گزارش جی پلاس/ دستورالعمل جالب یک متخصص تغذیه

چگونه بدون تلاش لاغر شویم؟!

وزن کم کردن کار دشواری است و به تلاش مستمری برای این کار نیاز دارید. اما گاهی رژیم غذایی و ورزش هم کارساز نبوده و به کاهش وزن کمک زیادی نمی‌کند. اما ناامید نشوید؛ یک متخصص تغذیه انگلیسی به نکات جدیدی پی برده که به کمک آنها می‌توانید بدون تلاش لاغر شوید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی‌پلاس، یکی از نکاتی که در این میان اشاره شده، افزودن ادویه دارچین به غذا و مصرف بیشتر کلم بروکلی است. پرخوری یکی از عواملی است که مانعی بر سر راه کاهش وزن به شمار می‌رود اما از نظر ذهنی نیز می‌تواند روی شما اثر بگذارد. گاهی خود را در برابر خوردن ناتوان حس می‌کنیم و همین باعث می‌شود ولع بیشتری موقع خوردن پیدا کنیم.

ماده شیمیایی کروم کلید ماجراست. "کنترل گلیسمی" اصطلاحی پزشکی است که به وضعیت پایدار قند خون در بدن اطلاق می‌شود. کروم، با عملکرد خود روی گیرنده‌های انسولینی،  کنترل گلیسمی را بهبود می‌بخشد. افزایش بیش از حد قند خون باعث تبدیل قند به چربی شده و در بافت‌هایی از بدن ذخیره می‌شود.

این بدان معناست که کروم می‌تواند میزان قند خون را پایدار نگه دارد و از افزایش آن که باعث پرخوری و اضافه وزن می‌شود، جلوگیری کند. تحقیقاتی که روی اثر مکمل‌های کروم روی کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت صورت گرفته، نشان می دهد که کروم علاوه بر کاهش قند خون، می‌تواند اشتها را نیز کاهش دهد.

پزشکان توصیه می‌کنند افراد مصرف روزانه این ماده را داشته باشند به طوری که بهتر است مردان روزانه 35 میکروگرم و زنان 25 میکروگرم کروم مصرف کنند. بعد از 50 سالگی، 5 میلی‌گرم از مصرف روزانه مورد نیاز برای افراد کاهش می‌یابد.

اگرچه کروم در مکمل‌های غذایی یافت می‌شود اما بسیاری از غذاها هم مانند گوشت قرمز، فرآورده‌های غلات، میوه‌ها و سبزیجات منابع خوبی از کروم به شمار می‌روند. محققان دریافتند که کلم بروکلی سرشار از کروم یعنی 11 میکروگرم به ازای یک فنجان است. پرتقال و سیب نیز در هر وعده حاوی 6 میکروگرم از این ماده هستند.

یافته‌ها حاکی از آن است افرادی که غذاهای حاوی کروم یا مکمل‌های کروم مصرف می‌کنند در مقایسه با دیگران، حجم غذای کم‌تری استفاده می‌کنند به طوری که میزان گرسنگی و تمایل آنها برای مصرف چربی کاهش می‌یابد و به تناسب آن، کم‌تر دچار اضافه وزن می‌شوند.

کم خوردن، لاغرتان می‌کند

از دیگر راهکارهایی که دانشمندان به آن رسیده‌اند، نخوردن‌های طولانی به مدت 14 تا 16 ساعت است. در ظاهر این تعداد ساعت برای چیزی نخوردن دشوار به نظر می‌رسد اما اگر این ساعت را به ساعت‌های پایانی شب و زمان خواب متصل کنید، به راحتی می‌توانید آن را اجرایی کنید. به عنوان مثال، اگر ساعت 8 شب شام بخورید و بعد از آن چیزی مصرف نکنید و وعده صبحانه را هم به ساعت 10 صبح موکول کنید، این مدت، 14 ساعت را دربرمی‌گیرد.

دانشمندان معتقدند که بین 14 تا 16 ساعت غذا نخوردن تأثیر به‌سزایی در کاهش وزن ایفا می‌کند. بعد از 12 ساعت، تمام قند از جریان خون تخلیه می‌شود و زمانی که بدن به انرژی نیاز داشته باشد، در نبود قند، از چربی‌های اضافی ذخیره شده استفاده می‌کند که همین کار باعث آب شدن و سوختن چربی‌های بدن می‌شود.

به غذایتان دارچین بزنید

12654268-0-image-a-8_1556100814524

یکی از ترفندهایی که به کاهش وزن شما کمک می‌کند، مصرف ادویه دارچین همراه غذاست. این ادویه حاوی ماده «پلی‌فنول» است که به کاهش میزان قند خون به ویژه در مبتلایان به دیابت نوع 2 کمک می‌کند. کاهش قند خون به طور طبیعی میزان اشتها را نیز کاهش می‌دهد که منجر به کاهش یا مدیریت وزن می‌شود. دارچین با تنظیم قند خون خلق و خو را نیز بهبود می‌بخشد و با داشتن روغن «اوژنول» (فنول بی‌رنگ و خوشبو) حاوی خاصیت ضدعفونی‌کنندگی داشته و به سیستم عفونی بدن هم کمک می‌کند. این ادویه برای سلامت قلب و عروق هم مفید است.

دیدگاه تان را بنویسید