فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران اعلام کرد: میزان بستری‌های این ویروس در بیمارستان‌های تهران از مرز ۳ هزار و ۷۱۲ نفر گذشت.

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در استان تهران جهش یافته است، اعلام کرد: میزان بستری‌های این ویروس در بیمارستان‌های تهران از مرز ۳ هزار و ۷۱۲ نفر گذشت.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، علیرضا زالی روز شنبه در جلسه ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در استان تهران گفت: میزان بیماران سرپایی نیز از مرز پنج هزار نفر عبور کرده که در هفته دوم فروردین ماه در همه شاخص‌ها آمارها به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد.

به گفته وی، در همین راستا بیشترین میزان مرگ و میر در روزهای هشتم، نهم و دوازدهم فروردین رقم خورد و بالاترین میزان بستری مربوط به ۱۲ و ۱۳ فروردین است و بیشترین میزان مراجعان سرپایی نیز مربوط به سه روز اخیر بوده که برای اولین بار نسبت به سه ماه گذشته در این حوزه رکورد زد.

زالی تاکید کرد: البته توزیع جغرافیایی این افزایش‌ها به ویژه در حوزه مراجعان سرپایی ناهمگن بوده که افزایش مرگ و میر در اسلامشهر، بهارستان، شرق و مرکز تهران و بالاترین میزان مرگ و میر در هفته دوم فروردین به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد:‌ در همین مدت مراجعان سرپایی در پاکدشت، مرکز و بخش‌هایی از شمال تهران افزایش چشمگیری داشت.

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه ممکن است در تهران به دلیل الگوهای آتی کرونا ویروس وضعیت شاخص‌ها همگن‌تر شود افزود: در مورد مراجعان سرپایی نیز بین پنج تا هفت هزار نفر در نوسان بوده که با فعال شدن مطب ها در روزهای آینده بازتولید ما تغییر خواهد کرد که به منزله کاهش نخواهد بود بلکه یک تغییر الگو محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: ۴۳ درصد مراجعین بستری و ۷۰ درصد مرگ و میرها را افراد بالای ۶۰ سال شامل می‌شوند.

زالی بر لزوم برقراری دورکاری کارمندان و لغو تمامی بازدیدهای نوروزی مدیران و کارمندان دستگاه های اجرایی تاکید کرد و گفت: بدلیل اینکه در بخش واکسیناسیون نتوانستیم اقدامات مهمی انجام دهیم چاره ای جز لغو تمامی تجمعات در شهر نداریم.

وی با بیان اینکه همچنان ناوگان حمل و نقل عمومی از اماکن پرخطر شهر تهران هستند خاطرنشان کرد:‌ از شهروندان می خواهیم از تردد غیرضرور در شهر خودداری کنند و استفاده از ماسک را همچنان باید شهروندان در دستور کار قرار دهند.

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توجه داشته باشید که وضعیت افزایش شیوع بیماری امروز تهران با توجه به افزایش ترددها، تراکم جمعیت و کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی قابل پیش‌بینی بود و معمولا فراز و فرود و افزایش بار بیماری به عنوان اولین شاخص هشدار پیشروی کرونا در تهران بیش از پیش پدیدار می‌شود.

وی اظهار داشت: با افزایش تست‌های pcr  مثبت طبیعتا باید منتظر بالارفتن میزان بستری و در ادامه افزایش حجم بیماران در بخش‌های مراقبت ویژه باشیم، روند افزایش بیماری کووید که امروز در تهران شاهد آن هستیم از نظر زمان مربوط به هفته‌های آخر اسفندماه است و روند بار بیماری کرونا رو به افزایش است و این درحالیست که هنوز آثار سفرهای نوروزی به لحاظ شیوع اپیدمی در تهران نمایان نشده است.

وی یادآور شد: با توجه به ماهیت بیماری کرونا، تاثیرات مسافرت‌های درون شهری و برون شهری عید نوروز در هفته دوم تعطیلات مشخص خواهد شد و یکی از اصلی‌ترین‌ دلایل تغییر رنگ اپیدمی در تهران از زرد به نارنجی، ویروس جهش یافته انگلیسی است.

 زالی تصریح کرد: شرایط کنونی تهران به دلیل ویروس جهش یافته کرونا نارنجی  اعلام شده و این درحالی است که بسیاری از مراکز  اداری و تجاری  تعطیلات نوروزی به سر می برند و تعداد مراجعان بستری و سرپایی با علائم ابتلا به کرونا عدد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: ۲ هزار و ۷۲۸ بیمار در تهران‌ با تشخیص کرونا بستری شدند که متاسفانه از این تعداد حدود ۹۰۰ نفر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند و ۳۲ درصد مبتلایانی که با علائم کرونا تحت درمان هستند در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت درمان به سر می‌برند.

به گفته زالی، این موضوع که از هر سه بیمار مبتلا به کرونا یک نفر با علائم حاد به بخش مراقبت ویژه منتقل می شود بسیار نگران کننده است و تعداد مراجعان سرپایی با علائم مشکوک به کرونا رشد قابل توجهی در تهران را نشان می‌دهد، ۵۱۸ مورد بستری کرونایی در ۲۴ ساعتی که گذشت در تهران گزارش شده که متاسفانه از این تعداد ۱۲۵ مورد در بخش‌های مراقبت‌های ویژه مستقیما بستری شدند.

وی افزود: مفهوم این آمار این است که ۲۵ درصد از مراجعان با شرایط سخت بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و بر اساس شاخص‌ها تهران در شرایط نارنجی کرونایی بسر می‌برد و در شهرستان‌های ری و شمیرانات هم شرایط به همین گونه است و بعضی شهرستان‌های اطراف تهران نیز از آبی به زرد تغییر رنگ داده‌اند، که این موضوع بسیار نگران کننده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.