گفت و گوی جی پلاس/ صورت های مالی غیرواقعی سرخابی ها در فرابورس؟

اولیایی: مسئولان در واگذاری استقلال و پرسپولیس در حال گریز از صحنه نباشند! / سرمایه گذار عاقل سراغ این دو تیم نمی آید / برخی برای فرار از جرم، در ورزش سرمایه گذاری کردند

مدیرعامل سابق استقلال با انتقاد از روند واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی با عرضه در فرابورس، معتقد است مسئولان دولتی بعد از سال ها روند اشتباه در اداره این دو تیم، دیگر خسته شدند و در حال گریز از صحنه هستند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ روند واگذاری استقلال و پرسپولیس در فرابورس به بخش خصوصی با سرعت بیشتری نسبت به گذشته طی می شود و وزارت ورزش امیدوار است در نیمه نخست سال 99 این اتفاق رخ بدهد. در همین رابطه اولین جلسه هیات‌ واگذاری شرکت‌های دولتی در سال ۱۳۹۹با حضور وزرای اقتصاد، ورزش و جوانان، دادگستری و رییس سازمان خصوصی‌سازی و نمایندگان اتاق بازرگانی و سازمان بورس اوراق بهادار برگزار شد.

در این جلسه، برنامه اجرایی پیشنهادی سازمان خصوصی‌سازی و برنامه اجرایی مراحل مختلف برای واگذاری قطعی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مورد تصویب هیات عالی واگذاری شرکت‌های دولتی قرار گرفت.

البته تلاش هایی برای رفع ایرادهای دو باشگاه در سال 98 از جمله حسابرسی سالیان گذشته و برگزاری مجامع این دو باشگاه، شناسایی اموال و دارایی‌های مختلف آن ها، واگذاری قطعی دو ورزشگاه درفشی‌فر و مرغوبکار به دو باشگاه و همچنین شفاف شدن بدهی مالیاتی آن ها و حل کردن بسیاری از دعاوی حقوقی در سال ۱۳۹۸ انجام شده است.

*ادامه تردیدها در واگذاری سرخابی ها

با وجود عزم بالای دولت در واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی که به گفته صالحی، رئیس سازمان خصوصی سازی به صورت پلکانی انجام خواهد شد، کارشناسان و اهالی فوتبال معتقدند این فرآیند معیوب است و ایرادهای زیادی به روند واگذاری این دو باشگاه وجود دارد. آن ها بر این باورند که هنوز تراز مالی این دو تیم و مشکلات مالی آن ها شفاف نیست و برای درآمدزایی آن ها بعد از واگذاری راهکاری پیش بینی نشده است.

در واقع با توجه به پرداخت نشدن حق پخش تلویزیونی در ایران که خارج از اختیارات دولت است، فعلا نمی توان این تیم را در فرابورس عرضه کرد. برخی کارشناسان هم معتقدند به علت مشکلات مربوط به اداره این دو تیم توسط مدیران ناموفق و کمبود منابع دولتی، دولت در صدد تامین کسری بودجه از طریق واگذاری این دو تیم است.

در همین رابطه کاظم اولیایی، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره روند واگذاری این دو تیم به بخش خصوصی، اظهار می کند: طی روزهای گذشته جلسات خوبی برگزار شد و صالحی - رئیس سازمان خصوصی سازی روند واگذاری را تشریح کرد. البته طبق ماده 141 قانون تجارت، استقلال یک تیم ورشکسته محسوب می شود و آقایان مبنا را بر این گذاشتند که با واگذاری مجموعه مرغوبکار به اموال استقلال، از ورشکستگی این تیم جلوگیری کنند.

*واگذاری مرغوبکار به استقلال، یعنی خشت اول را کج گذاشتند

وی ادامه داد: واگذاری مرغوبکار به این معنی است که آقایان خشت اول را کج گذاشتند. از آقایان خواهش می کنم اسناد و مدارک مربوط به واگذاری مرغوبکار را به استقلال ارائه کنند. مرغوبکار به علت شرایطی که دارد قابل واگذاری نیست. ما دچار مشکلات عدیده ای در این زمینه هستیم چرا که من سال ها این موضوع را پیگیری کردم.

