مثلا تلفون دارد و لوله آب ندارد. چراغ الکتریکی دارد اما گاز ندارد. مجلس ملی دارد، کتابخانه عمومی ندارد. تراموای اسبی و اتمبیل دارد ولی خیابان درست ندارد. در ١٠سال، ٣٠٠ روزنامه در آنجا منتشر می‌شود ولی دو جلد کتاب چاپ نمی‌شود. دارالفنون و دیوانخانه دارد، وافورخانه هم خیلی دارد و از همه غریب‌تر آنکه شغل عمومی در آنجا سیاست است».توصیف جمالزاده اگرچه مربوط به زمانی کمی دورتر است، اما واقعیت این است که ناهماهنگی و نامربوط‌بودن و آشفتگی عناصر و ترکیبات امروزه این شهر چنان با توصیف جمالزاده تفاوت ماهوی نکرده است. فقدان برنامه یا عدم التزام به برنامه، نگاه کاسبکارانه، سیاسی‌کاری، فقدان چشم‌انداز و نگاه به آینده در کنار نبود مدیریت واحد یکپارچه شهر باعث شد تا تهران به‌جای توسعه متوازن، رشد افسارگسیخته پیدا کند و چنان شد که امروز تهران با بحران جمعیت در کنار بارگذاری خارج ضوابط طرح جامع و طرح تفصیلی، تاب‌آوری‌اش را در برابر حوادث طبیعی، شهری و اجتماعی کاهش دهد. بحران محیط زیست و آب، آلودگی هوا، ترافیک، فقدان و کاهش منابع پایدار مالی و درآمدی، عدم توسعه شبکه مترو، بحران اجتماعی و شکاف طبقاتی و توزیع نابرابر خدمات شهری، فاصله با استاندارد جهانی در سرانه فضاهای فرهنگی، هنری و فضای سبز، بافت فرسوده، فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی، تراکم و بارگذاری مسکونی، اداری و تجاری خارج از ضوابط طرح جامع و تفصیلی، پروژه‌های نیمه‌تمام و بدهکاری به پیمانکاران و سیستم‌های بانکی، فربه‌شدن و بحران منابع انسانی در ساختار شهرداری، فساد مالی و اداری رسوخ‌کرده در ساختار و بدنه شهرداری، بحران بهداشت و سلامت و افزایش بیماری‌های صعب‌العلاج در کنار شهرفروشی و نگاه کاسبکارانه به شهر، فقدان مشارکت اجتماعی سازمان‌یافته و بی‌توجهی به سرمایه‌های اجتماعی، همه‌وهمه باعث کاهش رتبه کیفیت زندگی در تهران در مقیاس جهانی شده است و مسائل و مشکلات تهران چنان کلاف پیچیده و درهم‌تنیده رمق از جان خسته پایتخت گرفته تا جایی که تهران، این روستای ١٥ هزارنفری سرزنده و شاداب در آغاز حکومت قاجار، امروز جامه کهن‌سالی و پیری را با جمعیتی بالغ بر ١٠ میلیون نفر بر تن کرده است و به‌مثابه مریضی شده که نه یک درد، بلکه ده‌ها درد را هم‌زمان با هم دارد.
در نتیجه آنچه به دکتر نجفی به‌عنوان شهردار تهران به ارث رسیده چالش‌های در نوع خود پیچیده، درهم‌تنیده و چندوجهی است که قدرمسلم فائق‌آمدن بر آن علاوه بر همراهی و همدلی شورا و مدیریت شهری، عزم ملی با حمایت دولت، مجلس و قوه قضائیه و دیگر نهادها و سازمان‌های نظامی و انتظامی را طلب می‌کند. آنچه نجفی و تیم مدیریت شهری در کنار شورای شهر تهران به‌عنوان چالش پیش‌رو باید برای آن تا ١٤٠٤ برنامه‌ریزی و خط‌مشی‌گذاری کنند به طور خلاصه عبارتند از:
١- چالش فقدان مدیریت واحد و یکپارچه شهری و نبود زمینه حکمرانی محلی
٢- چالش فقدان منابع کافی درآمد پایدار، باید موضوع حمایت و کمک مالی به شهرداری تهران در دستور کار دولت قرار بگیرد وگرنه هر شهرداری با هر گرایش سیاسی و حزبی باید تن به شهرفروشی و تراکم بدهد.
٣- چالش کاهش تاب‌آوری تهران در برابر بلایای طبیعی، فزونی بافت فرسوده، کاهش و ضعف استانداردهای ایمنی ساختمان و تأسیسات شهری
٤- چالش ترافیک، آلودگی هوا و بحران محیط زیست شهری
٥- چالش نبود زیرساخت‌های یک شهر هوشمند در مقیاس یک جهان‌شهر برای ارائه خدمات شهری، مالی، اداری و اجتماعی برای شهروندان و گردشگران خارجی
٦- چالش فقدان منابع لازم برای توسعه و گسترش خطوط مترو و حمل‌ونقل عمومی و اتوبوس‌رانی درون‌شهری
٧- چالش گسست سرمایه‌های اجتماعی و فقدان مشارکت سازمان‌یافته شهروندان در اداره شهر
٨- چالش افزایش آسیب‌های اجتماعی، فقر، روان‌پریشی، کودکان کار، تکدی‌گری، کاهش آستانه تحمل روحی و روانی شهروندان
٩- چالش و بحران فربه‌شدن شهرداری در حوزه نیروی انسانی و ساختار سازمانی
١٠- چالش انتخاب و گزینش تیم مدیریت اجرائی اداره شهر ازسوی تیم دکتر نجفی
روزنامه شرق
1735
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.