گفت وگوی نوروزی جی پلاس با ستاره ایرانی لیگ جزیره؛

علیرضا جهانبخش: هر جا باشم هفت‌سین می‌چینم حتی در انگلیس/ بهترین عیدی را 11 سال قبل گرفتم/ ماهی قرمز برای خارجی ها سوال است

ستاره ایرانی لیگ برتر انگلیس از عید نوروز می‌گوید و آداب و رسومی که همه ساله انجامش می دهد.

لینک کوتاه کپی شد

علیرضا جهانبخش حالا یکی از مشهورترین بازیکنان فوتبال ایران و حتی آسیاست. هافبک- مهاجمی که یکی از اتفاق‌های خوب فوتبال ایران در سال 97 را با حضور در برایتون رقم زد.

او که کم کم در ترکیب برایتون جا افتاده و به بازیکن ثابت این تیم تبدیل شده، در آخرین روزهای سال 1397  درباره اتفاقات سالِ رو به پایان صحبت کرد و اتفاق‌های تلخ و شیرینی که تجربه‌اش کرده. هر چند برای او که در انگلیس بسر می‌برد، دوری از خانواده یکی از اتفاق‌های تلخ است.

گفت و گوی نوروزی خبرنگار ورزشی جی پلاس با علیرضا جهانبخش:

** ظاهرا امسال هم هنگام تحویل سال نو دور از خانواده هستی؟

هنوز نمی‌دانم اما احتمالش وجود دارد که سفری کوتاه به ایران داشته باشم. دیدار این هفته ما مقابل کاردیف‌سیتی لغو شد و حالا هم برای روزهای فیفا قرار است تیم‌های ملی مقابل هم بازی کنند. بازی بعدی برایتون مقابل ساوتهمپتون در تاریخ 31 مارچ است. یعنی 9 فروردین و من شاید بتوانم یکی دو روز از برایتون مرخصی بگیرم و چون تیم ملی هم بازی ندارد، کنار خانواده باشم. هنوز برنامه‌ریزی نکرده‌ام اما باید ببینیم بعد از مدت‌ها می‌توانم تحویل سال نو را همراه خانواده جشن بگیرم یا نه؟

** البته تو از معدود فوتبالیست‌هایی هستی که در خارج از کشور هم رسم و رسوم را اجرا می‌کنی. یادم می‌آید در هلند به هم‌تیمی‌هایت هم درباره عید نوروز توضیح می‌دادی.

من دوست دارم هر جا که هستم سفره هفت‌سین را بچینم و آداب و رسوم را اجرا کنم. چند سال در هلند این کار را کردم و حتی یک بار سوژه رسانه‌ها شدم و برای مصاحبه به خانه‌ام هم آمدند. بازیکنان آلکمار هم مدام درباره عید نوروز از من سوال می‌کردند که برایشان توضیح می‌دادم. آنها می‌گفتند معنی عید شما چیست که من در هم در جواب می‌گفتم پاین زمستان و آغاز بهار.

** درباره هفت‌سین هم از تو سوالی می‌پرسیدند؟

آداب هفت‌سین را برایشان شرح می‌ دادم و البته پرسش آنها این بود که چرا ماهی را سر سفره می گذارید؟ ماهی از نظر من نماد حرکت است و باید برای آغاز بخش تازه‌ای از زندگی آن را سر سفره گذاشت. من علاقه خاصی به هفت‌سین و این آداب و رسوم دارم و تا جایی که بتوانم درباره‌اش به بازیکنان خارجی هم توضیح می‌دهم.

E15_1074-696x464

** الان که بازیکن بزرگی شده‌ای و به شهرت و درآمد قابل توجه هم رسیدی، احتمالا انتظار عیدی دادن از تو بیشتر شده؟!

من در طول این سال‌ها بیشتر عیدی داده‌ام تا اینکه بگیرم. سعی می‌کنم اقوام نزدیکم را با عیدی خوشحال کنم و به همین دلیل در نوروز اگر حضور داشته باشم، بیشتر عیدی می‌دهم. هر چند دریافت عیدی پدر و مادر هم مزه دیگری دارد و هر سال از آنها می گیریم.

** بهترین عیدی که تا به حال گرفته‌ای کدام بود؟

نمی‌توانم بگویم عیدی بود یا نه؛ اما خاطرم می آید یک سالی، فکر می‌کنم 11 سال قبل؛ عیدی‌هایم را جمع کردم تا کفش فوتبال بخرم. آن زمان عضو تیم دانش‌آموزی ایران بودم و نیاز داشتم تا با کفشی بهتر از کفش‌های معمولی به تمرین و مسابقات بروم. به همین دلیل تنها هدفم در نوروز آن سال، خرید استوک بود. البته پول من به خرید استوک نرسید اما پدرم کمک کرد تا به آرزویم برسم. آن برنامه خیلی برایم خوشحال کننده و ماندگار بود.

Alireza-3

 

** اتفاق‌های تلخ و شیرین سال 97 برای تو را مرور کنیم. بهترین اتفاقی که برای تو افتاد چه بود؟

اتفاق‌های خوبی برای من رقم خورد. اولی حضور در جام جهانی و همینطور کسب عنوان آقای گلی در لیگ هلند. اینها تقریبا در سه ماه نخست سال 97 رقم خورد. همراه تیم ملی دومین جام جهانی را تجربه کردم و سپس پیراهن برایتون را پوشیدم. انتقال به لیگ انگلیس همیشه جذابیت‌های ویژه‌ای برای من داشت. به خصوص که به تیمی رفتم که چند فصل من را زیر نظر داشت. این‌ها اتفاق‌های خوب زندگی‌ام در سال 97 بود. به همه این‌ها باید سلامتی خانواده و به ویژه مادرم را هم اضافه کنم.

علیرضا جهانبخش

** تلخ‌ترین اتفاق؟!

نمی‌دانم چه بگویم اما حذف تیم ملی در جام جهانی یکی از آنها بود. مقابل پرتغال می‌توانستیم پیروز شویم و به دور دوم صعود کنیم اما شانس با ما یار نبود. در روسیه بهترین بازی‌ها را ارائه کردیم و نشان دادیم چه تیم باشخصیت و قدرتمندی هستیم. هر چند در نهایت با یک برد، یک شکست و یک تساوی کارمان تمام شد. شکست در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا هم از دیگر اتفاق‌های تلخ سال 97 بود. همه امیدوار به شکست طلسم چند ده ساله و حضور در فینال بودیم که ژاپن سد راه ما شد.   

** برای سال 98 چه برنامه‌ و آرزویی داری؟

برنامه شخصی من حضور مداوم در ترکیب برایتون و پیشرفت در این تیم است. خیلی امیدوار و خوشبینم که این اتفاق رخ بدهد. آرزوی بعدی‌ام سلامتی خانواده، دوستان و همه مردم ایران است.

دیدگاه تان را بنویسید