بورس

*چند وزیر، اطلاعات اشتباه می دهند

مدیرعامل اسبق استقلال تاکید کرد: سند مادری مجموعه مرغوبکار دچار مشکل است. وقتی چند وزیر، اطلاعات غلط می دهند، مسیر اشتباه را طی می کنیم.

*مرغوبکار پارکینگ خودروهای تصادفی شده است

اولیایی درباره مشکلات مجموعه مرغوبکار به منظور واگذاری به استقلال، اظهار کرد: محوطه مجموعه مرغوبکار محل پارکینگ خودروهای تصادفی شده است. زمین چمن در حال تخریب این مجموعه را به شرکت رقیب استقلال واگذار کردند. بخش های دیگر در اختیار شرکت هایی است که رابطه ای با ورزش ندارند. به همین دلیل می گویم که واگذاری آن به استقلال درست نیست.

*چرا روغن ریخته را نظر امامزاده می کنند؟ !

اولیایی با بیان اینکه هیات واگذاری می تواند مسیر درست تری را طی کند، به جی پلاس گفت: اگر مسئولان می خواهند ورشکستگی استقلال را برطرف کنند، به جای مرغوبکار، مجموعه باشگاه تنیس که به اعتقاد من از از اموال استقلال است و در اختیار سازمان توسعه اماکن ورزشی و وزیر ورزش قرار دارد را به نام خود استقلال بزنند. سند باشگاه تنیس آزاد است و مشکلی هم ندارد. چرا آقایان روغن ریخته را نظر امامزاده می کنند؟

* مسئولان در حال گریز از صحنه نباشند

مدیرعامل اسبق استقلال تصریح می کند: این نوع واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی در فرابورس، سر باز زدن از وظایف خودشان است. آن ها از روند اشتباه در اداره این دو تیم خسته شدند و اینطور به نظر می رسد که برای گریز از صحنه می خواهند این دو تیم را طبق قانون سال 98 واگذار کنند.

وی تاکید کرد: به نظر من مسئولان و دولت یا نمی خواهند یا نمی توانند این دو تیم را واگذار کنند. البته معتقدم آنها دیگر نمی توانند این وضعیت را جمع و جور کنند چرا که احتمالا دانش، تجربه و اطلاعات میدانی ندارند و فکر می کنم به همین دلیل در محیط در بسته در حال پرونده سازی هستند. برای هر کسی مشخص است که تراز مالی استقلال در سال 98 مردود شد. تراز مالی این تیم مورد قبول حساب دارهای خبره نیست.

اولیایی با بیان اینکه در ادامه با بعضی فشارها، تراز مالی این تیم مشروط اعلام شد گفت: بیلان مالی استقلال درست نبود. درآمد و هزینه ایراد داشت. یکی از شروط بورس این است که باید شفافیت وجود داشته باشد اما این اتفاق در استقلال رخ نمی دهد. باید مشخص شود هر تیم چقدر درآمد دارد.

*آینده خوبی پیش بینی نمی کنم

مدیرعامل سابق پاس همدان تاکید کرد: ما آینده خوبی با این اعداد صوری نخواهیم داشت. اعداد و ارقام واقعی و شفافیت، لازمه حضور یک بنگاه اقتصادی و حضور در بورس است اما الان ارقام غیرواقعی اعلام می شود.

* با این روند برند استقلال و پرسپولیس آسیب می بیند

وی در واکنش به اینکه یکی از لازمه های حضور در بورس تراز مالی مثبت در 5 سال گذشته است و آیا با این وضعیت می توان در بورس این دو تیم را ارائه کرد، به جی پلاس می گوید: این برند حاصل تلاش 75 ساله چهره های زیادی است که در این سال ها خوب یا بد حفظ شده است. الان هم باید از برند این دو تیم دفاع شود اما این اتفاق رخ نمی دهد. ظاهرا دستورات از بالا به پایین اعمال می شوند، و با این روند برند دو باشگاه آسیب می بیند.

