گزارش جی پلاس؛

مروری بر کاندیداهای ریاست فدراسیون وزنه برداری/ آینده نامعلوم زیر سایه سنگین اختلافات!

هفتم اردیبهشت ماه سال آینده آخرین روزی است که علی مرادی به عنوان رییس فدراسیون وزنه برداری پشت صندلی اش می نشیند.پس از آن وزارت ورزش یک نفر را به عنوان سرپرست انتخاب می کند تا زمانی که انتخابات این فدراسیون برگزار و رییس آن مشخص است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، وزنه برداری یکی از رشته های مدال آور المپیک است و همیشه رسم بر این بوده که در کنار کشتی و تکواندو، وزنه برداران بار خیلی از مدال ها را در المپیک به دوش کشیده اند. به همین دلیل هم هست که معمولا برگزاری مجمع و انتخابات این رشته مدت زمان زیادی طول نمی کشد و مسئولان وزارت خانه تمام تلاش خودشان را می کنند تا از روزی که برای این فدراسیون سرپرست تعیین کردند، زمان زیادی برای برگزاری انتخابات نگذرد.

تقریبا دو هفته قبل بود که فدراسیون وزنه برداری طی بیانیه ای از همه کسانی که علاقمند به ریاست در وزنه برداری هستند دعوت کرد تا با تکمیل مدارک خودشان برای ثبت نام و شرکت در انتخابات اقدام کنند. بدون شک خود علی مرادی ریاست فعلی فدراسیون یکی از کاندیدا است و رقیب جدی او در این ماراتن حسین رضازاده خواهد بود. دو چهره صاحب نام در فدراسیون که هر کدام شانس زیادی برای رسیدن به صندلی ریاست را دارند. در این مطلب به چند چهره اصلی که می توانند رییس آتی فدراسیون وزنه برداری باشند پرداخته می شود.

علی مرادی؛ سیاستمدار

نخستین بار سال 1373 بود که علی مرادی به عنوان رییس فدراسیون وزنه برداری انتخاب شد.او سه دوره پی در پی ریاست این فدراسیون را بر عهده داشت و سپس با کاندیداش شدن برای پست دبیر کلی در آسیا سمت خودش را تحویل بهرام افشارزاده داد.

مرادی که چند سال این سمت را بر عهده داشت در  سال 1394 مجددا ریاست بر این فدراسیون را بر عهده گرفت.در سال هایی که علی مرادی ریاست فدراسیون وزنه برداری را بر عهده داشت بالا و پایین های زیادی را تجربه کرد. از دوپینگ 9 نفره ورزشکاران گرفته تا از دست دادن دوستان نزدیکش در فدراسیون و البته باج دادن به ورزشکاران و اشاعه ورزشکارسالاری!

او از معاونان خودش گرفته تا مدیر روابط عمومی را سال به سال آنها را تغییر داد تا این طور به نظر بیاید که در این روزها چندان ارتباط زیادی با کسی ندارد. خیلی از هیئت های استانی هم رابطه شان با فدراسیون خوب نیست اما مرادی که هنوز هم حامیانی دارد یکی از بخت های نخست برای ریاست دوباره بر فدراسیون به شمار می رود. به عقیده برخی ها حالا که حسین رضازاده وارد گود شده است رقابت اصلی بین او و مرادی خواهد بود.

حسین رضازاده؛ برند پرحاشیه وزنه برداری

بدون شک نقش حسین رضازاده در وزنه برداری، همان نقش علی دایی در دنیای فوتبال است؛ البته شاید با اهداف و رویکردهایی کاملا متفاوت! او روز سه شنبه به همراه رفیق شفیق خودش کوروش باقری به فدراسیون رفت تا برای شرکت در انتخابات ثبت نام کند. رضا زاده از سال 88 تا 93 رییس این فدراسیون بود. او در همان سال ها با علی مرادی وارد اختلافات ریز و درشتی شد اما شاخص ترین حاشیه برای او زمانی به وجود آمد که فدراسیون جهانی دوپینگ سعید علی حسینی را مثبت اعلام کرد. همان زمان پدر سعید علی حسینی یک ادعای بزرگ کرد و پیکان تیر نوک تیز انتقادات را به سمت او نشانه رفت. عزیز علی حسینی بر این باور بود که چون حسین رضازاده دوست نداشته کسی رکوردش را بزند در محرومیت او نقش داشته است!

