گزارش جی پلاس/ اشتباهات تمام ناشدنی در قبال تیم ملی

تاج به دنبال تکرار فاجعه ویلموتس! / دلارهای بی زبانی که زیر پای فدراسیون هدر می روند

فدراسیون پرخسارت مهدی تاج پس از هدر دادن میلیون دلار ارز مملکت با قرارداد عجیب مارک ویلموتس، با اشتباهی دیگر در دام رسانه ای مربی کروات پرنفوذ در رسانه های ایران، افتاده است!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ بی کفایتی فدراسیون فوتبال در هفته های پایانی پاییز 98 و کمتر از چند ماه مانده تا مجمع انتخاباتی این فدراسیون با غائله "مارک ویلموتس" به اوج خود رسیده و با وجود آنکه طی سال ها و ماه های گذشته بنابر اتفاقات تلخ متعدد بارها از عدم صلاحیت مدیریتی در فدراسیون نوشته بودیم اما این مجموعه با ریاست مهدی تاج گویا تا خسارت های فاجعه بارش را تکمیل نکند، کنار نخواهد رفت!

تاج که در مواقع نیاز از دولت و مجلس برای حل تکالیف قانونی خودش استمداد می کرد، اکنون که مجلس خواهان شفافیت او در قرارداد مارک ولیموتس و جزییات فسخ این مربی شده، پای NGO بودن فدراسیون را وسط کشیده و از این کار سرباز زده است؛ سیاستی که در مواقع لزوم برای پاسخگو نبودن فدراسیون و عدم دخالت دولت از آن استفاده می کند!

 

وقتی ویلموتس را حتی بازیکنان تیم ملی نپذیرفته بودند!

رئیس فدراسیون فوتبال جمعه در یک برنامه تلویزیونی توضیحاتی درباره توافق و همکاری با مربی بلژیکی مطرح کرد که پر از اشکال بود.

او که از بعد مشخص شدن جدایی قطعی کارلوس کی روش از تیم ملی پس از جام ملت های آسیا، فرصت زیادی برای انتخاب جانشین او داشت، با وجود توصیه های مکرر کارشناسان مبنی بر حفظ سرمایه گذاری 8 ساله کی روش در تیم ملی و انتخاب مربی که به شایستگی بتواند عنوان جانشینی او را یدک بکشد، صرفا از طریق چند دلال فوتبال به دنبال مربی بود و تنها با یکی دو مربی که از جمله مرتضی محصص که خود عضوی از مجموعه فدراسیون بودند مشورت کرد و نهایتا به ویلموتسی رسید که غیر از سن 50 ساله اش هیچ کدام از نشانه های مثبت جانشینی کی روش را نداشت! مربی که هیچ کدام از ملی پوشان حسابش نکردند و حتی به طعنه می گفتند کسی که 20 کیلو اضافه وزن دارد، چطور می تواند، بدن ما را آماده کند!

در پی این انتخاب برخی عنوان کردند که قرارداد (3 یا 2 میلیون یورویی) این مربی به نفع افراد در سایه! که در عقد این قرارداد موثر بودند، شده و آنها نیز از آن منتفع شده اند! افرادی که بعضا از جمله همکاران جدید فدراسیون تاج پس از کفاشیان به شمار می آیند!

 

** قرارداد عجیبی که به ویلموتس اجازه 30 روز فعالیت طی 6 ماه داد!

از دیگر اشکالات واضح توافق با ویلموتس، بحث حضور مستمر او در فوتبال ایران بود؛ موضوعی که به یکی از انتقادهای فدراسیون علیه کی روش تبدیل شده بود و طبیعتا باید در توافق با مربی بعدی حل می شد.

رئیس فدراسیون می گفت که به صورت ویژه فوتبال کشور و حتی تیم های ملی پایه را زیرنظر دارد و پروازی نیست اما آمار 30 روز فعالیت با تیم ملی ایران طی شش ماه قرارداد، خود گویا فاجعه آمیز بودن این توافق است!

ویلموتس که بلافاصله پس از یک روز تاخیر در عدم دریافت مطالبه اش به گفته تاج قرارداد را یکطرفه فسخ کرده، چطور خلاف قراردادش می توانسته مدام به خارج از کشور برود و کمترین زمان ممکن را برای تیم ایران بگذارد؟! جزء آنکه فدراسیون چنین چیزی را اصلا در قرارداد ندیده؟!

