گزارش جی‌پلاس از یک حساسیت نا به جا!

"پرسپولیس ایران" یا "پرسپولیس تهران"؟

پرسپولیسی‌ها تلویحا معتقدند به خاطر داشتن هوادارانی در سراسر کشور باید از پسوند ایران در کنار نام تیمشان استفاده شود؛ در حالی که این تصور خلاف فلسفه ماهیت باشگاه ها در تمام دنیاست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تا چندین سال قبل اختلاف زیادی بر سر تعداد هواداران پرسپولیس و استقلال وجود داشت اما با روی کار آمدن سامانه‌های پیامکی و نظرسنجی‌های اینترنتی، هواداران پرسپولیس توانستند در این رقابت بر رقیب همشهری چیره شوند و در نهایت به عنوان پرطرفدارترین تیم ایران نام بگیرند.

پرسپولیس نه تنها در تهران که حدود یک ششم از جمعیت ایران را به خود اختصاص داده، بلکه در دورترین نقاط کشور هم طرفدارهایی دارد و اگر سراغ مهاجران ایرانی هم بروید، طرفدارانی از دو تیم استقلال و پرسپولیس را پیدا خواهید کرد.

اخیرا باشگاه پرسپولیس پس از اشتباهی که بخش خبری ساعت 22 تلویزیون انجام داد و از نام "پیروزی" برای پرسپولیس در خبر مربوط به بازی تراکتورسازی استفاده کرد، در نامه‌ای به صداوسیما خواستا استفاده از نام "پرسپولیس" یا "پرسپولیس ایران" در این رسانه شدند و در خبرگزاری ها هم به نقل از روابط عمومی باشگاه پرسپولیس عنوان شد که به دلیل داشتن هواداران پرشماری در اقصی نقاط کشور، خوب است از عنوان پرسپولیس یا پرسپولیس ایران برای تیم شان استفاده شود.

درخواست چنین موضوعی از صداوسیما برای بازی‌های بین‌المللی و آسیایی شاید از نظر عده ای چندان غلط نباشد چرا که برخی متعصبین، این تیم‌ها را در رقابت‌های بین المللی نماینده ایران می دانند؛ حال آنکه چنین درکی در فلسفه ماهیت باشگاه ها و کارکردشان در رقابت های بین المللی وجود ندارد.

سال گذشته نیز استقلالی‌ها نسبت به این موضوع به صداوسیما اعتراض کردند؛ در بازی‌های پرسپولیس و ذوب آهن، از پسوند ایران و درباره استقلال از پسوند تهران استفاده شد که با اعتراض آبی‌ها همراه بود.

اما مطرح کردن چنین خواسته‌ای از سوی پرسپولیس که در واقع پرسپولیس تهران است و یا هر تیم دیگری مبنی بر اینکه نباید نام شهر را در کنار نام تیم قرار دهند چون در اقصی نقاط کشور طرفدار دارد، عجیب است!

اگر قرار باشد چنین قانون نانوشته‌ای در همه جای دنیا رعایت شود، باشگاه‌های بزرگ جهان مانند رئال مادرید، اینتر میلان، آس رم، آث میلان، بایرن مونیخ، منچستر یونایتد و ... هم باید پسوند شهرشان را به کار نبرند و وضعیت تیم‌هایی مانند بارسلونا و والنسیا که نام شهرشان را یدک می‌کشند، نامشخص می‌شود.

به نظر می‌رسد به کار بردن نام شهر برای اکثر تیم‌ها تبدیل به یک هویت عرفی شده و ارتباطی به داشتن طرفدار در خارج از شهرهای متبوعشان ندارد.

بنابراین حساسیت مسئولان این روزهای باشگاه پرسپولیس به نام تهران، افراطی و نشات گرفته از احساسات به نظر می رسد و  وجود این پسوند، نمی تواند به ایجاد دوگانگی هواداری برای طرفداران پرسپولیس در سراسر ایران شود.