علی اشرف منصوری روز یکشنبه در جشن مزرعه شهرستان ورامین در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت : در سال زراعی جاری بیش از 40 هزار هکتار اراضی استان تهران زیر کشت گندم رفته که پیش بینی می شود از این مزارع بیش از 220 هزار تن محصول برداشت شود که نسبت به سال گذشته از افزایش بیشتری برخورداراست.
وی گفت : افزایش میزان تولید گندم در حالی به دست آمده که سطح زیر کشت گندم به دلیل جایگزینی با محصولاتی نظیر کلزا کاهش یافته ولی به دلیل استفاده از بذور جدید ،تغذیه مناسب ، افزایش مراقبت های زراعی و ارائه آموزش به کشاورزان ، عملکرد در واحد سطح افزایش یافته است.
منصوری گفت : سال گذشته 219 هزار تن گندم در استان تهران تولید شد که از این میزان ، 155 هزار تن توسط دولت خریداری شد.
وی سطح زیر کشت محصول جو در استان تهران را 35 هزار هکتار اعلام کرد.
وی بیان کرد: در سال زراعی جاری ، 2 هزار و200 هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران زیر کشت گیاه کلزا رفته که این میزان نسبت به سال زراعی گذشته ، از رشد پنج برابری برخوردار است ولی به دلیل سرمای بی سابقه پائیز سال گذشته ، بخشی از این مزارع آسیب دید و هم اکنون یک هزار و 300 هکتار آن قابل برداشت است.
منصوری افزود : یکی از مهمترین سیاست های وزارت جهاد کشاورزی که در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد ، توسعه کشت کلزا در مزارع کشاورزی است چرا که این گیاه علاوه بر این که نقشی اساسی در حاصلخیزی خاک و کنترل علف های هرز دارد ، از نظر اقتصادی نیز از مزیت های ویژه ای نسبت به سایر محصولات پائیزه برخوردار است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود : با آن که کشت کلزا در استان تهران در سال های اخیر انجام شده ولی با اقدامات مناسب کشاورزان ، میزان برداشت محصول در مزارع نمونه استان به بیش از 5 تن در هکتار رسیده که این میزان ، رکودی جدید در استان تهران محسوب می شود.
وی گفت : هم اکنون در ساخت دستگاه های کارنده کلزا دستاوردهای مهمی به دست آمده و تلاش می شود تا با تجهیز و ساخت دستگاه های برداشت ، میزان ضایعات محصول هنگام برداشت را به صفر نزدیک کرد.
منصوری گفت : عوامل مختلفی نظیر سرعت حرکت کمباین ، سرعت وزش باد در قسمت های داخلی ، تمیز بودن سینی ها ، سرعت پروانه و سرعت کوبنده و ضد کوبنده کمباین در افزایش و یا کاهش میزان ضایعات محصول کلزا هنگام برداشت موثر است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید حسن میری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.