 

** مربی که قراردادش را فسخ کرده چطور روی نیمکت تیم ملی نشست؟!

رئیس فدراسیون فوتبال مدعی شده، ویلموتس قراردادش را پیش از بازی با عراق (در پی عدم به موقع مطالباتش) یکطرفه فسخ کرده و اکنون باید حتی غرامت 3 ماهه ناشی از فسخ قرارداد را بپردازد که به این ادعا از چند جهت اشکالات مدیریتی فاحش وارد است.

نخست آنکه فدراسیون چطور حاضر شده سرمربی که قراردادش را فسخ کرده، پیش از بازی با عراق روی نیمکت تیم ملی در یک بازی حساس بنشاند؟!

مدیر فدراسیون می توانست با علم به اینکه چنین مربی قطعا انگیزه لازم برای هدایت ملی پوشان مقابل عراق را ندارد و پس از غیبت چهار روزه اش و از دست رفتن روزهای حساس تمرینی برای ملی پوشان، پروسه تعویض سرمربی را همان مقطع انجام دهد، حداقل به صورت موقت با وحید هاشمیان انجام دهد. آیا نتیجه ای بدتر از باخت به عراق کسب می کردیم؟!

سپس آنکه وقتی ویلموتس قراردادش را به استناد مفاد داخل آن و در پی تاخیر فدراسیون در پرداخت مطالبات، فسخ می کند چطور می خواهید از او غرامت بگیرید؟!

حتی اگر ادعای فدراسیون هم درست باشد، وقتی پس از فسخ مجددا او را به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم ملی در یک بازی رسمی نشانده، یعنی همکاری با او را پذیرفته و چطور ادعای غرامت ناشی از عدم همکاری پس از لحظه فسخ قرارداد را دارد؟!

 

** رقم واقعی قرارداد ویلموتس؟!

بعد از ادعاها و نقل قول های مختلف درباره رقم قرارداد ویلموتس و دستیارانش که عمدتا بر دستمزد سالانه 3 میلیون دلار یا یورو (دلالت داشت، ارقام عنوان شده برای ویلموتس و دستیارانش بود که طبیعتا وقتی قرارداد فسخ شود، خسارت متوجه مبلغ قرارداد کل کادر است اما رئیس فدراسیون با زیرکی گفت که این ارقام دروغ است و رقم قرار داد (او) کمتر از 2 میلیون است. او به دنبال توجیه بود چرا که از 3 میلیون دلار  کادر فنی 2 میلیون دلار می تواند متعلق به ویلموتس باشد و با توجه به ارزش کمتر دلار نسبت به یورو، می شود کمتر از 2 میلیون یورو! دستمزد سالانه ای که ویلموتس تمام و کمال پس از گذشت تنها 6 ماه از قرارداد و 30 روز فعالیت موثر، دریافت می کند!

حتی اگر رقم حدودی تاج هم درست باشد، سرمربی تیم ملی برای این مدت فعالیت حدود 26 میلیارد تومان دستمزد دریافت کرده است! پولی که متعلق به سرمایه ارزی کشور بوده و این چنین بدون کمترین فایده ای در وضع حساس کنونی مملکت از بین می رود!

** مدیر در سایه فدراسیون کیست؟!

مشاور ویژه و حتی مدیر اجرایی تاج در امور تیم ملی محمدرضا ساکت است که پیش از این بخاطر اعمال قانون منع بکارگیری بازنشستگان نباید در مجموعه فدراسیون فعالیت اجرایی کند اما تاج همانطور که خود بازنشسته بود و بخاطر سهمیه جانبازی در فدراسیون ماند، قانون را دور زد و با دادن سمت مشاور به ساکت، بزرگترین دهن کجی را به نظام قانونی مملکت کرد و او را در مجموعه فدراسیون باقی نگه داشت!

 

** خسارت بعدی تاج بعد از  ویلموتس با برانکو!

با قطعی شدن جدایی مارک ویلموتس از تیم ملی، بحث انتخاب جانشین او داغ شد و در اولین گمانه زنی ها پای مربی کروات 14 سال پیش تیم ملی یعنی برانکو ایوانکوویچ به میان آمد و متاسفانه جدی ترین گزینه فدراسیون شده است.

