گزارش جی پلاس از ادعای افشاگرانه مدیر فدراسیون فوتبال

راهی که صفایی فراهانی هموار و مدیران سرخابی خراب کردند!

موضوع حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال یک بار تا رسیدن به سرانجامی خوش پیش رفت اما با اشتباه مدیران استقلال و پرسپولیس همه نقشه های محسن صفایی فراهانی، نقش برآب شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ موضوع حق پخش تلویزیونی در فوتبال ایران تبدیل به مشکل پیچیده ای شده و صداوسیما با ادامه انحصار بر پخش رقابت های لیگ برتر و عدم پرداخت هزینه، موجب ورشکستگی فوتبال ایران شده است.

در حالی که طی سالیان گذشته کش مکش های زیادی بر سر چگونگی حل و فصل این موضوع انجام شده و فدارسیون فوتبال تهدید به جلوگیری از ورود دوربین های تلویزیونی کرده، وزیر ورزش و جوانان اخیرا بعد از حضور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که صداوسیما هیچ اهتمامی به پرداخت حقوق پخش تلویزیونی ندارد.

او در تکمیل صحبت‌هایش گفت: حق پخش تلویزیونی مشوقی مهم و تأثیرگذار در جهت واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی است اما  متأسفانه در این زمینه صداوسیما هیچ اهتمامی برای اجرای قانون برنامه ششم توسعه ندارد.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: جلسات مکرری در این زمینه با صدا و سیما برگزار کرده‌ایم، ولی هیچگونه همکاری از سوی رسانه ملی در این زمینه دیده نشده است.

پیش از این نیز سلطانی فر در نشست فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به اینکه جلسات متعددی با رئیس سازمان صداوسیما درباره حق پخش تلویزیونی داشته، عنوان کرده بود: متاسفانه این جلسات بی نتیجه بوده و همواره موضوع حق پخش به جلسات آتی موکول شده است؛ لذا از نمایندگان درخواست داریم که در این زمینه به وزارت ورزش و فدراسیون کمک کنند.

 او در حالی به برنامه ششم توسعه اشاره کرده که با نگاهی صریح به مفاد این برنامه توسعه ای، صداوسیما ملزم به اجرای چنین قانونی نیست.

*قانون حق پخش تلویزیونی در مجلس ششم تصویب شد

در همین رابطه، کاظم اولیایی، مدیرعامل سابق استقلال و پاس همدان و عضو کمیته استیناف صدور مجوز حرفه ای فدراسیون فوتبال با اشاره به تلاش محسن صفایی فراهانی، رئیس وقت فدراسیون فوتبال و عضو مجلس شورای اسلامی در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد برای دریافت حق پخش تلویزیونی، می گوید: در مجلس ششم مصوب شد که صداوسیما حق پخش فوتبال را پرداخت کند. این قانون راهی شورای نگهبان شد که با تلاش کردان - مسئول امور مالی و اداری صداوسیما، قانون فوق رد شد و به تصویب نرسید.

مدیرعامل سابق استقلال با بیان اینکه با تلاش خانواده فوتبال قانون راهی مجمع تشخیص مصلحت نظام شد، افزود: در مجمع تشخیص مصلحت نظام امید زیادی برای تصویب قانون وجود داشت اما شرایط عوض شد و خوب پیش نرفت.

* نقش توافق مدیران استقلال و پرسپولیس با صداوسیما در تخریب ماجرای حق پخش!

وی به توافق مدیران وقت استقلال و پرسپولیس با کردان اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از تصویب قانون، علی فتح الله زاده و اکبر غمخوار، مدیران وقت استقلال و پرسپولیس با کردان به توافقی دست یافتند که به موجب آن، این دو مدیر در ازای دریافت مبلغی، نامه ای به مجمع تشخیص نوشتند که ما می توانیم پولمان را با وضعیت فعلی دریافت کنیم و مشکلی وجود ندارد. بنابراین در پی این نامه، در خواست ما برای تصویب قانون وارد وضعیت اسفناکی شد!

*حق پخش تلویزیونی سیاسی شده بود

اولیایی با بیان اینکه تصویب این قانون جنبه سیاسی پیدا کرده بود و اصولگریان معتقدند بودند جبهه اصلاح طلب به دنبال بهره برداری از این قانون در انتخابات پیش رو است، اظهار کرد: با تلاش هایی که صورت گرفت، قانون تصویب نشد. نامه فتح الله زاده و غمخوار به مجمع تشخیص در اجرا نشدن این قانون تاثیر بسیار زیادی داشت.

* دریافتی 250 میلیونی فتح الله زاده و غمخوار در ازای تصویب نشدن قانون!

عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال با بیان اینکه هر کدام از باشگاه ها در پی توافق با کردان موفق به دریافت 250 میلیون تومان برای یک سال شدند، ادامه می دهد: قانون فوق مجددا راهی مجلس شد و مجلس قانون پرداخت یک درصد از منابع مالی و جاری سرمایه‌ ای دولت به فوتبال را تصویب کرد که موجب دولتی تر شدن فوتبال شد اما با تصویب برنامه ششم توسعه و بیان اینکه دولت حق هزینه در فوتبال را ندارد، طرح یک درصد هم منحل شد.

* باج احمدی نژاد به صداوسیما بخاطر حق پخش

وی به توافق دولت احمدی نژاد و صداوسیما بر سر حق پخش تلویزیونی هم اشاره می کند و می گوید: در پی اصرار کنفدراسیون فوتبال آسیا بر تعیین تکلیف حق پخش تلویزویونی، دولت متقبل شد از درآمد خود پولی را به صداوسیما بدهد و صداوسیما این مبلغ را به فوتبال پرداخت کند. سرافراز - رئیس وقت صداوسیما در سال اول این مبلغ را دریافت کرد اما در سال دوم دیگر پولی پرداخت نشد.

اولیایی اما در واکنش به این سوال که آیا قانونی برای پرداخت حق پخش تلویزیونی وجود دارد، خاطرنشان کرد: این موضوع مبنای قانونی ندارد اما صداوسیما باید حق فوتبال را بدهد.

به گزارش جی پلاس؛ به اعتقاد اهالی فوتبال و اکثر کارشناسان ورزشی فارغ از جناح بندی سیاسی آنها، محسن صفایی فراهانی به عنوان موفق ترین مدیر فدراسیون فوتبال بعد از انقلاب اسلامی، گام های مهمی برای رشد و تجهیز فوتبال برداشته که تصویب قانونی برای حق پخش تلویزیونی می توانست کمک شایانی به رشد و ارتقای فوتبال ایران کند اما اتفاقاتی که در آن دوره رخ داد و با اشتباه مدیران وقت استقلال و پرسپولیس، اکنون فوتبال وارد بن بست شده و رو به ورشکستگی و وابستگی بی انتها به دولت می رود.

 

دیدگاه تان را بنویسید