به گزارش ایرنا، همایش مدیریت بهینه در چرا، کوچ عشایر و کنترل دام و همچنین داشتن مجوز موسسات آموزشی و بانکها برای چرای دام شش استان کشور از جمله استان تهران، سمنان، قم، مرکزی، مازندران و البرز به میزبانی شهرستان دماوند در اردوگاه شهید مصطفی خمینی(ره) این شهرستان برگزار شد.
علی کیان، مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران هدف از برگزاری این همایش را هماهنگی بیشتر بین استان های مشترک جهت کوچ دام و عشایر در فصل چرا که هرساله از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی سفر می کنند دانست و اظهار کرد: این گردهمایی که بین استان های همجوار صورت می گیرد، در راستای مدیریت صحیح و کنترل دام ها و همچنین جلوگیری از ورود دام غیر مجاز به مناطق ییلاقی است.
وی یکی از مشکلات کنونی در حوزه چرای دام را مسدود شدن و یا ناهموار شدن مسیر کوچ عشایر دانست و گفت: با توجه به توسعه شهرها و اجرای فعالیت های عمرانی در مناطق شهری و روستایی، مسیر عبور عشایر مسدود و یا سخت تر شده که با هماهنگی امور عشایر و دیگر دستگاه ها بازگشایی می شود.
این مقام مسوول با بیان اینکه استان تهران بیش از یک‌میلیون و 368 هزار هکتار مساحت دارد، خاطرنشان کرد: از این تعداد 919 هزار هکتار از آن را مراتع، 59 هزار هکتار جنگل و 105 هزار هکتار از آن را اراضی بیابانی تشکیل می‌دهد.
کیان ادامه داد: در 919 هزار هکتار مرتع، 491 سامانه عرفی و بیش از پنج هزار و 500 بهره بردار و دامدار در این منطقه وجود دارند که از مراتع استان تهران استفاده می کنند.
مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران یکی از برنامه های در دست اقدام این نهاد که از سال 94 برنامه ریزی شده است را مدیریت مراتع در دست شرکت ها و موسسات دانست و گفت: در بین مجوزهای چرای دام در مراتع که از 40 سال پیش صادر شده است چندین شرکت وابسته به بانکها و موسسات آموزشی نیز وجود دارد که برای جلوگیری از ورود دام غیر مجاز نیازمند مدیریت است.
وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر پنج هزار و 570 خانوار دامدار در سطح استان تهران وجود دارد که از مراتع به‌ منظور چرای دام‌های خود استفاده می‌کنند، بیان کرد: حدود دام مجاز برای چرای مرتع داران و عشایر در این میزان مرتع، 585 هزار واحد است که در حال حاضر بیش از 840 هزار واحد از این مراتع استفاده می شود.
کیان با بیان اینکه طرح‌هایی در زمینهٔ مرتع‌داری در استان تهران برای 534 هزار هکتار در 196 فقره تهیه‌ شده است، گفت: تاکنون 508 هزار هکتار از آن به تصویب رسیده و طرح‌های مرتع‌داری واگذارشده بیش از 376 هزار هکتار در 107 فقره است؛ همچنین بخشی نیز در مدت پیش‌بینی‌ شده برای آن‌ها به اتمام رسیده است که تعداد آن، 379 هزار هکتار در 81 فقره بوده است.

**تمدید پنج هزار ممیزی و بیمه مراتع استان تهران
همچنین، قاسم حقانی، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در این همایش حفاظت از مراتع، حفاظت از آب و خاک، تغذیه، آب‌های زیرزمینی و گردشگری را ضروری دانست و گفت: استفاده بی رویه و نادرست از مراتع، افزایش جمعیت دامی و بهره‌برداری غیراصولی از آن، عامل افزایش تخریب است.
وی استقرار اکیپ‌های مختلف باهدف حفاظت از مراتع را از جمله اهداف ما در این نهاد دانست و بیان کرد: در راستای ارائه خدمات مطلوب به مرتع داران، تمدید پنج هزار ممیزی و بیمه مراتع، کنترل دام درزمینهٔ چرا از طریق نظارت بر میزان بهره‌برداری و فصل چرا و .. صورت گرفته است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان تهران خاطرنشان کرد: سال گذشته تفاهنامه در خصوص مدیریت چرا بین پنج استان منعقد و این قرارداد با همکاری پیمانکار اجرایی شد و همچنین تأخیر ورود دام به لار، تشکیل کارگروه ویژه در حوزه سد لار و کمک کارشناسان، از دیگر اقدامات مفید بوده است.
حقانی تأکید کرد: متأسفانه برخی مشکلات مانند عدم تخصیص اعتبارات، نبود انگیزه کافی برای نیروی انسانی و نبود امنیت شغلی برای کارشناسان، ازجمله مشکلات ما است که پیشنهاد‌هایی نیز مانند پایش و تغییر زمان ورود و خروج دام و همکاری با سازمان عشایری در زمینهٔ تامین علوفه دستی در میان‌بند صورت گرفته است.
خبرنگار: الهام حیدری - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7246//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.