یادداشت جی پلاس/

پول ورزش کشور در جیب طلبکاران فوتبال!

سرپرست باشگاه استقلال تلویحا تایید کرد وزارت ورزش و جوانان با پرداخت 14 میلیارد تومان بدهی آبی ها مانع از محرومیت این تیم در آسیا شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، مشکلات مالی پرسپولیس و استقلال از دیرباز وجود داشته و رفت و آمد مدیران و سرپرست های مختلف تنها در میزان بدهی به جا مانده در پایان هر دوره مدیریتی تاثیر داشته و هرگز نتوانسته خودکفایی مالی برای آنها ایجاد کند. بی نظمی مالی، قراردادهای بی حساب و کتاب که در این دو باشگاه به بمب مشهور است، ضعف در تنظیم قراردادهای حرفه ای و چندین و چند عامل دیگر باعث به بار آمدن بدهی می شود اما این بدهی ها چگونه پرداخت می شود

اخیرا فتحی سرپرست استقلال اعلام کرده که این باشگاه به دلیل بدهی 14 میلیاردی در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیا بوده است اما این بدهی تا موعد مقرر پرداخت شده است. فتحی البته به طور مستقیم اشاره ای به وزارت ورزش و جوانان نکرده، اما در ادامه صحبت هایش با تشکرهای بسیار از شخص وزیر، معاونان و سایر افراد همکاری آن ها در حل این مشکل را ستوده و ناگفته پیداست که این مبلغ از سوی وزارت ورزش و جوانان پرداخت شده است. در گذشته نیز باشگاه پرسپولیس خصوصا در دوره "پسارویانیان" با بدهی هایی فراوانی روبرو بود که با توجه به نبود منبع مالی ثابت و مستمر مشخصا آن بدهی ها نیز با کمک های دولتی تسویه شده است.

این که چرا دو باشگاه واگذار نمی شوند که هزینه سنگین مدیریت آن ها از روی دوش دولت برداشته شود، بحث مفصل و البته تکراری و قدیمی است اما چیزی که این روزها باعث شده کمک های میلیاردی وزارت ورزش به باشگاه استقلال بیشتر توی ذوق بزند، بازی های آسیایی جاکارتا است. جایی که ورزشکاران ایران در رشته های غیرفوتبالی از حداقل امکانات و بودجه و پاداش می نالند. از حقوقی که نمی گیرند می گویند، از خداحافظی زودهنگام شان به دلیل مشکلات مالی و هزار و یک مساله دیگر. پس از شنیدن درددل های ورزشکاران ایران اولین مساله ای که به ذهن می رسد این است که پول ورزش ایران بر اساس کدام ضابطه قانون یا مصوبه باید خرج بدهی های فوتبال شود.

چرا نظارت درستی بر فعالیت مالی دو باشگاهی که رسما هیچ سوددهی برای ورزش کشور ندارند صورت نمی گیرد تا بعدا بودجه دولتی صرف تسویه بدیهی های برجای مانده شود؟

14 میلیارد بدهی صاف شده استقلال که ملکی با شوف و ذوق فراوان از آن یاد می کند، مسلما تنها بخشی از کمک های وزارت ورزش به دو باشگاه سرخابی است و آمار دقیقی از پرداختی کل وجود ندارد، اما همین 14 میلیارد از مجموع بودجه شش هفت فدراسیون غیرفوتبالی بیشتر است. در شرایطی که بسیاری از فدراسیون ها برای استخدام مربیان خارجی با مشکل ارز روبرو هستند، چرا باید چنین پولی صرف خرید بازیکنان خارجی برای باشگاه های استقلال و پرسپولیس شود؟

مسئولان ورزش کشور این روزها تلاش زیادی انجام داده اند تا جایگاه پنجمی یا ششمی احتمالی کاروان ایران در بازی های آسیایی جاکارتا را موجه نشان دهند. از میزبانی اندونزی، رشته های تازه وارد، داوری و ... اما بدون استثنا هیچ کدام به اصلی ترین مشکل اشاره ای نمی کنند؛ پول ورزش ایران، حق ورزش ایران و سهم ورزش ایران بی هیچ حساب و کتابی خرج استقلال و پرسپولیس می شود. پولی که تنها بخشی از آن می تواند گره گشای بسیاری از رشته های ورزشی باشد.

دیدگاه تان را بنویسید