به گزارش روز چهارشنبه فرهنگسرای اندیشه، ماه رمضان فرصت عبودیت انسان در برابر پروردگار متعال است. در این ماه مبارک انسان‌ها فارغ از تمام روزمرگی‌ها و دنیای پیرامونی خود به مهمانی خداوند مهربان می‌روند و همه مسلمانان در سرتاسر دنیا یک کلمه را صدا می‌زنند و آن هم «الله» است.

در روزهایی که ویروس کرونا در جهان فراگیر شده است درگاه نیایش با خداوند باز است و همه‌مان دست به دعا می‌بریم تا از این بیماری ما را رها کند.

فرهنگسرای اندیشه همزمان با ماه مهمانی خداوند برنامه‌های فرهنگی، دینی و سرگرم‌کننده متنوعی را با هدف افزایش معنویت در خانواده‌ها و ایجاد فضای دل‌نشین مهربانی تدارک دیده و به مخاطبان خود ارائه کرده است.

این برنامه‌ها با شعار «شهر خدا، شهر همدلی» در ماه مبارک رمضان برای علاقه‌مندان و مردم روزه‌دار شهر تهران اجرا می‌شود، با توجه به شیوع بیماری کرونا و به تبعیت از دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر ممنوعیت تجمع‌ها تمام این برنامه‌ها در فضای مجازی این مرکز فرهنگی هنری ارائه می‌شود.

هم‌نوا با دعای ابوحمزه ثمالی

دعای ابوحمزه ثمالی نیایش خاص بنده با پروردگار در ماه مبارک رمضان است که خواندن آن براساس روایات بسیار سفارش شده است.

فرهنگسرای اندیشه هر روز بخش‌هایی از این دعا را با نوای قرائت و تفسیر غلامعلی حدادعادل از چهره‌های برجسته فرهنگی کشور برای بهره‌مندی عموم شهروندان در فضای مجازی خود بارگذاری می‌کند.

سلام دوباره به «زندگی پر مهر» در ماه مهمانی خداوند

در روزهای پر برکت ماه مبارک رمضان که متقارن با ایام خانه‌نشینی به دلیل بیماری کرونا شده است، فرصت بسیار خوبی است که با اعضای خانواده خود مهربان‌تر باشیم و اصول مهر ورزیدن به پدر و مادر، همسر و فرزندان‌مان را بیاموزیم. ماه مهمانی خداوند فرصت مغتنمی برای بازنگری روابط با نزدیکان ماست.

فرهنگسرای اندیشه در قالب ویژه برنامه «زندگی سالم» به انتشار احادیثی با محتوای مهربانی در منزل پرداخته است و با چند تکنیک ساده برگرفته از آموزه‌های دینی‌، روش مهربان‌تر بودن در خانه را به والدین، فرزندان و زوج‌های جوان یادآوری می‌کند.

این ویژه برنامه با شعار «در خانه بمانیم» و با هشتگ «مهربانی در خانه» در دو قالب تصویری اینفوگرافیک و فتوکلیپ به مخاطبان ارائه می‌شود.

تقویت روحیه معنویت در خانواده با «خونه خوبه»

ماه پربرکت رمضان فرصتی مناسب برای ترویج معنویت در جامعه و خانواده‌های ایرانی است. اگرچه این روزها از عبادت دسته‌جمعی در مساجد و حرم‌های متبرک محرومیم اما فعالیت‌هایی نظیر تشویق خردسالان به روزه‌گرفتن، نماز خواندن دسته‌جمعی و تلاوت روزانه آیاتی چند از قرآن حال و هوای خانه را معنوی می‌کند.

«خونه خوبه» کلیپ‌های مشاوره خانواده با هدف ترویج معنویت و اخلاق در بین خانواده‌های ایرانی است که در فضای مجازی بازنشر داده می‌شود. در این برنامه از راهنمایی‌ها و راهکارهای دکتر ناصرالدین کاظمی حقیقی، روان‌شناس استفاده شده است که در قالب پادکست و ویدئو کلیپ به مخاطبان ارائه می‌شود.

آموزش اخلاق شهروندی در آینه آموزه‌های علوی

«حکمت‌های علوی» ویژه برنامه فرهنگسرای اندیشه متناسب با حال و هوای عرفانی ماه مبارک رمضان است. در این ویژه برنامه کلیپ‌هایی با بهره‌برداری و استخراج از مفاهیم والای اخلاقی نهج‌البلاغه تولید شده و در فضای مجازی منتشر می‌شود. موضوع اصلی این کلیپ‌ها آموزش اخلاق شهروندی در آینه آموزه‌های مولای متقیان امیرالمومنین است.

این برنامه که در قالب فیلم کوتاه و ویدئو منتشر می‌شود با حضور کارشناس مذهبی سرکار خانم معصومه میرزازاده تهیه شده است.

