مهاجم اسبق تیم ملی در گفت وگو با جی پلاس؛

مدیر روستا: زدوبند مانع بازگشت برخی مربیان به لیگ است/ افراد در فدراسیون نه توبیخ می شوند، نه اخراج!

مدیرروستا معتقد است یک گروه پشت پرده مربیان لیگ برتری را انتخاب می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

علی‌اصغر مدیرروستا بعد از دو مقطع مربیگری در پیکان و پاس‌همدان، الان سال‌هاست که در این عرصه حضور داشته و اغلب به عنوان کارشناس به اظهارنظر می‌پردازد. مهاجم سابق تیم ملی ایران در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس درباره دوری‌اش از مربیگری و دلایل آن به نکته‌های جالبی اشاره می‌کند: «بعد از حضور در پاس‌همدان و پیکان، صبر کردم تا هدایت تیمی تهرانی را به‌دست بگیرم. به همین خاطر وقفه‌ای در کارم به‌ وجود آمد اما بهتر بود به شهرستان هم می‌رفتم و به فعالیتم ادامه می‌دادم. طی سال‌های اخیر چندین بار با سایپا و پیکان مذاکره کردم اما دوستان تا می‌فهمند قرار است من بروم، زیرآب می‌زنند و می‌گویند مدیرروستا سال‌هاست که مربیگری نکرده و از فوتبال دور بوده است. متاسفانه ارتباط و زد و بند مانع می‌شود که یک سری از مربیان به کار برگردند.»

مدیرروستا درباره چرخه ثابت مربیگری در لیگ برتر هم صحبت می‌کند و به انتقاد از این موضوع می‌پردازد: «گروهی هست که این چرخه را هدایت می‌کند و متاسفانه هیچ نظارتی هم روی آن نیست. فساد را به عینه می‌توان دید که ضرر آن فقط متوجه فوتبال می‌شود. به همین دلیل همین گروه اجازه ورود را به مربیان جدید نمی‌دهند. آن ها نفرات خودشان را از این تیم به آن تیم می‌برند و فدراسیون فوتبال هم نظارت نمی‌کند. به نظر من باید یک قانون جدید تصویب کنند که مربیان بعد از اخراج یا استعفا تا پنج هفته فوتبالی نتوانند روی نیمکت تیمی دیگر بنشینند. ببینید اگر مربیان استعفا دادند آن وقت است که دودستی به نیمکت می‌چسبند و آن را در بدترین شرایط هم رها نمی‌کنند. الان یک مربی دارد کار می‌کند اما با تیم‌های دیگر هم می‌نشیند و صحبت می‌کند. البته این چرخه راه خودش را می‌رود و کسی هم کاری به نتایج مربیان ندارد. چون همان گروه افراد را روی نیمکت‌های مختلف می‌چیند.»

modir-rosta (1)

از مدیرروستا پرسیدیم این گروه را چه کسانی تشکیل می‌دهند که در جواب می‌گوید: «تبانی نیازی به مستندات ندارد. چهار تا کارشناس خبره می‌خواهد تا تشخیص بدهند که کجا زد و بند شده است. مگر کسی هست که دست خط بنویسد من فساد می‌کنم؟ تنها موضوعی که می‌تواند جلوی استعفاهای بی‌رویه را بگیرد و ترمزی برای آن ها باشد، همین قانون دوری پنج هفته‌ای است. البته اگر فدراسیون فوتبال تصویبش کند که بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ بدهد.»

کاپیتان سابق پیکان و بهمن درباره نیمکت تیم ملی و اتفاق‌هایی که افتاده هم صحبت می‌کند: «متاسفانه گروهی در فدراسیون فوتبال حضور دارند که 10 سال است با همین فرمان جلو می‌روند. خوشبختانه نه توبیخ می‌شوند، نه استعفا می‌دهند و نه اخراج می‌شوند. اشتباه‌ های سریالی انجام می‌دهند و هیچ ناظری هم نیست که درباره آن ها تصمیم بگیرد. اصل موضوع در فدراسیون فوتبال ایراد دارد و ما می‌خواهیم درباره فرع صحبت کنیم. چرا وقتی مربی ایرانی هدایت تیم ملی را بر عهده داشت، سفت و سخت پای او نایستادند؟ چرا برای ویلموتس این اتفاق افتاد؟ وقتی یک مربی می‌آید و بعد از شش ماه می‌رود، یعنی انتخاب اشتباهی صورت گرفته است. کمیته فنی 10 سال است اشتباه می‌کند، باید جابجا شوند و نفرات جدید بیایند.»

