به گزارش ایرنا، محسن هاشمی رفسنجانی سه شنبه شب در نشست مشترک محمد مقیمی استاندار تهران با رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه یکی از کوتاهی های دولت ها در قبال توسعه حمل و نقل عمومی از جمله ریلی بوده است افزود: زیرساخت های آماده شده در متروی تهران آمادگی خدمت رسانی به 7 میلیون سفر را در طول روز دارد در حالیکه هم اکنون 2 میلیون سفر در روز انجام می شود و علت این امر نیز تجهیز نشدن خطوط مترو از سوی دولت ها است.
وی گفت: بخش عمده بدهی های کلان شهرداری تهران به پیمانکاران و بانک ها مربوط به حوزه حمل و نقل است.
هاشمی رفسنجانی گفت: حدود یکسال از مصوبه دولت برای خرید 2 هزار واگن برای تهران و سایر کلانشهرها گذشته است اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.
وی گفت: همگان مسئولیت مدیریت و خدمات در شهر تهران را شورای شهر و شهرداری می شناسند در حالیکه مدیریت بسیاری از زیرساخت ها از جمله آب، برق، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و پلیس در اختیار دولت است و این تناقض باعث ناهماهنگی و کندی امور می شود.
هاشمی رفسنجانی گفت: در حال حاضر 80 درصد امکانات ورزشی شهر تهران توسط شهرداری تهران ساخته می شود در حالیکه این وظیفه دولت ها است که سرانه های ورزشی را افزایش داده و در این امر سرمایه گذاری کند.
وی با بیان اینکه ترافیک امروز تهران برای امنیت این شهر از داعش خطرناک تر شده است افزود: همه تهران نشینان از این ترافیک کلافه شده اند.
وی با بیان اینکه حمل و نقل حاشیه ای و حومه تهران نیز مورد غفلت واقع شده است افزود: دولت ها دراین زمینه نیز به وظایف خود عمل نکرده و امروز یکی از مهمترین علت های ترافیک کلانشهر تهران ورود روزانه خودرو از شهرک های اقماری اطراف تهران است و هم اکنون ورودی روزانه 750 هزار خودرو به شهر تهران باعث سنگین شدن بار ترافیکی آن می شود که در 10 سال آینده این میزان ورودی به 3 میلیون خودرو در روز افزایش می یابد.
هاشمی رفسنجانی گفت: تهران برای نجات از بحران کنونی نیازمند 256 ایستگاه مترو و 4 خط متروی اقماری است که البته به تصویب رسیده است اما نیازمند کمک و حمایت شورای عالی ترافیک هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت اصلاح بافت فرسوده تهران گفت: 3 الی 4 هزار هکتار بافت فرسوده تهران نیازمند حمایت و تسهیلات بانکی است که البته باید این اصلاح در قالب طرح جامع تهران صورت بگیرد که این طرح در اختیار وزارت راه و شهرسازی است.
هاشمی رفسنجانی از اجرای طرح برج باغ ها در تهران به جای احیای بافت های فرسوده انتقاد کرد و افزود: برج باغ ها موجب کشیده شدن سرمایه های عظیم تهران به سمت شمال شهر شده است که در این میان دولت و شورای عالی شهرسازی نقش اصلی را داشتند.
وی گفت: بافت فرسوده باید با اتکا به روش های جدید و با استفاده از تجارب کشورهای موفق در این زمینه احیا شود.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه شورای شهر تهران می پذیرد که مناطق توسعه یافته جدید در تهران از جمله منطقه 22 نیازمند تعداد زیادی مدرسه است افزود: شورای شهر برای ورود به ساخت مدرسه بحثی ندارد اما باید تکلیف مدیریت این مدارس و میزان مسئولیت های شورای تهران با تاکید بر قانون مشخص باشد .
وی با بیان اینکه امروز متاسفانه تهران و تقریبا تمامی کلانشهرها مشکل درآمد دارند و با درآمد زیر 20 درصد نمی تواند به درآمد پایدار امیدوار بود افزود: باید تکلیف عوارض پایدار تهران را مشخص کنیم.
هاشمی رفسنجانی گفت: امروز آپارتمان ها در تهران سالیانه 10 تا 50 میلیون ریال حق شارژ سالیانه به مدیر ساختمان پرداخت می کنند اما برای اداره شهر تهران هر واحد آپارتمانی تقریبا 1 میلیون ریال در طول سال عوارض می پردازد.
وی همچنین از عدم افزایش قیمت عوارض منطقه ای در طول 10 سال اخیر انتقاد کرد و افزود: قیمت املاک تهران باید به روز شود.
جذاب تر شدن تهران در طول تاریخ موجب شده است تا جمعیت این شهر همواره رو به افزایش رود به طوری که امروز تهران همانطور که سالهای قبل پیش بینی شده بود 8 و نیم میلیون جمعیت ساکن دارد و به زودی جمعیت ساکن تهران به 20 میلیون نفر بالغ می شود.
نشست مشترک محمد حسین مقیمی استاندار تهران با اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش سه شنبه شب به میزبانی استانداری تهران با حضور مقیمی استاندار تهران، معاونان و مدیران کل استانداری تهران، فرمانداران ری، شمیرانات و تهران، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از اعضای این شورابا هدف تشریح دیدگاه ها، طرح مسائل مهم، هم افزایی و تشریک مساعی برای رفع مشکلات و مسائل کلانشهر تهران و شهرک های اقماری برگزار شد.
خبرنگار: محمد بیدارمنش انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/ ٦١٣٩ / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.