پیشکسوت فوتبال در گفت وگو با جی پلاس؛

محمود یاوری: ویلموتس ارزش این همه پول را نداشت / با وجود این همه سرمایه داخلی چرا ناز مربیان خارجی را می کشیم؟

محمود یاوری معتقد است از میان مربیان خارجی، فقط برانکو در این شرایط می‌تواند هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد.

لینک کوتاه کپی شد

محمود یاوری از جمله پیشکسوتان فوتبال ایران است که سابقه مربی گری در چندین باشگاه و البته تیم‌های ملی جوانان و بزرگسالان را در کارنامه دارد. یاوری که در 81 سلگی از مربی گری دور شده و بیشتر در نقش کارشناس ظاهر می‌شود، در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس درباره فسخ قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس می‌گوید: «نمی‌دانم چطور به نام مارک ویلموتس رسیدند و او را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کردند. او با نتایجی که کسب کرد و به خصوص مقابل بحرین و عراق شکست خورد، نشان داد شناختی از فوتبال آسیا ندارد. اوج حرکات غیر حرفه‌ای او هم به قبل از بازی با عراق مربوط می‌شود. جایی که به خاطر پرداخت نشدن پولش دیرتر اردو را برگزار کرد و نشان داد بحث مالی مهم تر از کارش است.»

capture_168

این روزها بحث درباره مبلغ قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال فراوان است. عده‌ای معتقدند او با قراردادی سالانه به ارزش دو میلیون و 700 هزار یورو روی نیمکت تیم ملی نشسته اما فدراسیون فوتبال معتقد است با این مربی بلژیکی زیر دو میلیون دلار توافق کرده است. یاوری در این باره می‌گوید: «هیچکدام‌ مان دقیق نمی‌دانیم قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال چقدر است. من هم شنیده‌ام که می‌گویند دو میلیون و 700 هزار یورو یا زیر دو میلیون دلار اما اگر هم رقم گفته شده توسط فدراسیون فوتبال درست باشد، او نمی‌ارزید و مشخص نیست چرا ویلموتس را با این رقم جذب کردند. ویلموتس در این چند بازی اخیر تیم ملی ثابت کرد که ارزش این همه پول و قرارداد بالا را نداشت. تیم ملی با ویلموتس به جایی نمی‌رسید و همان بهتر که فدراسیون فوتبال قرارداد او را فسخ کرد تا مربی جدیدی را استخدام کند.»

قبل از جدایی رسمی ویلموتس، صحبت از بازگشت برانکو به تیم ملی بود که حالا شکلی جدی‌تر به خود گرفته است. آیا برانکو گزینه مناسبی برای نیمکت تیم ملی است؟ یاوری می‌گوید: «خیلی‌ها بر این عقیده‌اند که مربی تیم ملی حتما باید خارجی باشد اما به نظر من در این مقطع تنها مربی خارجی که به درد تیم ملی می‌خورد برانکو است. او فوتبال آسیا را می‌شناسد، در ایران هم کار کرده و میان طرفداران هم مقبول است. به همین دلیل است که نام برانکو را به زبان می‌آورم. به جز برانکو، جذب یک مربی خارجی دیگر اصلا به صلاح نیست. بخصوص در این مقطع که تیم ملی شرایط حساسی را تجربه می‌کند.»

fb51788d-7acf-4f15-8cc6-37241f78d9e5

سرمربی سابق تیم ملی ایران که همیشه نشان داده تعصب خاصی به مربیان داخلی هم دارد، درباره آن ها هم صحبت می‌کند: «متأسفانه در طول چند سال اخیر مربیان داخلی ما را سرخورده و اذیت کرده‌اند. چه در دوران مربیگری کی‌روش و چه ویلموتس. شما می‌دانید اگر تیم ملی با مربی ایرانی مقابل بحرین و عراق شکست می‌خورد، چه اتفاقی رخ می‌داد؟ باور کنید تا ماه‌ها از او انتقاد می‌کردند و مشخص نبود چه بر سر او خواهد آمد. مربیان خارجی نظیر ویلموتس می‌آیند، می‌بازند و پول‌شان را می‌گیرند و می‌روند. تازه غرامت هم طلب می‌کنند و فدراسیون فوتبال باید به دنبال توافق با آن ها باشد.»

محمود-یاوری-2

سرمربی سابق سپاهان، شاهین‌بوشهر، راه‌آهن، ذوب‌آهن، پاس، برق شیراز و فجرسپاسی باز هم به حمایت از مربیان ایرانی می‌پردازد: «ما در مربی گری سرمایه‌های بسیار خوبی داریم که به آن ها اهمیت نمی‌دهیم. با وجود این سرمایه‌ها می‌رویم، ناز مربی خارجی را می‌کشیم و او هم می‌گوید تا پولم را ندهید نمی‌آیم. مربیان ایرانی به پرچم ما عرق دارند و مطمئن باشید هر کدام از آن ها جای ویلموتس بودند، هرگز شرط مالی نمی‌‌گذاشتند و اردوی قبل از بازی با عراق را زودتر برگزار می‌کردند. ویلموتس اما دو، سه روز مانده به بازی لیست داد و تیم ملی با چند جلسه تمرین به مصاف عراق رفت و در نهایت هم دیدید چه نتیجه‌ای به‌دست آمد.»

 

 

دیدگاه تان را بنویسید