جی پلاس

سیستم امنیتی غیرقابل نفوذ ژاپنی ها برای مقابله با جعل

محققان ژاپنی تراشه‌های میلی‌متری طراحی کرده‌اند که با ایجاد الگوهای امنیتی رنگی منحصر به‌فرد، سیستم امنیتی ایجاد می‌کند که به هیچ وجه قابل جعل نیست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ اگر در یک انتهای دیوار اکو در معبد بهشت در پکن نجوا کنید. کسانی که در انتهای دیگر این دیوار خمیده هستند، حتی از فاصله ۶۵ متری صدای نجوای شما را می‌شنوند. این پدیده اثر نجوا- گالری نام دارد. حال محققان ژاپنی از اصول اصلی این پدیده برای جلوگیری از جعل در سیستم‌های امنیتی استفاده کرده‌اند.

شناسایی و احراز هویت با امنیت بالا باید به خوبی از جعل جلوگیری کند. متاسفانه سارقان هویت همیشه یاد می‌گیرند که چگونه‌ الگوهای حتی بسیار پیچیده را کپی کنند و راهی برای شکستن قفل امنیتی پیدا می‌کنند. تنها راه شکست دائمی سارقان هویت، ایجاد الگویی است که تکثیر آن غیرممکن باشد.

محققان دانشگاه تسوکوبا در ژاپن با تکیه بر این اصل و با استفاده از امواج نجوا- گالری الگوی امنیتی‌ را ابداع کرده‌اند که قابل تکرار نیست و با انجام این کار، یک سیستم ضد جعل جدید غیرقابل نفوذ ایجاد کردند.

آن ها می‌گویند: به جای استفاده از امواج صوتی، از امواج نوری استفاده کردیم تا بتوانیم از ذرات رنگی در ابعاد میکرومتر نور ساطع کنیم. این سیستم یک الگوی رنگی پیچیده ایجاد می‌کند که به هیچ وجه قابل جعل نیست.

محققان برای طراحی میکروتراشه‌های در ابعاد میلی‌متر، ابتدا ذرات رنگی بسیار ریزی را در جایی که نور این ذرات خاموش و روشن بشوند، ذخیره کردند. سپس آن ها را به طور انتخابی و به شکل یک الگو روشن و خاموش کردند. یعنی بعضی از ذرات روشن شدند و بعضی تاریک ماندند.

هر کدام از این ذرات رنگی از قطر و شکل منحصر به‌فردی برخوردار است و به دلیل اصول اثر نجوا- گالری که در آن به جای صوت از نور استفاده شده، نوری که از ذرات ساطع می‌شود، کاملا منحصر به فرد است. در نتیجه یک الگوی رنگی کاملا منحصر به‌فردی شبیه به اثر انگشت در داخل میکروتراشه ایجاد می‌کند که تکثیر یا جعل آن غیرممکن است.

محققان می‌گویند: این میکروتراشه را به گونه‌ای بهینه کردیم که تراکم آن به چند میلیون پیکسلی در هر سانتی‌متر مربع برسد. سپس یک سیستم احراز هویت نوری دو مرحله‌ای با امنیت بالا ایجاد کردیم: میکروالگو و اثر انگشت نوری پیکسل به پیکسل میکروتراشه.

محققان برای آزمایش سیستم خود، یک طرح شبیه به مونا لیزا در ابعاد چند میلی‌متر درست کردند. در این طرح یک اثر انگشت نوری منحصر به فرد تعبیه شد که به هیچ وجه قابل تکثیر نبود.

آن ها ادعا می‌کنند که با کمک این میکروتراشه جعل غیرممکن است و در نتیجه سازمان‌های با امنیت بالا برای جلوگیری از کلاهبرداری، حفظ اسرار و تضمین صحت داده‌ها و تجهیزات‌شان می‌توانند از این میکروتراشه با خیال راحت استفاده کنند.

دیدگاه تان را بنویسید