برانکو مربی زیرکی است که طی سال ها حضور در فوتبال مملکت، نفوذ گسترده ای از طریق بعضی افراد در رسانه های ورزشی ایران پیدا کرده و حتی در مقطع فعالیت کی روش هم برای رسیدن به نیمکت تیم ایران بیکار نبود! مربی پرتغالی متوجه فعالیت های زیرپوستی برانکو در فدراسیون و رسانه ها شده بود که آن جدال علنیِ بی پایان را با او داشت.

با وجود توصیه های مکرر کارشناسان فوتبال مبنی بر انتخاب صحیح سرمربی بعدی تیم ملی و حتی اقبال مردم ( نظرسنجی جماران: 73 درصد موافق انتخاب سرمربی داخلی - 27 درصد موافق سرمربی خارجی) درباره انتخاب سرمربی ایرانی در این مقطع زمانی اما همچنان اصرار بر تکرار اشتباهات گذشته و هدر دادن دلارهای مملکت دارد!

برانکو که پس از بازگشت به فوتبال ایران تنها با پرسپولیس موفق بود و نتوانست افتخاری حتی در فوتبال آسیا کسب کند، اخیرا پس از ناکامی در فوتبال باشگاهی عربستان از سرمربیگری الاهلی اخراج شده و همه توان زیرپوستی اش برای رسیدن به نیمکت تیم ایران را بکار گرفته است!

حتی شنیده می شود دستمزد درخواستی او از فدراسیون سالانه 1.5 میلیون دلار برای خودش و 500 هزار دلار برای دستیاران هست. مبلغی که هیچ گاه در پرسپولیس هم نگرفت و حالا با دیدن اوضاع بحرانی مدیریت فوتبال مملکت، آن را طلب کرده است و حتی دنبال قرارداد سه ساله با فدراسیون است! رقم قرارداد سالانه او در پرسپولیس 800 هزار دلار بود و مشخص نیست فدراسیون چرا با علم به این مسائل دنبال قرارداد با این مربی ناکام در عرصه بین المللی است!

** تکلیف آخر فدراسیون فوتبال، چه باشد؟

امیدواریم در آخرین هفته هایی که مدیریت فدراسیون فوتبال بر عهده گروه عجیب مهدی تاج و دوستانش است، حداقل مربی با کفایت و کم هزینه ای روی نیمکت تیم ایران بنشیند تا بیش از این خسارت های این فدراسیون کم توفیق حتی در آسیا گسترش نیابد.

پر واضح هست حتی بزرگترین مربیان خارجی هم طی چند ماه نمی توانند تفکرات خاصی را در تیم ایران پیاده کنند و شاید انتخاب مربیان بزرگ می تواند بعد از این مقطع حساس شده و چهار بازی آینده تیم ملی صورت بگیرد.

بنابراین منطقی است که وقتی یک مربی خوب بین المللی (البته نه برانکو) هدایت چند ماهه یا حتی یکساله تیم ما در راه جام جهانی نمی پذیرد، فدراسیون یک بار هم که شده برای حفظ منافع ملی و به دور از اعمال سلیقه های شخصی، هدایت تیم کشورمان را به مربی داخلی خوبی (که از کمیته فنی با صلابتی متشکل از کارشناسان برجسته فوتبال ایران هم حمایت شود) بسپارد که شاید در آینده دستیار ارشد سرمربی خارجی بزرگ شد یا حتی خودش در جام جهانی 2022 روی نیمکت ایران نشست.

 

** در همین زمینه بخوانید:

اقبال 73 درصدی مردم برای انتخاب سرمربی ایرانی در تیم ملی

واکنش جالب هواداران به ناکامی ایران در AFC / از شوخی با بیرانوند تا انتقاد تند علیه تاج

معرفی بهترین‌های فوتبال سال 2019 آسیا + تصاویر/ دست خالی بیرانوند و دیگر نمایندگان ایران

تخلف چهار ساله فدراسیون فوتبال در اصلاح اساسنامه! / ماجرای کفاشیان در انتخابات تکرار می شود؟

خشم و هیاهو در تیم ملی/ پایان عاشقانه ویلموتس و تاج؟!

ادامه پنهان‌کاری فدراسیون درباره سرنوشت ویلموتس/ فسخ قرارداد یعنی پرداخت 12 میلیارد تومان برای هیچ؟!

