روایت انقلابی که ۴۰ ساله شد-۱۰

تظاهر حکومت پهلوی به هواداری از قران و اسلام

شاه از یک سو انقلابیون و مردم مسلمان را روانه زندان های مخوف می کرد و با انواع شکنجه ها آنان را از پای در می آورد و از سویی دیگر برای عوامفریبی دست به انتشار قران می زد و راهی اماکن مقدس می شد اما در هر شهری روشنگری بیداردلان آن شهر، نقشه هایش را بر ملا می کرد و در شیراز نیز این روشنگری بر عهده مبارزانی همچون شهید آیت الله دستغیب و مرحوم ربانی شیرازی بود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: در برابر تبلیغات ضد حکومتی روحانیونی چون سید عبدالحسین دستغیب، رژیم نیز سعی در تبرئه خویش و بلکه نمایش هواداری از اسلام و قران دارد. در پانزدهم فروردین سال 45 و در آستانه سفر شاه به شیراز طی مراسمی در فرودگاه شیراز از پنج قران مجید حمل شده به شیراز با نام «قران پهلوی» استقبال رسمی به عمل می آید. در این مراسم بنا به نوشته روزنامه محلی، پیرنیا استاندار فارس، تیمسار سرلشکر مین باشیان فرمانده واحدهای جنوب، طلاب علوم دینی، روسای سازمان های لشکری و کشوری، استادان دانشگاه پهلوی، قضات، فرهیختگان، کارگران، کشاورزان، پیشه وران و هزاران تن از طبقات مختلف مردم شرکت داشته اند. در مسیر خیابان ها، علاوه بر پنج طاق نصرت باشکوه که با گل و پرچم و چراغ های رنگارنگ آرایش داده شده بود شعارهای پارچه ای که شامل مطالبی درباره علاقه شاه نسبت به دین اسلام بود نصب شده بود. روی این پارچه ها جملات زیر نوشته شده بود: 

«قران کتاب خداست و شاهنشاه اسلام پناه ما، مروج احکام قران می باشند»، «قران مجید، قانون اساسی مسلمانان جهان است. به همین جهت شاهنشاه فرهنگ پرور و دادگر، فرمان دادند جزوات این کتاب آسمانی، با بهترین خط و تزئین انتشار یابد و زیب کتابخانه های معظم جهان شود»، «قران کریم، پایه ایمان را بر خرد و دانش نهاده است و شاهنشاه خردمند ما با گرفتن الهام از آیات مقدس قرانی، همواره می کوشند از راه مبارزه با بی سوادی و بی دانشی، سطح معرفت و فرهنگ عمومی را بالا ببرند»،  «درود بر شاهنشاه آریامهر که با انتشار نفیس ترین نسخه های قران، در اشاعه آیین پاک احمدی مجاهدت می ورزند». از قران های پهلوی به شهرستان های دیگر استان نیز طی روزهای آینده ارسال شد و با مراسمی مشابه مورد استقبال و تبلیغ واقع شد. سازمان سپاه بهداشت فارس نیز در همین ایام گزارشی از اقدامات و عملیات خود در سال 1344 را به صورت کتابی منتشر کرد.

محمدرضا پهلوی در هفدهم فروردین به شیراز عزیمت کرد. وی در بدو ورود به زیارت احمد بن موسی (شاهچراغ«ع») رفت و سپس با درخواست حجت الاسلام سید ابراهیم دستغیب عازم زیارت بقعه حضرت سید میرمحمد شد و برای حفظ و حراست کاشی کاری های بقعه دستوراتی صادر کرد. او سپس به بازدید مراکز نظامی رفت و طی مراسمی سرتیپ لطفعلی باوندی فرمانده مرکز پیاده و سرتیپ رضا زاهدی فرمانده مرکز زرهی فارس را به درجه سرلشکری ارتقا داد. وی در ساعت بیست دقیقه بعداز ظهر نیز آیت الله سید محمد رضوی را به حضور پذیرفت و بنا به نوشته روزنامه محلی، شاه در این دیدار از سید محمد رضوی می خواهد که مراحم وی را به فرد فرد روحانیون ابلاغ کند.

 

 

برشی از کتاب شیراز در انقلاب؛ ص 304-305؛ چاپ اول (1392)؛ ناشر: چاپ و نشر عروج.

دیدگاه تان را بنویسید