بیش از پنج سال است که از رکود بازار مسکن می‌گذرد. در این مدت دولت برنامه‌های مختلفی را برای رونق‌گرفتن این بازار تدوین و اجرا کرد.
از افزایش میزان تسهیلات بانکی گرفته تا اجرا و ادامه طرح‌های مسکن اجتماعی و مسکن مهر.
اما به نظر می‌رسد این بازار هنوز قصد ندارد رونق را تجربه کند و هربار ثابت می‌کند که پیش‌بینی کارشناسان برای برون‌رفت از رکود خوش‌بینانه است.
طرح مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی هم فقط در حد حرف و حدیث باقی مانده و فعلا خبری از اجرای آن نیست.
همه این عوامل دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند تا مسکن که جزو نیازهای اساسی و اولیه خانوار به حساب می‌آید به یک چالش تبدیل شود.
صاحبان خانه نیز از این فرصت استفاده کرده و با بالابردن نرخ کرایه‌ها سعی می‌کنند این آشفته‌بازار را به سود خود رقم بزنند.
دلالان نیز سعی می‌کنند با پررنگ‌کردن نقش خود جیب خود را هر روز پرتر کنند. برهمین اساس، دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد 97 را منتشر کرد که نشان می‌دهد متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اردیبهشت‌ماه امسال پنج‌میلیون و 980‌هزار تومان برآورد شد که نسبت به فروردین سال جاری 2/7‌درصد و نسبت به اردیبهشت‌ماه سال 96 معادل 2/34‌درصد افزایش داشته است.
در همین زمینه نایب‌رئیس اتحادیه املاک گفت: رشد قیمت مسکن باعث شده تا بسیاری از مستاجران به شهرهای اقماری تهران مهاجرت کنند.
تازه‌ترین گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از تحولات بازار مسکن تهران طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد 97 نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اردیبهشت‌ماه امسال پنج‌میلیون و 980‌هزار تومان برآورد شد که نسبت به فروردین سال جاری 2/7‌درصد و نسبت به اردیبهشت‌ماه سال 96معادل 2/34‌درصد افزایش داشته است.
این در حالی است که گزارش مذکور متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در خرداد امسال را شش‌میلیون و 490‌هزار تومان برآورد کرده است که نسبت به اردیبهشت‌ماه امسال 4/8‌درصد و نسبت به خرداد سال گذشته 5/44‌درصد افزایش داشته است.
از دیگر نکات مندرج در این گزارش برآورد میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه یک تهران با 12‌میلیون و 600‌هزار تومان به‌عنوان گران‌ترین منطقه پایتخت در اردیبهشت‌ماه و دو‌میلیون و 690‌هزار تومان میانگین هر مترمربع آپارتمان در منطقه 18 تهران به‌عنوان ارزان‌ترین منطقه خرید فروش مسکن در ماه گذشته تعیین شد است.
شاخص مذکور در خردادماه افزایش چشمگیری داشته و همچنان منطقه یک با میانگین هر متر 14‌میلیون گران‌ترین منطقه پایتخت و منطقه 18 با متوسط دو‌میلیون و 850‌هزار تومان ارزان‌ترین منطقه تهران قیمت‌گذاری شده است.
بر اساس گزارش وزارت راه‌و‌شهرسازی گران‌ترین واحدهای مسکونی در اردیبهشت‌ماه متعلق به واحدهای با سن کمتر از پنج سال با متوسط قیمت شش‌میلیون و 950‌هزار تومان بوده و در رتبه بعدی واحدهای با عمر بین 6 تا 10 سال با متوسط قیمت پنج‌میلیون و 560‌هزار تومان قرار گرفته است، این در حالی است که آپارتمان‌های با عمر بین 16 تا 20 سال با متوسط قیمت چهار‌میلیون و 990‌هزار تومان کمترین قیمت را در معاملات اردیبهشت‌ماه به خود اختصاص داده‌اند.

مستاجران در حال ترک تهران
اکنون با گران‌شدن مسکن و تمایل‌نداشتن مالکان واحدهای مسکونی به فروش، بازار اجاره داغ است.
از همین رو رکود معکوس مسکن بیش از هر قشری، معیشت مستاجران را تحت تحت‌تاثیر قرار داده است.
در همین زمینه نایب‌رئیس اتحادیه املاک مدعی شد: رشد قیمت مسکن باعث شده تا بسیاری از مستاجران به شهرهای اقماری تهران مهاجرت کنند که همین موضوع مشکلات عبور و مرور را رقم می‌زند.
به گزارش ایسنا، حسام عقبائی گفت: در ماه‌های اخیر و به‌دنبال افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در شهر تهران شاهد روند مهاجرت اقشار اجاره‌نشین از تهران به سمت شهرهای اطراف از جمله کرج، شهریار، پردیس، رودهن و غیره هستیم. این جابه‌جایی از نظر رفت‌و‌آمد ابعاد منفی دارد.
ممکن است حاشیه‌نشینی، قدرت خرید مستاجران را بالا ببرد، ولی باعث مشکلات اجتماعی و معضلات عبور و مرور می‌شود.
در همین زمینه یکی از ساکنان کنونی کرج به «آرمان» می‌گوید: این روزها دیگر کرج به خوابگاه تهران تبدیل شده است و بین ساکنان این منطقه هر روز این اصطلاح به کار می‌رود، زیرا دفتر کار بسیاری از ساکنان این منطقه در تهران است و بیشتر ما روزانه بین تهران و کرج در تردد هستیم.
خانم رسولی درباره راحتی عبور و مرور نیز توضیح می‌دهد: وجود مترو باعث تسهیل در رفت‌وآمدها شده است، اما به هر حال زمانبراست.
او که پیش از این ساکن تهران بود درباره مهاجرت خانواده خود به کرج عنوان می‌کند: این شهر هوای بهتری نسبت به تهران دارد.
اما دلیل اصلی به افزایش نرخ مسکن واجاره‌بها بازمی‌گردد. رشد فزاینده اجاره‌بها باعث شده تا دیگر زندگی در تهران به صرفه نباشد.
بسیاری از ساکنان این منطقه به همین دلیل به کرج مهاجرت کرده‌اند.
با این حال امروز شاهد پدیده‌ای هستیم که عده زیادی چاره‌ای جز مهاجرت به کرج پیدا نمی‌کنند، به همین دلیل نرخ اجاره و قیمت مسکن در کرج هم رو به افزایش است و نگرانیم در سال‌های آینده به حاشیه کرج و شهرهای دورتر رانده شویم!
تهرام/1735
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.