29

مهاجم سابق تیم ملی در ادامه درباره رقم قرارداد ویلموتس که حدود دو، سه میلون دلار است، می‌گوید: «دست کمیته فنی و روسای فدراسیون فوتبال درد نکند. در این تنگنای اقتصادی و بعد از تجربه قرارداد عجیب کی‌روش، نباید این اتفاق تلخ گریبان فوتبال ایران را می‌گرفت. البته من بعید می‌دانم نقل و انتقال پول، دلیل قطع همکاری ویلموتس با تیم ملی باشد. این مسئله را با دو صراف بین‌المللی هم می‌توانند حل کنند. این ضرر میلیون دلاری را فدراسیون فوتبال متحمل شده اما در این مدت یک نفر هم بازخواست نشده و از پست خودش کنار نرفته است. فقط چهار بار مصاحبه کرده‌اند و سخنگوی وزارت ورزش هم حرف زد. با این ضرر هنگفت، حداقل دو نفر باید استعفا بدهند و چهار نفر اخراج شوند. مگر در این مدت پول کمی به کی‌روش و ویلموتس داده‌ایم. اگر کنار هم بگذاریم بالغ بر 100 تا 150 میلیارد تومان می‌شود. شما شنیدید بعد از ماجرای ویلموتس، کسی توبیخ شود؟ می‌نشینند دور هم و فوتبال را به نابودی می‌کشانند. من که معتقدم با همین فرمان، یا به دره می‌روند یا به کوه می‌خورند.»

گزینه ایرانی بیشتر به درد تیم ملی می‌خورد یا خارجی؟ مدیرروستا اینگونه پاسخ می‌دهد: «میان گزینه‌های خارجی، بهترین انتخاب برانکو است. چون او فوتبال ما را می‌شناسد، بازیکنان را می‌شناسد و در ایران هم دوران موفقی را سپری کرده است. البته او در عربستان تبدیل به یک مربی ناکام شد، چون آن جا صبر و حوصله ما را نداشتند تا به او زمان بدهند. اگر قرار است فدراسیون فوتبال مربی خارجی بیاورد، برانکو انتخاب مناسبی است. به شرط اینکه او را هدایت‌ شده بیاورند، پول هنگفت ندهند و البته قرارداد او آن قدر هم کم نباشد که رغبتی برای فعالیت نداشته باشد. اگر نظر مرا بین گزینه ایرانی و خارجی می‌خواهید معتقدم مربی ایرانی در این مقطع بیشتر به درد می‌خورد. به شرط اینکه از طرف فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش، رسانه‌ها و تلویزیون حمایت شود. اینکه مربی ایرانی بگذارند و بعد از دو شکست او را اخراج کنند، نگذارند بهتر است. مربی ایرانی به شرطی که به او دو، سه سال زمان بدهند، انتخاب بهتری است.»

modir-rosta

از بین مربیان ایرانی کدام گزینه اصلح‌تر است؟ مدیرروستا می‌گوید: «مربیان خوبی داریم که جنم موفقیت در این کار را دارند. آن صبر و حوصله و وقت دادن، مهم تر از انتخاب است. شما هم اسامی را می‌دانید و من هم اگر از آن ها بگویم، حرف بقیه را تکرار کرده‌ام. اگر هم می‌خواهند برانکو را بیاورند، باید چهار تا آدم باسواد هم باشند تا قرارداد خوبی امضا شود. خواهشا هم در ایران با سرمربی بعدی قرارداد ببندند. چون حضور در ترکیه یا کشورهای دیگر شان فوتبال ایران را پایین می‌آورد.»

 

دیدگاه تان را بنویسید