13 راهکار برای افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یکی از مهم‌ترین خصلت‌های انسان بوده و ارتباط تنگاتنگی با موفقیت دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ خیلی وقت‌ها با افرادی روبرو می‌شویم که در زندگی‌شان بسیار موفق هستند و پیشرفت‌های زیادی دارند، که این نتیجه مستقیم اعتماد به نفس‌شان است. البته این ویژگی از لحظه تولد همراه فرد نیست و در اصل نتیجه‌ی سال‌ها تلاش و اثبات مهارت در زمینه‌های کاری یا تحصیلی است.

در ادامه به ۱۳ راه برای تقویت اعتماد به نفس اشاره می‌کنیم:

۱) حساب موفقیت‌هایتان را داشته باشید:

هر کسی در زندگی موفقیت‌هایی در زمینه‌های مختلف، چه در دوران مدرسه و دانشگاه، چه در حیطه‌ی کاری خود، داشته است. یک لیست از هر موفقیت کوچک و بزرگی که دارید تهیه کنید. می‌تواند شامل هرچیزی باشد: یاد گرفتن زبان، فعالیت‌های ورزشی و یا دستاوردهای تحصیلی یا علمی. این لیست یک شروع خوب برای افزایش اعتماد به نفس‌ است. حتی می‌توانید این لیست را جایی در اتاق‌تان یا دفتر کار نصب کنید تا هر روز آن را ببینید.

۲) برای حرفه‌ کاری‌تان هدف تعیین کنید:

یکی از دلایل عدم وجود اعتماد به نفس، می‌تواند فقدان جهت‌گیری و هدف برای حرفه‌‌تان باشد. برای شغل خود یک هدف بلند مدت تعیین کنید. این کار باعث افزایش انرژی و امید و علاوه بر این‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

۳) در زمینه‌های مرتبط با شغل‌تان تحقیق کنید:

ذهنی که خوب آماده شده باشد، باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود. سعی کنید همه‌ی زمینه‌های مرتبط با شغل‌تان را بررسی کنید، چون با این کار حتی می‌توانید در شرایطی که از قبل پیش‌بینی نشده، کنترل کارها را در دست بگیرید که همین می‌تواند به لیست موفقیت‌ها و توانمندی‌هایتان اضافه کند. از طرفی، زمانی که فعالیت‌های روزانه‌تان را با شغلی که دارید، هم سو کنید، پیشرفت زیادی خواهید داشت.

۴) درباره حرفه‌ی خود مطالعه کنید:

سعی کنید که بیشترین مطالعه را در زمینه‌ی کار و حرفه‌ی خود داشته‌باشید، با این کار خودبه‌خود اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید. امروزه با وجود اینترنت، دسترسی به متخصصان یا افراد موفق در زمینه‌ی کاری‌تان بسیار ساده‌تر از هر زمان دیگری است. می‌توانید کتاب‌های مؤثر زیادی هم در زمینه‌های مختلف پیدا کنید مثل: هفت عادت مردمان مؤثر، جادوی بزرگ اندیشی و بسیاری از کتاب‌های پرمخاطب دیگر.

۵) با افرادی که اعتماد به نفس دارند معاشرت کنید:

ارتباط با این افراد روی شما هم اثر می‌گذارد. ما به مرور زمان شبیه کسانی می‌شویم که با آن‌ها گفت‌وگو و معاشرت می‌کنیم. در اصل، خصوصیاتی مثل اعتماد به نفس، چه افزایش چه کاهش آن، با گذشت زمان بین افراد سرایت می‌کند.

۶) خودتان را باور داشته باشید، حتی اگر دیگران چنین نظری ندارند:

در ابتدا، شاید این حرف برایتان ناخوشایند باشد اما ممکن است دیگران تا آن زمان که نتایج تلاش شما را، برای بالا بردن اعتماد به نفس و بدست آوردن موفقیت‌هایتان ببینند، باورتان نداشته باشند. درست در زمان سختی‌های زندگی است که باید به خودتان ایمان داشته باشید و تسلیم نشوید. این که بعضی اوقات غمگین بشوید طبیعی است ولی اجازه ندهید چنین شرایطی باعث ناامیدی‌تان بشود. درنهایت اگر به توانایی‌هایتان ایمان داشته باشید و شجاعت و استقامتتان را پرورش بدهید، تأثیر خیلی زیاد و مثبتی در بالا رفتن اعتماد به نفستان خواهد داشت.

