دراین مطلب تصریح شده، توسعه حمل ‌ ونقل عمومی، اصلی‌ترین اولویت مدیریت شهری در دوره فعلی است و قرار است فاز نخست خط 6 متروی تهران تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.
همچنین خط 7 متروی تهران نیز که به‌دلیل نقص ایمنی از ابتدای آبان‌ماه تعطیل شده است، تا پایان سال بهسازی شده و دوباره در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. این در حالی است که اگر اولویت بندی درستی در دوره قبل مدیریت شهری صورت گرفته بود خط 6که تکمیل‌تر بود زودتر از خط 7در اختیار مردم قرار می‌گرفت.
اینها برخی از اظهارات دبیر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران پس از بازدید از روند تکمیل خط 6متروی تهران است.
محمد علی کرونی در این‌باره به بازدید اخیر خود از خط 6متروی تهران اشاره کرد و به ایسنا گفت: کارگروه بازدیدها که به دستور رئیس شورای شهر تهران کار خود را آغاز کرده، از روند تکمیل خط 6 مترو بازدید کرد تا ضمن احصای مشکلات در حل مشکلات آن توسط شورای شهر کمک کند.
به گفته وی، خط 6متروی تهران ازجمله خطوطی است که از یک سال پیش در دستور کار جدی شهرداری قرار گرفته و با توجه به مسیر ویژه‌ای که در طول شهر طی می‌کند، بعد از راه‌اندازی می‌تواند مسافران بسیاری را جابه‌جا کند.

ارتقای سرانه حمل‌ونقل در غرب شهر
خط 6 مترو تهران از شهر ری به سمت میدان امام حسین حرکت کرده و سپس با عبور از میدان ولیعصر، بوستان لاله و شهرک آزمایش، در نهایت به شمال غرب تهران و محله سولقان می‌رسد.
این خط با 39کیلومتر طول 31ایستگاه خواهد داشت. ضمن اینکه این خط متروی تهران 7ایستگاه تقاطعی دارد که دسترسی شهروندان به دیگر خطوط متروی پایتخت را تسهیل خواهد کرد.
این خط به تازگی نیز توانسته است جایزه بین‌المللی تونل‌سازی را از آن خود کند. آنطور که دبیر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفته راه‌اندازی این خط متروی تهران می‌تواند سرانه حمل‌ونقل عمومی را در شمال غرب و غرب پایتخت نیز بهبود بخشد.
البته مشکلی که هم‌اکنون پیش‌روی افتتاح خط 6متروی تهران قرار دارد به کمبود تجهیزات مربوط می‌شود که این مسئله نیز به‌دلیل عدم‌برنامه‌ریزی روی داده است.
کرونی در این رابطه گفته است: در بحث ساختمانی و تکمیل ایستگاه‌ها خط 6مترو پیشرفت خوبی داشته‌ است و درصورت تکمیل تجهیزات در اولویت افتتاح قرار دارد؛ چرا که مشکلات خط 7مترو را نیز ندارد و می‌توان نسبت به افتتاح سریع‌تر آن نسبت به خط 7اقدام کرد.
کرونی درباره برنامه‌ریزی نامناسب برای این خط نیز گفت: متأسفانه صرفا منابع اعتباری بانک شهر به سمت ساخت ساختمان تزریق شده و بحث تجهیزات مغفول مانده است درحالی‌که می‌توانستند حدود 9 تا 10 کیلومتر خط 6مترو را با تجهیزات کامل به بهره‌برداری برسانند اما گویا هدف آقایان در دوره قبل این بوده است که کل خط 6را به مانند خط 7 به بهره‌برداری برسانند.
وی با بیان اینکه تجهیز کل خط 6مترو به‌دلیل کمبود منابع مالی محقق نمی‌شود، گفت:
حتما باید به‌صورت فازبندی خط 6مترو افتتاح شود و باید از خاطره‌ها پاک کنیم که همه خط را به‌طور کامل به بهره‌برداری برسانیم چرا که این مسئله نه به نفع شهر و مردم است و منابع اعتباری فعلی نیز پاسخگوی این مسئله نیست.
به گفته کرونی مدیریت شهری تلاش می‌کند که حداقل یک فاز از خط 6مترو تا پایان امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
این در حالی است که محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران پیش از این اعلام کرده بود توافقات خوبی با بانک شهر صورت گرفته است و اگر در هفته‌های آتی واگذاری زمین به این بانک صورت گیرد، منابع لازم به خط 6متروی تهران تزریق می‌شود. گفته می‌شود فاز اول خط 6مترو با اعتبار 100تا 150میلیارد تومانی تکمیل خواهد شد.

وضعیت خط 7 و مشکلاتی که پیش‌روست
خط 7 مترو تهران نیز جزو خطوطی است که درصورت راه‌اندازی ایمن می‌شد روی ظرفیت جابه‌جایی مسافر آن حساب ویژه‌ای باز کرد؛ اگرچه اولویت مدیریت شهری در این میان ایمنی شهروندان و سپس بهره‌برداری از یک پروژه است.
این مسئله در سخنان محمدعلی نجفی، شهردار تهران نیز چندین بار مورد تأکید قرار گرفته است.
دبیر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره راه‌اندازی ایمن خط 7و مشکلات موجود در این مسیر نیز گفت: باید تدبیری در این خصوص اندیشیده شود چرا که هنوز منابع اعتباری به خط 7تزریق نشده و روند بهسازی به کندی صورت می‌گیرد که البته در راه خط 7مشکلات جدی وجود دارد چرا که تنها بحث سیگنالینگ آن بیش از 100 میلیارد تومان هزینه دارد و غیراز آن بحث احداث و تملک زمین برای هواکش‌ها نیز به اصلی‌ترین چالش این خط مترو بدل شده است چرا که در امتداد بزرگراه نواب کسبه اجازه نمی‌دهند که زمین جلوی ملک‌شان به هواکش تبدیل شود که یا باید از تاسیس برخی از هواکش‌ها بگذریم یا زمین‌هایی دورتر خریداری و از طریق کانال زیرزمینی به مترو متصل شوند که کار بسیار سختی در پیش است.
البته کرونی اولویت اصلی در افتتاح دوباره این خط را شاخه شمالی جنوبی دانسته و گفته است در فازهای بعدی شاخه شرقی غربی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.شاخه شمالی جنوبی خط 7متروی تهران از ایستگاه میدان صنعت تا ایستگاه هلال احمر است.
شاخه شرقی غربی نیز از ایستگاه هلال احمر تا ورزشگاه تختی را در بر می‌گیرد.
تهرام 7247**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.