در ماه رمضان فیلم‌های خوب ببینیم

در ماه رمضان در کنار عبادت پروردگار و توجه به معنویت فرصت مناسبی نیز در اختیار خانواده‌ها قرار دارد که در کنار هم سرگرم شوند. فرهنگسرای اندیشه تلاش کرده است برای اوقات فراغت خانواده‌ها نیز برنامه‌هایی ارائه دهد که یکی از این برنامه‌ها معرفی و تشویق به دیدن فیلم‌های خوب سینمایی ایران و جهان است.

باشگاه فیلم فرهنگسرای اندیشه که قدمتی طولانی دارد در این ایام کلیپ‌هایی را با محتوای معرفی فیلم‌های مطرح سینمای ایران و جهان و نقد و بررسی کوتاه آنان آماده کرده است. این کلیپ‌ها در فضای مجازی فرهنگسرای اندیشه در اختیار عموم قرار داده شده است.

واکسینه با کتاب در روزهای کرونایی

طرح «واکسینه با کتاب» به همت فرهنگسرای اندیشه طراحی شده است تا اوقات فراغت شهروندان را با یار مهربان پر کند. در روزهایی که به دلیل بیماری کرونا کمتر از خانه خارج می‌شویم، زمان فراغت بیشتری داریم و چه خوب است که این زمان خالی با تامل و تفکر پر شود.

خواندن کتاب‌های سودمند یکی از بهترین راه‌ها برای این روزهاست اما از کجا بفهمیم که چه کتابی خوب است؟ جواب این سوال در واکسینه با کتاب داده می‌شود؛ رضوان خرمیان نویسنده صاحب سبک کشور تعدادی از کتاب‌های سودمند را به شهروندان معرفی کرده و بخشی از آن را می‌خواند.

این برنامه در قالب ویدئوهای کوتاه در صفحه اینستاگرامی فرهنگسرا در دسترس علاقه‌مندان است.

لذت تماشای آثار هنری در نگارخانه مجازی

دیگر برنامه این مرکز فرهنگی هنری برگزاری نمایشگاه‌های مجازی است. این روزها که به دلیل شیوع بیماری کرونا از نعمت پذیرایی مردم هنردوست شهرمان در نگارخانه ها محرومیم، فرهنگسرای اندیشه نگارخانه مجازی را راه‌اندازی کرد تا آثار هنری هنرمندان عرصه تجسمی به نمایش دربیاید.

در این نگارخانه مجازی، تصاویر آثار هنری تجسمی در قالب فیلم کوتاه و فوتوکلیپ از طریق صفحه اینستاگرامی و سایت فرهنگسرای اندیشه منتشر می‌شود.

علاوه بر این نمایشگاه مجازی کارتون و کاریکاتور با موضوعات شهروندی در سایت و شبکه‌های اجتماعی فرهنگسرای اندیشه ارائه می‌شود.

انتشار اجرای قطعات جدید گروه کُر «آوای اندیشه»

برنامه «آوای اندیشه» برای غنی کردن مردم متدین و روزه‌دار کشورمان و ایجاد فضای مفرح و شاد از سوی مدیریت فرهنگی فرهنگسرای اندیشه تدارک دیده شده است. اعضای گروه کُر فرهنگسرای اندیشه فرصت را مغتنم شمرده و به اجرای انفرادی پرداخته‌اند.

در این ویژه برنامه یک سرود منتخب توسط اعضای گروه کُر اجرا و فیلمبرداری شده است که در قالب ویدئوکلیپ‌هایی همراه با موسیقی به صورت ریمکس در صفحه اینستاگرامی این فرهنگسرا منتشر می‌شود.

داستان‌های کهن ایرانی انیمیشن می‌شود

تاریخ کهن ایران‌زمین پر از داستان‌های آموزنده و سرگرم‌کننده است که شاید خیلی از آنان را اصلا نشنیده باشیم. بوستان و گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی، آثار عبید زاکانی و ... داستان‌هایی را برایمان آورده‌اند که شنیدن آنان ما را با ادبیات غنی کشورمان آشنا می‌کند.

کانون فن بیان و گویندگی فرهنگسرای اندیشه در قالب برنامه «روایت مهربان» سراغ متون کهن ایرانی رفته و این داستان‌ها را در قالب انیمیشن و فیلم کوتاه روایت کرده است. این تولیدات رسانه‌ای قابلیت نشر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را داراست.

برنامه‌های فوق از طریق صفحه اینستاگرامی فرهنگسرای اندیشه به آدرس https://www.instagram.com/farhangsara.andishe/  قابل مشاهده است.

همچنین با توجه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و لزوم جلوگیری از برگزاری تجمعات، تمامی کلاس‌های آموزشی فرهنگسرای اندیشه با بهره‌گیری از مربیان باتجربه و منطبق بر استانداردهای لازم در فضای مجازی و به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

بنابر اعلام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان دبیر کمیته فرهنگی نماز عید سعید فطر، مسئولیت برنامه‌های فرهنگی هنری این سازمان بر عهده فرهنگسرای اندیشه و مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۷ گذاشته شده است که اخبار تکمیلی آن متعاقبا اعلام می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.