دلایلی که می گوید فدراسیون تاج برای تیم ایران کم کاری می کند / از انتخاب اشتباه تا تعلل های عجیب و یک قرارداد تلخ!

باخت بلژیکی! / بلایی که فدراسیون تاج بر سر میراث کی روش آورد

تهدید کن؛ پولت را بگیر!

تصورات عجیب مهدی تاج از مدیریت تیم امید!

صالح: وضع تیم امید آشفته است/ مجیدی را سوزاندند! / با این روند اشتباه به المپیک توکیو نمی رویم

تیم امید و تکرار سناریوی ناکامی در راه المپیک / چه کسانی تیم ملی را به این روز انداختند؟!

وحید هاشمیان یک تنه جور کادرفنی تیم ملی را می‌کشد!

هشدار تاج به خبرنگاران! +فیلم

پنج ستاره فدراسیون فوتبال با ناکامی‌ سریالی مقابل ژاپنی ها رفت!

شمسایی پس از استعفا از کمیته فنی فوتسال: زور "ساکت" در فدراسیون زیاد است

میزبانی کیش در جام جهانی 2022 قطر، در رویا می ماند؟!

تاج: خودم هم نمی‌دانم لیگ چه زمانی آغاز می‌شود!

شکست چندباره فدراسیون در دیپلماسی فوتبالی/ پست های مهم AFC برای سعودی‌ها و سمت‌های مازاد برای ایران!

کی روش دوباره دست به افشاگری زد

اردوی غیرممکن ایران در دوحه پیش از دیدار با کامبوج!

تاج: فیفا درخواست سخیف ترامپ را بپذیرد که دیگر فیفا نیست/ 28 تیر 98

مهلت فیفا برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به پایان رسید+ سند

از ماست که برماست/ لیلایِ فوتبال دخترانش را تنها می گذارد!

ویلموتس برای بازگشت به ایران پول می‌خواهد / 14 تیر 98

صالحی امیری: فشار رئیس فیفا در ماندن تاج را انکار نمی‌کنم/ رئیس اتحادیه جهانی کشتی توجیه شده است

طلب فیفا مشکل استقلال و پرسپولیس را حل می‌کند دنبال راهکار برای پرداخت پول ویلموتس هستیم به کی‌روش بدهی نداریم / 5 تیر 98

در فدراسیون فوتبال سنگ روی سنگ بند نیست!/ محرومیت سنگین برای رئیس سازمان لیگ و عضو هیات رئیسه؟

تاج: باید کمک کنند تا سرنوشت ویلموتس مانند برانکو نشود

صالحی‌امیری: انتقاد ما به مکانیزم انتخاب مجیدی است

نه تجربه و نه دانش فنی، فقط نام مجیدی/ جاه طلبی بلای جان منافع ملی!

جام جهانی زنان و جای خالی دختران ایران! + تاریخچه/ آمار/ جدول

کمیته اخلاق با چه قانونی حق برکناری فتاحی را داشت؟/ تاج هنوز هم پنهان است!

مهم ترین ویژگی های ویلموتس از زبان مهدی تاج

جزییات کامل قرارداد ویلموتس و فدراسیون فوتبال

دست بالاتر ویلموتس و شأن ضعیف شده تیم ملی! / وقتی حقه تاج، نقش برآب شد

با دستیاران سرمربی بلژیکی در تیم ملی فوتبال آشنا شوید/ همگی باتجربه و بعضا کم نام و نشان!

تاج: قرارداد ویلموتس 2 برابر کی روش بند دارد

رفتارهای عجیب فدراسیون برای امضای قرارداد باسرمربی/"تاج" گذاری ویلموتس در بلژیک!

تاج: تجربه کی‌روش به ما آموخت که چگونه با مربی جدید رفتار کنیم

قرارداد ویلموتس و تیم ملی در بلژیک امضا می‌شود

تاج: مبلغ قرارداد ویلموتس قابل افشا نیست

دبیرکل فدراسیون فوتبال: به دنبال یک قرارداد حرفه‌ای با ویلموتس هستیم

افزایش نگرانی از تیم امید در راه المپیک 2020 / گزارش جی پلاس از نتایج رقبای ایران

دیدگاه تان را بنویسید