لوگو استقلال و پرسپولیس

* سرمایه دار عاقل سراغ این دو تیم نمی آید

اولیایی درباره اینکه بعد از واگذاری این دو تیم به بخش خصوصی، آنها چگونه قادر به سودآوری خواهند بود، معتقد است: سرمایه دار جایی می رود که سرمایه اش حفظ شود و سودآوری هم داشته باشد. این یک موضوع عقلانی است و سرمایه گذار عاقل با درک دقیقی از وضع موجود سراغ این دو تیم نمی آید. نباید در بحث واگذاری آنها، دنبال این باشیم که یک خرده سرمایه دار را به علت علاقه های شخصی به بورس بکشانیم. مطمئنم که سهام دارهای آتی، نمی توانند باشگاه ها را احیا کند. اگر این دو تیم موفق نشوند، آسیب های جدی خواهند خورد.

*قیمت استقلال و پرسپولیس چقدر است؟

وی درباره قیمت اولیه استقلال و پرسپولیس برای عرضه در بورس می گوید: در مرحله نخست 5 درصد از سهام این دو تیم در فرابورس عرضه می شود تا باشگاه ها قیمت گذاری شوند. نگرانی ما این است که اطلاعاتی که ارائه می شود شفاف نیست.

*استقلال و پرسپولیس شرکت تولیدی نیستند

مدیرعامل سابق آبی های پایتخت درباره آینده این دو باشگاه بعد از خصوصی سازی تاکید کرد: دولت در صدد رفع کسری بودجه خود از طریق واگذاری نهادهای دولتی به بخش خصوصی است. احتمالا 20 درصد از دارایی های دولت امسال واگذار می شود اما استقلال و پرسپولیس نمی توانند درآمدزایی کنند و وظیفه دیگری دارند. نباید به این دو باشگاه به چشم یک شرکت تولیدی نگاه کرد. آن ها در این شرایط درآمد نخواهند داشت.

*کسی بدهی ها را نمی خرد

وی درباره اینکه بدهی های هنگفت این دو تیم به افراد حقوقی و حقیقی چطور پرداخت خواهد شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات همین بدهی ها است که آقایان وقتی بخواهند باشگاه را واگذار کنند باید تراز شفاف را ارائه دهند. قرار نیست که بدهی ها فروخته شود. کسی بدهی را نمی خرد. بخشی از این بدهی ها پنهان است. مدیرعاملی در زمانی ورقه ای را امضا کرده که شاید چند سال بعد پیگیری شود. و تیم مبلغ بسیار هنگفتی بدهکار شود.

*وزیر اقتصاد مالیات سرخابی ها را اعلام کند

اولیایی با اشاره به نامشخص بودن مالیات تیم های استقلال و پرسپولیس هم تصریح می کند: از وزیر محترم اقتصاد توقع داریم مقدار مالیات استقلال و پرسپولیس را اعلام کند. قبلا مبالغ غیرواقعی اعلام شده است. این مالیات بخش های مختلف از جمله مالیات آب، برق، گاز و ... دارد. مالیات چند نوع است؛ صحبت من با وزیر اقتصاد و دادگستری است که باید ارقام واقعی را بگیرند و مالیات را اعلام کنند.

*اجازه ندیدم سودجیان استقلال و پرسپولیس را بازیچه دستشان کنند

مدیرعامل اسبق آبی پوشان پایتخت در پایان به جی پلاس گفت: در گذشته کسانی بودند که توانستند با سوء استفاده از این دو تیم روی کارهای خود سرپوش بگذارند. برخی که جای دیگری مشکلات داشتند، در این باشگاه ها پولی سرمایه گذاری کردند و به شهرت رسیدند و متوجه شدند که برای فرار از جرم بزرگ خود باید در ورزش سرمایه گذاری کنند.

دیدگاه تان را بنویسید