مدیر فوتبالی فعال در حوزه صنعت در گفت و گو با جی پلاس؛

رضاییان: واگذاری فوتبال به بخش خصوصی باعث ورشکستگی می شود/ همه باشگاه ها با خصوصی سازی نابود شدند/ این موضوع بازهم فراموش می شود

یک مدیر فوتبالی فعال در حوزه صنعت با بیان اینکه واگذاری تیم های فوتبال به بخش خصوصی با ورشکستگی و نابودی تیم ها همراه می شود، گفت: واگذاری سرخابی ها مانند باقلا سبز است که مدتی طرفدار دارد و بعد تمام می شود تا سال آینده مجددا به بازار بیاید. خصوصی سازی این دو تیم را در این 40 سال بارها شنیده ایم و هیچ وقت اتفاقی رخ نداده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ دور جدید واگذاری سرخابی های فوتبال ایران به بخش خصوصی همانند سالیان گذشته کلید خورده و در این مقطع، قرعه به نام فرابورس خورده است. کارشناسان بسیاری معتقدند به علت مشکلات بسیار در فرآیند آماده سازی این دو تیم برای حضور در فرابورس، این اتفاق در سال 1400 نیز رخ نخواهد داد.

*کتاب را هر چند بار بخوانی، پایانش فرقی ندارد

مسعود رضاییان، مدیرعامل چندین تیم مختلف در لیگ برتر ایران در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره واگذاری استقلال و پرسپولیس در فرابورس در نیمه نخست سال جاری می گوید: یک سوال از کسانی که این صحبت ها را مطرح می کنند، دارم. هر کسی می تواند کتاب بینوایان را به دفعات مختلف بخواند. آیا پایان این قصه عوض می شود؟ صحبت درباره واگذاری استقلال و پرسپولیس تکراری شده است و هر چند سال یک برای مدت کوتاهی مطرح می شود.

*واگذاری سرخابی ها مدتی طرفدار دارد و بعد فراموش می شود

وی ادامه داد: به قولی واگذاری سرخابی ها مانند باقلا سبز است که مدتی طرفدار دارد و بعد تمام می شود تا سال آینده مجددا به بازار بیاید. خصوصی سازی این دو تیم را در این 40 سال بارها شنیده ایم و هیچ وقت اتفاقی رخ نداده است.

*هر باشگاهی که خصوصی شده نابود شده است

این عضو سابق مجمع فدراسیون فوتبال مثال دیگری درباره روند واگذاری این دو تیم زده و می گوید: عده ای را تصور کنید که پشت درب بسته ای ایستاده اند و هر دفعه یک نفر وارد می شود و بعد صدای شکنجه شدن آن نفر می آید و سپس درب باز می شود و جسد او را بیرون می اندازند. آیا ایستادن در این صف عقلانی است؟ ما به یاد داریم که هر باشگاهی که به سمت خصوصی سازی رفته نابود شده است. تیمی هم نیست که بیش از 5 سال دوام آورده باشد.

شجاع خلیل زاده / استقلال و پرسپولیس/ احمد نوراللهی/ محمد دانشگر/ دربی 90

*یک فرد تاجر باید دیوانه باشد 100 میلیارد تومان هزینه کند و پولی در نیاورد

رضاییان خاطرنشان کرد: ما یک مورد موفق هم در خصوصی سازی باشگاه ها نداشتیم که به پشتوانه کمک های مردمی وضعیت خوبی داشته باشد. دلیل این است که منابع درآمدزایی وجود ندارد. هر کسی هم که این تیم ها را می گیرد، اهداف مشخصی دارد. یک فرد تاجر هم باید دیوانه باشد که 100 میلیارد تومان هزینه کند و 2 میلیارد تومان به دست بیاورد. در راحت ترین حالت 100 میلیارد را در بانک می گذارد، 10 درصد سود می گیرد و یا یک کسب و کار را راه اندازی می کند. چرا باید وارد فضایی شود که زیان ده است؟

*واگذاری فوتبال به سمت ورشکسته شدن خواهد رفت

وی به شکست خوردن واگذاری شرکت های بزرگ دولتی به بخش خصوصی اشاره کرده و می گوید: ما خیلی از شرکت های بزرگی را دیدم که کامیون ها دم در این شرکت ها صف می کشیدند و یکی دو روز می ماندند تا بارگیری کنند. یک سری کارهای غیر علمی صورت گرفت و بعد از شش، هفت ماه این شرکت ها هم شکست خوردند. این فوتبال هم در صورت واگذاری به بخش خصوصی به سمت ورشکسته شدن می رود. نباید با استقلال و پرسپولیس این کار را انجام دهیم. اگر واگذار موفقیت آمیز است، ابتدا سایر تیم ها را واگذار کنند.

*واگذاری استقلال و پرسپولیس 30 میلیون نفر را درگیر می کند

رضاییان تاکید کرد: شکست خوردن واگذاری شرکت های بزرگی مانند نیشکر هفت تپه و گروه ملی فولاد چندین هزار نفر را درگیر کرد اما در صورتی که استقلال و پرسپولیس دچار مشکل شوند، بیش از 30 میلیون نفر درگیر این دو تیم خواهند شد. چه ضمانتی وجود دارد که این دو واگذاری موفقیت آمیز باشد؟

 *طرفدار فوتبال درآمدی ندارد

مدیرعامل سابق فولاد خوزستان درباره منابع درآمدزایی این تیم ها می گوید: اینکه انتظار داشته باشیم که هر هوادار پولی بدهد، جوابگو نیست و عمر این کارها هم سر آمده است. یک سری باشگاه ها به نام ساندی کلاب داریم که روز یک شنبه مردم مبلغی را به آن ها کمک می کنند اما جای آن ها در لیگ دسته 6 است. 70 درصد از قشری که در ایران طرفدار فوتبال است، زیر 23 سال قرار دارد و عمدتا بیکار هستند. آن ها پول خود را هم از پدرومادرشان می گیرند. نباید انتظار داشته باشیم بدون وجود منابع درآمدی، این دو تیم موفق شوند.

*سرمایه گذاران بورس عاشق چشم و ابروی تیم ها نیستند، دنبال درآمد هستند

وی همچنین به وضعیت بازار بورس اشاره کرده و می گوید: کسانی که قصد سرمایه گذاری در بورس را دارند، دنبال درآمدزایی بیشتر هستند. شاید کسی طرفدار استقلال باشد اما اگر پرسپولیس وضعیت درآمدی بهتری داشته باشد روی این تیم سرمایه گذاری کند. بورس توضیح مشخصی دارد و اینطور نیست که مردم از روی علاقه مندی سرمایه خود را بسوزانند.

 

اخبار مرتبط: فائقی: واگذاری سرخابی ها تا 1400 انجام نمی شود/ پشت این موضوع حمایت نیست/ دولت مشکل اداره کردن را گردن دیگران می اندازد

اولیایی: مسئولان در واگذاری استقلال و پرسپولیس در حال گریز از صحنه نباشند! / سرمایه گذار عاقل سراغ این دو تیم نمی آید / برخی برای فرار از جرم، در ورزش سرمایه گذاری کردند

هاشمی طبا: دولت نمی تواند سرخابی ها را واگذار کند/ اساس این کار ایراد دارد/ استقلال و پرسپولیس ورشکسته هستند

 

دیدگاه تان را بنویسید