گزارش جی پلاس از مشکل بزرگ فوتبال در تابستان

گرمای هوا بلای جان فوتبالیست های ایران می شود

برگزاری فوتبال در تابستان برای برخی از تیم های فوتبال تبدیل به مخاطره خواهد شد و می تواند سلامت بازیکنان را به خطر بیندازد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ زمانبندی فوتبال ایران به نحوی است که از برگزاری مسابقه در گرمترین روزهای سال پرهیز شود. در واقع لیگ ایران هیچ گاه زودتر از تیر شروع نشده و نهایتا در آخرین روزهای تیر ماه این اتفاق رخ داده است و معمولا تا پایان تابستان، بازی ها در ساعات پایانی شب برگزار می شود.

در واقع فوتبال ایران هر ساله در ماه های خرداد و تیر تعطیل است و نهایتا در مرداد استارت بازی های می خورد تا بعد از گذشت حدود 9 ماه در اردیبهشت تمام شود. این زمانبندی امسال بهم خورده و با شیوع کرونا، لیگ ایران از اواسط اسفند تعطیل شد و طبق اعلام سازمان لیگ از دوم تیرماه، همه بازی ها به صورت همزمان شروع می شود. با این حال تنها دیدار معوقه از فصل جاری میان فولاد و استقلال 29 خرداد برگزار خواهد شد ولی محل برگزاری بازی هنوز روشن نیست.

پس از حل شدن همه مشکلات و صدور مجوزهای لازم، سازمان لیگ در کنار رعایت پروتکل ها توسط تیم ها، برای برگزاری مسابقات با دو مشکل مهم مواجه است که حل شدن آن به این سادگی ها نیست و دست مسئولان را در پوست گردو قرار می دهد و امکان دارد بازیکنان را با ضعف بدنی مواجه کند.

*گرمای هوا بلای جان تیم ها می شود؟

همانطور که گفته شد به علت گرمای هوا، مسئولان از برگزاری مسابقات در تابستان و ماه های اوج گرما پرهیز می کنند و تیم ها هم تمرینات آماده سازی خود را در شهرهای سردسیر داخل کشور مانند اردبیل، کهگیلویه و بویر احمد و یا در خارج از کشور برگزار می کنند.

این عادت همیشگی تیم ها امسال قابلیت اجرا شدن ندارد و همه تیم ها ناچارا باید در گرمای هوا بازی کنند ولی گرمای هوا برای تیم های جنوبی بسیار حاد است و آن ها مجبورند ترک خانه کنند و راهی دیگر شهرهای کشور شوند و چه بسا ورزشگاه مناسبی در انتظار این تیم ها نباشد.

*وضعیت در خوزستان و بوشهر بحرانی است

گرمای هوا از همین الان در این دو استان شروع شده است و 5 تیم لیگ برتری مجبور شدند تمرینات خود را در سایر شهرها شروع کنند چرا که گرما اجازه تمرینات را به تیم ها نمی دهد.

سعید آذری، مدیرعامل فولاد درباره این اتفاق می گوید: چون هوای خوزستان 43 درجه سانتی گراد است نمی‌توانیم در خوزستان تمرین کنیم، یک اردوی 10، 12 روزه بیرون از خوزستان برگزار می‌کنیم و این اردو به احتمال زیاد در تهران است.

این وضعیت در هنگام بازی ها دشوارتر خواهد شد چرا که بازیکنان مجبورند در گرمای بالای 30 درجه سانتی گراد و در برخی شهرها بالای 40 درجه سانتی گراد به مدت 90 دقیقه پرفشار بدوند و بازی کنند.

البته همانطور که این موضوع برای تیم های خوزستانی و بوشهری دشوار است، به نفع تیم های شمال کشور به خصوص تبریزی ها خواهد بود که به جای سرمای سخت تبریز در زمستان، می توانند در هوای مطبوع و تابستانی این شهر به میدان بروند.

*بررسی دمای هوا در شهرهای میزبان لیگ برتر تا پایان فصل

به گفته مسئولان، فصل جاری لیگ برتر باید تا 11 مرداد تمام شود. با توجه به شروع رقابت ها از 29 خرداد، نگاهی به پیش بینی سازمان های هواشناسی از دمای هوای شهرهای دارای تیم در لیگ برتر خواهیم داشت تا وضعیت شهرهای برای شروع لیگ برتر را بررسی کنیم.

دمای هوای شهرهای مختلف در خلال لیگ برتر (دمای هوا برحسب سانتی گراد

 

شهر دمای هوا در 3 تیر دمای هوا در 11 مرداد میانگین دما در روز
تهران روز 35 - شب 24 روز 36 - شب 25 38
تبریز روز 29 - شب 15 روز 33 - شب 18 32
اصفهان روز 34 - شب 20 روز 38 - شب 23 38
اهواز روز 47 - شب 27 روز 46 - شب 26 48
بوشهر روز 38 - شب 27 روز 40 - شب 29 40
مشهد روز 32 - شب 15 روز 34 - شب 17 36
قائم شهر روز 32 - شب 23 روز 34 - شب 22 38
سیرجان روز 35- شب 19 روز 37 - شب 18 37

 

به جز گرمای هوا، شرجی بودن نیز مزید بر علت شده تا بازی در شهرهای جنوبی به یک مشکل جدی تبدیل شود؛ شهرهایی که دارای 5 نماینده در لیگ برتر هستند. جدای از این دو شهر، فعالیت های سنگین در هوای گرم می تواند موجب گرفتگی عضلات و بی حالی فوتبالیست ها شود. 

باید دید سازمان لیگ و تیم های میزبان در جنوب کشور چه تدابیری را می اندیشند و آیا بازی ها در شهرهای شمالی کشور که دارای هوای مطبوع تری در تابستان هستند، برگزار می شود یا خیر؟

 

دیدگاه تان را بنویسید