آرایشگران از دیدگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا جزو صنوف پرخطر شمرده شده و از اسفند ماه تاکنون مجوز فعالیت دریافت نکرده‌اند که این امر آنان را دچار مشکل کرده و برخی را به زیرپا گذاشتن قوانین و جستن راه‌های دیگر برای کسب درآمد سوق داده است.

به عنوان مثال آرایشگاه در ظاهر بسته است اما قرارها به صورت تلفنی گذاشته شده و آرایشگر در ساعت مشخصی به مشتری خود اعلام می‌کند که به آرایشگاه بیاید یا از مشتری می‌خواهد ساعتی را مشخص کند که او به منزل آمده و کار پیرایش و آرایش را انجام دهد.

برخی از آرایشگران نیز که به صورت غیرمجاز و بدون داشتن پروانه کسب فعالیت می‌کردند، از تعطیلی آرایشگاه‌ها سوء استفاده کرده و بازار را به دست گرفتند و به صورت تلفنی مشتری جذب کرده و برای انجام کار به خانه مشتریان می‌روند.

آرایشگران سرشناس و قانونمندی نیز هستند که پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کردند و اکنون نیز که مجبور به تعطیلی هستند، در آرایشگاه را بسته‌اند اما اجاره‌های زیاد و هزینه‌های سربار آرایشگاه باعث شده است، برخی از آنها به اتاق اصناف رفته و درخواست ابطال پروانه بدهند.

رییس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: همکاران من از اسفند ماه تاکنون تعطیل کرده‌ و بیکار شده‌اند، این در حالی است که اجاره مکان آرایشگاه بسیار زیاد است و قادر به پرداخت آن نیستند.

حمید دولابی افزود: آرایشگران برای آخر سال برنامه‌ریزی و هزینه بسیار کرده بودند تا بتوانند مطابق با شرایط زمان درآمد مناسبی به دست آورند اما تعطیلی اجباری درآمد آنها را به حداقل رسانده و بیکار شده‌اند.

وی ادامه داد: برخی آرایشگران به سبب فشار هزینه‌ها ناگزیر به خانه‌ها مراجعه کرده و در خانه مشتری، کار اصلاح سر را انجام می‌دهند که این امر مشکلاتی را در پی دارد. 

وی گفت: در مدت محدودی که ساعت کاری برای آرایشگران تعریف شده بود و آنان ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودند، بازرسی‌ از عملکرد آنان نشان داد که اغلب آنها موارد بهداشتی را رعایت و از لوازم یکبار مصرف استفاده می‌کردند.

دولابی با اشاره به فعالیت یکهزار و ۲۳۰ آرایشگاه دارای پروانه‌ در مشهد افزود: در یک ماه گذشته ۳۰ نفر از آرایشگران مردانه به دلیل فشار اقتصادی پروانه کسب خود را باطل کرده‌اند.

وی اظهار داشت: اتحادیه صنف آرایشگران مردانه چندین بار نامه‌نگاری کرده و از اتاق اصناف و استانداری خواسته است دستکم ساعت کاری آرایشگران را محدود کند تا از رفتن آنان به خانه مشتری‌ جلوگیری شود.

رییس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد زنان آرایشگر در مشهد سرپرست خانوار یا بدسرپرست یا زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند و از محل آرایشگری هزینه‌های زندگی‌ خود را تامین می‌کنند.

زهرا سالارزاده افزود: گفته می‌شود آرایشگران درآمد بسیار دارند، اما آرایشگاه‌های زنانه بسیاری بویژه در حاشیه شهر هستند که خرج زندگی خود را با مشکل تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: دولت اعلام کرد کسانی که به خاطر تعطیلی اجباری بیکار شده‌اند می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند اما اسم آرایشگران در لیست بیکاران نیست، در حالی که آنان از هنر دستشان، خرج زندگی خود را تامین می‌کنند و کرونا باعث بیکاری آنان شده است.

وی گفت: گشت‌های بازرسی اتحادیه در زمانی که آرایشگاه‌ها در ساعات محدود مجاز به فعالیت بودند، نشان داد که همه آرایشگاه‌های دارای جواز کسب، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند.

سالارزاده افزود: تعطیلی اجباری آن هم در اسفند ماه و ماه‌های رجب و شعبان که چشم امید همه آرایشگران برای کسب درآمد به این مقاطع زمانی دوخته شده بود، صدمه بسیار به آنان زد  زیرا بسیاری از آنان لوازم و مواد مورد نیاز خود را به صورت قسطی تهیه کرده بودند اما نتوانستند هزینه آنها را به دست آورند.

وی ادامه داد: با تعطیلی آرایشگران دارای جواز کسب، آرایشگران غیرمجاز و بدون جواز از این فرصت استفاده کرده و به ‌خانه‌های مشتریان می‌روند یا مشتریان را در خانه خود می‌پذیرند و به نحوی بازار کار آنان رونق گرفته است.

وی گفت: یکی از بزرگترین چالش‌های این صنف فعالیت سالن‌های زیبایی زیرزمینی یا غیرمجازی است که اغلب خدمات غیرمجاز و مداخله گرانه در حوزه پزشکی مانند پلکسر، خال برداری و پرسینگ ارایه می‌دهند.

سالارزاده افزود: اتحادیه صنف آرایشگاه‌های زنانه هنگام صدور پروانه کسب، برگه‌ای حاوی همه مواردی را که مداخله پزشکی محسوب می‌شود به صاحبان پروانه ارایه می‌دهد و از آنان امضا و اثر انگشت گرفته می‌شود تا مداخله‌ای در امور پزشکی نداشته باشند، همچنین به دفعات این موارد در قالب ارسال پیامک به گوشی تلفن همراه آنان یادآوری می‌شود یا در شبکه های اجتماعی به صاحبان آرایشگاه‌ها اطلاع رسانی و گوشزد می‌گردد.

وی با بیان اینکه تاکنون یکهزار و ۶۸۰ پروانه کسب معتبر برای آرایشگاه‌های زنانه در مشهد صادر شده است اظهار داشت: به دلیل هزینه‌های بسیار آرایشگاه‌ها و تعطیلی اجباری، آرایشگران متعدد از ۱۶ فروردین ماه تاکنون به اتحادیه مراجعه کرده و درخواست ابطال جواز کسب داده‌اند.

وی گفت: بهتر است ساعت کاری محدود برای آرایشگران تعیین شود تا هم جلو تخلفات گرفته شده و هم آرایشگران بتوانند مخارج زندگی خود را تامین کنند.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا آرایشگاه‌ها جزو صنوف پرخطر محسوب شده و اجازه فعالیت ندارند لذا در صورت مشاهده فعالیت مراکز آنها پلمب می‌شود.

امیر دلداری افزود: ۱۵ گروه بازرسی هر روز بر فعالیت صنوف نظارت دارند و تاکنون چهار آرایشگاه مردانه به دلیل تخلف و بازگشایی پلمب شده است.

وی ادامه داد: تامین سلامت مردم در اولویت است و خط قرمز حوزه بازرسی سلامت مردم می‌باشد و صنوف نیز ملزم به اجرای قانون هستند.

براساس ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا، آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران و اغذیه فروشی‌ها، طباخی و فست فودها، گرمابه‌ها، روزبازارها و نمایشگاه‌ها، مراکز بازی و تفریحی، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالارهای پذیرایی و سالن‌های  مراسم، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها مجاز به بازگشایی نیستند.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۸۵ هزار و ۹۹۶ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری تاکنون جان پنج هزار و ۳۹۱ را در کشور گرفته است. 

همچنین تاکنون ۶۳ هزار و ۱۱۳ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.