به گزارش خبرنگار ایرنا، مجتبی شاکری در سیصد و پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران و پس از ارائه گزارش سرپرست سازمان اورژانس کشور درباره نحوه خدمات‌رسانی به پایتخت، اظهار کرد: زبان مشترک مدیریت شهری و دیگر مجموعه‌های خارج از شهرداری تهران برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری است که در آن خط و مشی تعامل با دیگر سازمان‌ها مشخص شده است.
وی ادامه داد: اگر این برنامه راهی برای تعامل با سازمان اورژانس گشوده باشد، امکان پیش‌بینی بودجه کمکی نیز برای شورا فراهم است اما در غیر این صورت کمیسیون برنامه و بودجه نمی‌تواند درآمد شهرداری تهران را برای امور خارج از مجموعه مدیریت هزینه شهری کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر زبان مشترکی در برنامه برای کمک مالی به اورژانس وجود ندارد، گفت: زبان عاطفی و دلسوزی کردن اعضای شورای شهر مشکلی از اورژانس حل نمی‌کند زیرا قبلا هم دستگاه‌های دولتی مختلفی از وزارت نیرو گرفته تا سازمان میراث فرهنگی و بهزیستی و غیره به شورا آمده‌اند و مطالبات خود را فهرست کرده‌اند.
شاکری گفت: دستگاه‌های دولتی علاقه‌مند هستند که از بودجه شهرداری تهران به آنها کمک شود اما بهتر است قبل از تصویب هر گونه ردیف بودجه برای ادای این مطالبات، هیات رئیسه شورای شهر کمیته‌ای را مامور ارزیابی خواسته‌های دستگاه‌های دولتی از جمله اورژانس کند.
وی در خصوص تقاضای سرپرست سازمان اورژانس کشور درباره کمک شهرداری به تامین پایگاه‌های اورژانس در شهر تهران، گفت: قطعا با ایجاد پایگاه، به تنهایی مشکل اورژانس حل نمی‌شود بلکه ده‌ها عامل دیگر نظیر تامین پزشک و تجهیزات نیز باید در کنار ایجاد پایگاه‌ها دیده شود تا خدمت‌رسانی اورژانس به شهروندان تهرانی بهبود پیدا کند.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اکنون شهرداری تهران دارای 354 سرای محله است که در درون آنها تشکیلاتی با عنوان «خانه سلامت» فعالیت می‌کنند و می‌توان این ظرفیت را برای رفع نیاز اورژانس به مکان فیزیکی مورد استفاده قرار داد اما یقین دارم که مشکل به این ترتیب حل نمی‌شود و موضوع به کارشناسی دقیق نیاز دارد.
شاکری گفت: اقداماتی که به صورت جزیره‌ای و نقطه‌ای انجام می‌شود کارساز نخواهد بود و باید از آن پرهیز شود ضمن اینکه لازم است مدیریت شهری در تعامل با دستگاه‌های دیگر، نگاه کلان‌نگر داشته باشد.
رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با یادآوری مطالبات مالی شهرداری تهران از دولت، گفت: بهتر است کمیته‌ای برای بررسی این مطالبات و در مقابل، تقاضاهای پرشمار دستگاه‌های خدمات‌رسان دولتی تشکیل شود و رایزنی 2 طرفه‌ای صورت گیرد تا هم دولت بخشی از مطالباتش را بپردازد و هم شهرداری با مجموعه‌هایی نظیر اورژانس همکاری موثر داشته باشد در غیر این صورت هر گونه خدمات شهرداری به اورژانس و نظایر آن، بر بدهی دولت به شهرداری می‌افزاید.
بر اساس اعلام پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور 32 بالگرد امداد هوایی در سراسر کشور وجود دارد که سهم پایتخت تنها 2 بالگرد است و یکی از مشکلات نیز کمبود پد بالگرد در تهران است.
وی همچنین ترافیک را عاملی اصلی در دیررسیدن آمبولانس های اورژانس در برخی موارد در سطح تهران عنوان کرد و گفت: برای رفع این مشکل از سه ماه پیش 200 دستگاه موتورآمبولانس وارد کشور شده که تاکنون درگیر امور گمرکی بوده ولی با رفع این مشکل به زودی و تا چند هفته آینده این تعداد موتورآمبولانس ها به ناوگان اورژانس تهران اضافه شده و بدین ترتیب سرعت حضور نیروهای اورژانس در صحنه حوادث به چهار دقیقه خواهد رسید.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: یحیی معماری انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/6539 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.