گزارش جی پلاس

چرا کرونا به نفع ورزش ایران شد؟/ نجات فوتبال با ویروس ناشناخته!

کرونا با وجود زیان های جانی و مالی متعدد به مردم ایران و جهان، موجب بروز برخی فرصت ها برای ورزش ایران شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ شاید دور از واقعیت نباشد که لغو رویدادهای ورزشی در عرصه بین الملل به سود ایران شده و اکثر ورزشکاران و مسئولان از این موضوع راضی هستند. از لغو المپیک که مهم ترین رویداد دنیا در این بخش محسوب می شود تا برگزار نشدن رویدادهای مهم فوتبالی در آسیا مانند لیگ قهرمانان و انتخابی جام جهانی در ماه های جاری، هیچ گاه با اعتراضی همراه نشده است.

وجود مشکلات سخت افزاری، ضعف در آماده سازی تیم ها و مصدومیت چهره های نامدار و مدال آور رشته های مختلف موجب شده ویروس کرونا در نقش منجی برای ورزش ایران ظاهر شود. این موضوع کاملا در گفتار مسئولان ورزش ایران مشهود است و اکنون فرصتی ایجاد شده تا کاستی های موجود درسد راه ورزش ایران در طول مقابله با ویروس کرونا جبران شود.

*کرونا؛ فرصتی برای احیای ورزش ایران در راه المپیک

در مدت زمان اخیر، عالی ترین مسئولان ورزش با اشاره به شیوع کرونا، از فرصت ایجاد شده برای رفع مشکلات خود ابراز رضایت کرده اند و به دنبال برنامه ریزی برای رفع نواقص موجود هستند.

رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک تعویق المپیک را زیان‌آور ندانسته و می گوید: البته من از فرصت و تهدید صحبت می‌کنم. این تعویق برای ما فرصت بود، چون می‌توانیم در این یک سال برای برگزاری اردوها شرایط ایده‌آلی برای المپیک ۲۰۲۱ داشته باشیم. نکته دیگر اینکه چند مورد حساس داشتیم مثل حسن یزدانی، حمیده عباسعلی و سهراب مرادی که شرایط خوبی نداشتند. این فرصت برای این عزیزان که مصدوم شدند، شرایط خوبی را فراهم می‌کند که به تمرینات بازگردند.

حسن یزدانی

مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش هم دیدگاهی مشابه رئیس کمیته ملی المپیک دارد. او این وضعیت را موجب طولانی تر شدن تمرینات ورزشکاران آماده اعزام به المپیک می داند اما امیدوار است در یک سال آینده مصدومان نامدار ورزش وضعیت خود را بهبود بخشند و همچنین 11 تا 18 سهمیه دیگر برای ورزش ایران در المپیک کسب شود.

مهدی علی نژاد، معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان از تعویق المپیک به مدت یک سال به عنوان یک فرصت یاد کرده و می گوید: بعضی مصدومیت هایی برای ورزشکاران ما پیش آمد که این تعویق المپیک می تواند فرصتی برای آنها باشد اما اگر برنامه ریزی درستی نداشته باشیم همین فرصت ها تبدیل به تهدید می شود.

با یک نگاه سرانگشتی هم می توان پی برد که این اتفاق ناخواسته علی رغم افزایش هزینه ها و طولانی تر شدن دوران آماده سازی سایر ورزشکاران، موجب تمدید فرصت آماده سازی مصدومانی مانند سهراب مرادی، حسن یزدانی، حمیده عباسعلی و ... شده که از شانس بالایی برای کسب مدال طلای المپیک برخوردار هستند.

حمیده عباسعلی

 

*کرونا به داد فدراسیون فوتبال رسید

ابراهیم شکوری، دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال بعد از جدایی از این مجموعه، می گوید اگر کرونا نبود، فوتبال ایران با مشکلات بسیار زیادی مواجه می شد.

او برای صحبت های خود نگاهی به وضعیت فدراسیون فوتبال در شرایط کنونی انداخته است که این مجموعه در گیرودار اصلاح اساس نامه و برگزاری انتخابات، مشکلات مالی زیاد، بازی های حساس با عراق و بحرین در خرداد و ... قرار دارد اما با شیوع کرونا، مسابقات فوتبال لغو شد تا حداقل فوتبال ایران فرصت احیای دوباره خود را داشته باشد.

شکوری به قدری اوضاع را بد دانسته که می گوید فدراسیون پول لازم برای تامین هزینه پرواز تیم ملی به کامبوج را در نوروز 99 نداشته است.

*نتایج بد فوتبال باشگاهی در آسیا پشت کرونا پنهان شد

لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری با مشکلات بسیار زیادی برای تیم های ایرانی همراه بود چرا که قبل از شروع مسابقات میزبانی از تیم های ایرانی سلب شد. در ادامه سه تیم ایرانی مربیان موفق خود را از دست دادند و با ورود به رقابت ها هر چهار تیم نتایجی ضعیفی را کسب کردند تا شانس کمتری برای صعود به مرحله بعد داشته باشند.

با لغو مسابقات نیز، تیم های ایرانی که به طور مرتب در حال برگزاری بازی های خود در خانه رقبا بودند، توانستند خودشان را با تعطیلی مسابات احیا کنند و اکنون مصدومان این تیم ها به ترکیب اصلی بازگشته اند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در جدیدترین اطلاعیه خود و با وجود تعطیلی مسابقات اعلام کرده مسابقات لیگ قهرمانان از مرحله یک چهارم نهایی با استفاده از کمک داور ویدئویی (VAR) برگزار خواهد شد.

*رفع تکلیف از اجرای کمک داور ویدئویی

این اتفاق برای فوتبال ایران یک چالش بزرگ محسوب می شود چرا که در حال حاضر زیرساخت های لازم وجود ندارد و اجرای آن نیازمند هزینه هنگفتی برای باشگاه ها است؛ باشگاه هایی که ورزشگاه خصوصی ندارند و به صورت اجاره ای از ورزشگاه های استفاده می کنند.

به همین دلیل نیز باشگاه ها خود را ملزم به اجرای VAR در ورزشگاه ها نمی دانند و معتقدند مالکان ورزشگاه که عمدتا دولتی هستند، باید این مسئله را رفع کنند.

در هر حال با توجه به تعویق مسابقات لیگ قهرمانان آسیا تا اطلاع ثانوی، معلوم نیست مرحله یک چهارم نهایی چه زمانی برگزار خواهد شد و فوتبال ایران این فرصت را دارد که در ماه های باقی مانده و در صورت صعود یک تیم به مرجله یک چهارم نهایی، کمک داور ویدئویی را در ایران پیاده سازی کند.

به گزارش جی پلاس؛ با توجه به وضعیت کنونی مشخص است که شیوع کرونا در ایران، برای برخی از ورزشکاران، تیم ها و مسئولان بد نبوده و اکنون با تعویق رویدادهای ورزشی فرصت لازم برای رفع مشکلات خود را خواهند داشت.

دیدگاه تان را بنویسید