ادعایی که البته هیچ وقت به مرحله اثبات نرسید. رضازاده که در دوره قبل و به دلیل اینکه راضی نشد از عضویت در شورای شهر استعفا بدهد، نتوانست در انتخابات شرکت کند اما این دوره یکی از نخستین نفراتی بود که وارد گود شد تا شانس خودش برای ریاست دوباره بر فدراسیون وزنه برداری امتحان کند. البته تا قبل از این هر زمان که از رضازاده در این باره سوال می کردیم او می گفت: «معلوم نیست،شاید نیایم.»با این حال او خلاف ادعایش عمل کرد و حالا تصمیم گرفته تا برای کنار زدن علی مرادی در انتخابات شرکت کند.

کوروش باقری؛ یار غار رضازاده با ژست مستقل

کورش باقری یار غار حسین رضا زاده است. باقری که سرمربی تیم ملی ایران در المپیک لندن بود یکی از بهترین نتایج تاریخ وزنه برداری ایران را رقم زد. در زمان مربیگری او تیم ملی در المپیک لندن 2 مدال طلا و ۳ نقره به دست آورد. شاید کمتر کسی فکرش را می کرد که باقری برای شرکت در انتخابات ثبت نام کند اما او روز سه شنبه به همراه رضازاده به محل فدراسیون رفت و برای شرکت در انتخابات کاندیدا شد. به عقیده خیلی ها کوروش باقری که اکنون ژست کاندیدای مستقل گرفته، در روز مجمع به نفع حسین رضازاده کنار خواهد کشید اما عقیده گروه دیگر این است که او به صورت مستقل وارد میدان می شود و ساز و کار خودش را دارد.

کوروش باقری در زمان هدایت تیم ملی با المپین ها به مشکل خورد. او موهای ملی پوشان را کوتاه کرد و پس از مسابقات قهرمانی کشور در نخستین اردوی تیم ملی از المپین ها دعوت نکرد!

باقری برای این عقیده بود که المپین ها آماده نیستند و به همین دلیلی جایی در تیم ملی ندارند. قصه،قصه درازی است و باقری پس از همه آن حاشیه ها این بار می خواهد رییس فدراسیون باشد.

سجاد انوشیروانی؛ در راه تجربه ای جدید

سجاد انوشیروانی هم تجربه مربیگری در تیم ملی را دارد. او در المپیک برزیل سرمربی ایران بود و یکی از مهمترین چالش هایش اختلاف با رییس فدراسیون و البته کیانوش رستمی بود. اوج حاشیه ها و تنهایی تمرین کردن های کیانوش رستمی در زمان او اتفاق افتاد. ماجرا آنقدر پیچیده شد که در نهایت علی مرادی (رئیس فدراسیون) ترجیح داد بخاطر کیانوش رستمی که نهایتا دیگر هیچ مدالی هم از آن مقطع تاکنون نگرفته، سجاد انوشیروانی را کنار بگذارد و محمد حسین برخواه را جانشین او کند!

انوشیروانی یکی دیگر از نفراتی است که می خواهد با حمایت دوستانش برای شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون وزنه برداری کاندیدا شود. او هم یکی از مخالفان علی مرادی است اما احتمالا به اندازه گروه "کوروش باقری و حسین رضازاده" برای رقابت با علی مرادی شانس نداشته باشد. با این حال او می تواند تجربه شرکت در انتخابات را داشته باشد تا شاید در سال های آینده بتواند ریاست بر فدراسیون را بر عهده بگیرد.

دیدگاه تان را بنویسید