنطینه بر کیفیت خواب افراد دارد

محققان دانشگاه بازل سوئیس در مطالعه اخیرشان اعلام کردند افراد در قرنطینه زمان بیشتری را به خواب اختصاص داده اند، اما خواب باکیفیتی نداشته اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در یک نظرسنجی که توسط محققان دانشگاه بازل و بیمارستان روانپزشکی دانشگاه بازل انجام شده، مشخص شده است افراد هنگامی که به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ قرنطینه بودند بیشتر از حالت معمول خوابیده‌اند. محققان در این مطالعه ۴۳۵ نفر مورد بررسی قرار داده‌اند که گرچه در دوران قرنطینه بیشتر خوابیده‌اند اما کیفیت خواب آنها بدتر از قبل  شده بود.

این تحقیق شامل یک بررسی شش هفته‌ای آنلاین بود که بین ۲۳ مارس و ۲۶ آوریل ۲۰۲۰ انجام شده است. محققان افرادی از کشورهای سوئیس، اتریش و آلمان را برای بررسی در این تحقیق برگزیدند که ۷۵ درصد از آنها زن بودند. علاوه بر این بیش از ۸۵ درصد از پاسخ دهندگان در آن زمان از خانه کار می‌کردند. آنچه که محققان از این مطالعه دریافتند این است که قرنطینه، "ریتم اجتماعی" را کاهش داده که این امر به کاهش "اختلاف ساعت خواب در روزهای کاری و تعطیل"(social jetlag) منجر می‌شود.

دکتر "کریستین بلوم" (Christine Blume) گفت: این نشان می‌دهد که الگوهای بیدار شدن افراد به جای ریتم‌های اجتماعی توسط سیگنال‌های بیولوژیکی درون بدنشان هدایت می‌شدند.

این کاهش اختلاف ساعت خواب همچنین ممکن است یکی از دلایلی باشد که شرکت کنندگان حدود ۵۰ دقیقه بیشتر از قبل از قرنطینه می‌خوابیدند و این می‌تواند به این دلیل باشد که مردم دیگر به سر کار نرفته اند و احتمالا زمان اضافی را صرف خوابیدن کرده اند.

اما با این وجود متأسفانه ،کاهش "اختلاف ساعت خواب روزهای کاری و تعطیل" سبب بهبود خواب افراد نشده بلکه بنابر گزارش‌ها گرچه زمان خوابیدن افزایش یافته اما کفیت خواب این افراد در دوران قرنطینه بدتر نیز شده بود.

بلوم گفت: این مسئله تعجب آور نیست چرا که قرنطینه استرس‌های دیگری از جمله استرس‌های مالی و بهداشتی، مسائل مربوط به مراقبت از کودکان، نگرانی در مورد اشتغال در آینده و موارد دیگر را برای افراد ایجاد کرده است.

جت لگ(Jet lag) یک وضعیت فیزیولوژیک است که از تغییرات ریتم شبانه‌روزی بدن اتفاق می‌افتد که در آن تنظیم خواب فرد به هم می‌ریزد. مهم‌ترین دلیل پرواززدگی برهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن است.

متخصصین خواب برای کسانی که کیفیت خوابشان بد شده است، راه حل مهمی را ارائه دادند و اظهار کردند داشتن فعالیت بدنی در خارج از منزل می‌تواند با کاهش کیفیت خواب مقابله کند. در واقع، ورزش اغلب به اندازه کافی افراد را خسته می‌کند به طوری که آنها پس از ورزش می‌توانند به خوبی بخوابند و همچنین پس از ورزش، اندورفین در بدن آزاد می‌شود که یک ماده شیمیایی تقویت کننده خلق و خوی افراد است. اندورفین‌ها(Endorphins) یا مسکن‌های طبیعی بدن موادی هستند که از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می‌شوند و اثر اصلی آن‌ها تسکین درد است.

یافته‌های این مطالعه در مجله"Current Biology" منتشر شده است.

دیدگاه تان را بنویسید