۷) به اهداف و دیدگاه‌های بلند مدت خود متعد باشید:

مهم‌ترین قدم برای اعتماد به نفس، مسئولیت پذیری است. باید نسبت به زندگی‌، شغل و هر مسأله‌ای که برایتان اتفاق می‌افتد مسئولیت پذیر باشید. شما مسئول تمام جوانب زندگی خود هستید پس با دل و جرئت تصمیم بگیرید و بر پیشرفت و رشد شخصیتتان تمرکز کنید. داشتن دیدگاه بلند مدت، درست زمانی که قصد عقب نشینی دارید به دادتان می‌رسد و علاوه بر انرژی دادن باعث پیش راندن شما به سمت اهدافتان می‌شود.

۸) نگران قضاوت دیگران نباشید:

شما فقط می‌توانید افکار خودتان را کنترل کنید، پس از پیش‌بینی کردن نظرات دیگران درمورد خودتان دوری کنید. به جلو قدم بردارید، اشتباهاتتان را بپذیرید و همچنان با اعتماد به خودتان در زندگی پیش بروید. همانطور که گفته‌اند، چیزی که دیگران درمورد شما فکر می‌کنند، به شما مربوط نیست.

۹) هرگز خودتان را با دیگران مقایسه نکنید:

عدم اعتماد به نفس گاهی ناشی از این حقیقت است که ما به اندازه‌ی کافی نسبت به خودمان احساس خوبی نداریم، در نتیجه مدام درحال مقایسه کردن خود با دیگران هستیم. تنها راه برای مبارزه با شرایط این است که با خودتان راحت باشید، از یگانگی شخصیتتان و بخاطر تمام ویژگی‌ها و توانایی‌هایی که دارید سپاس‌گزار باشید و نگران تفاوت‌های خودتان با دیگران نباشید. همیشه افرادی هستند که پول بیشتر یا ظاهر بهتری دارند، اما مقایسه کردن کمکی نمی‌کند. آن‌چه که هستید را بپذیرید و سپاس‌گزار آن باشید.

۱۰) همیشه قدردان باشید:

اعتماد به نفس پایین می‌تواند بخاطر فقدان چیزی باشد. گاهی خواستار شغلی بهتر، درآمدی بیشتر، خانه‌ای مناسب‌تر و خیلی چیزها که نداریم، باشیم. بهترین راه حل برای مقابله با این احساس، نوشتن یک لیست از تمام آن‌چه که برای داشتنشان قدردان هستیم، است. مثلاَ می‌توانید تمام نکات مثبتی را که به خاطر آن‌ها از شغلتان راضی هستید بنویسید. این فعالیت باعث می‌شود که اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید.

۱۱) صحبت کردن در جمع:

دلیل دیگر برای فقدان اعتماد به نفس، می‌تواند عدم توانایی برای انتقال و به اشتراک گذاشتن افکارتان با دیگران باشد. هرچه مهارت‌های ارتباطی‌تان را بیشتر کنید، اعتماد به نفستان بیشتر خواهد شد. سعی کنید برای خودتان چالش ایجاد کنید، نه لزوماَ به معنی این‌که سخنرانی کنید، اما می‌توانید با تمرین و صحبت کردن، اعتماد به نفستان را برای درمیان گذاشتن عقایدتان با دیگران، بهبود ببخشید.

۱۲) برای زندگی یک هدف بزرگ انتخاب کنید:

یک هدف شخصی، مثل یک مأموریت برای زندگی خود انتخاب کنید. برای این کار، یکی از روش‌های مؤثر این است که روی یک کاغذ، کاملاَ واضح و کامل توضیح بدهید که هدفتان از زندگی چیست و اقدامات مهم برای رسیدن به این هدف اصلی، چه هستند.

۱۳) موفقیت را برای خودتان تعریف کنید:

مشخص کنید که دقیقاَ موفقیت برایتان چه معنی دارد. عوامل خارجی زیادی هستند که باعث می‌شوند گاهی خودمان را ناکافی یا نالایق بدانیم. بهترین راه برای جلوگیری از چنین اتفاقی، این است که واضح بیان کنیم که از نظر ما و با توجه به اهدافی که برای خودمان داریم، موفقیت چه معنایی دارد. این‌که کسی موفق هست یا نیست را ما نمی‌توانیم تشخیص بدهیم. تنها چیزی که از عهده‌ی تشخیص آن برمی‌آییم، موفق بودن خودمان آن هم با توجه به معیارهایی است که خودمان مشخص کرده‌ایم، و با این کار در مسیر موفقیت قرار خواهیم گرفت.

به یاد داشته باشید که اعتماد به نفس یک خصلت است که باید رشد کند تا به تمام اهدافی که برای خودتان در زندگی معین کرده اید برسید.

دیدگاه تان را بنویسید