مژگان رستمی فر روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا از رسانه های استان و افرادی که تریبون های تبلیغی در اختیار دارند خواست با تشریح مضرات مصرف مواد دخانی، افراد جامعه به خصوص نسل جوان را نسبت به مضرات این مواد آگاه سازند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه 31می مصادف با 10خرداد روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده است، افزود: هر سال در ایران نیز هفته ای با عنوان مبارزه با دخانیات در نظر گرفته شده است که امسال به دلیل تقارن آن با ماه مبارک رمضان به 10تا 16تیرماه موکول شده است.
به گفته او هر ساله اقدامات و فعالیت های گسترده ای با همکاری ارگان های ذیربط به منظور حمایت طلبی در راستای اجرای سیاست های موثر بر کاهش مصرف دخانیات و ارتقاء سطح آگاهی عمومی به ویژه جوانان و نوجوانان نسبت به مضرات استعمال دخانیات انجام می شود.
وی کاهش مصرف دخانیات را یکی از اهداف مهم توسعه پایدار ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه صنعت دخانیات ومحصولات تولیدی این صنعت با به مخاطره انداختن سلامت جسمی، اجتماعی و رفاه اقتصادی مردم جهان یکی از اصلی ترین عوامل تهدیدکننده توسعه پایداربه شمار می رود از این رو سازمان جهانی بهداشت امسال به مناسبت این روز، شعار 'دخانیات تهدیدی برای توسعه' را اعلام نمود.
وی روز شمار ایام این هفته را نیز اعلام کرد و افزود: روزشنبه دهم تیرماه با عنوان 'دخانیات تهدیدی برای جوانان' ، یکشنبه یازدهم 'دخانیات تهدیدی برای زنان' ، دوشنبه دوازدهم 'دخانیات تهدیدی برای محیط زیست' ، سه شنبه سیزدهم 'دخانیات تهدیدی برای توسعه پایدار' ، چهارشنبه چهاردهم 'دخانیات تهدیدی برای سلامت' ، پنج شنبه پانزدهم 'سفیران سلامت علیه دخانیات' وجمعه شانزدهم تیرماه 'نقش آموزه های دینی در کنترل مصرف دخانیات' نامگذاری شده است.
کارشناس مسوول برنامه دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنان خود اهم برنامه های دخانیات این معاونت را نیز تشریح کرد و از برنامه ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع و ساماندهی عرضه محصولات دخانی در مراکز مجاز، احیاء کلینیک های مشاوره و ترک دخانیات و برنامه های آموزشی و پیشگیری از مصرف مواد دخانی به عنوان بخشی از فعالیت های انجام شده نام برد.
رستمی فر، همچنین عمده فعالیت های انجام شده در راستای برنامه دخانیات در استان را توزیع و نصب تابلو و علائم هشدار دهنده ممنوعیت استعمال دخانیات در تمام اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع و پارک ها، اخذ حکم دادستانی جهت پلمب مراکز فاقد مجوز عرضه قلیان در کرمانشاه و تعطلیلی 96 واحد متخلف در استان و جمع آوری و ضبط بیش از چهار هزار قلیان و 76 بسته تنباکو اعلام کرد.
او راه اندازی و آموزش نیروی تخصصی 13کلینیک مشاوره و ترک دخانیات با ارائه خدمات رایگان و آموزش مضرات استعمال دخانیات به 238هزار و 956 نفر در گروه سنی 70-6 سال در سطح استان را از جمله دیگر اقدامات انجام شده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ارتباط با کاهش مصرف دخانیات ذکر کرد.
وی همچنین گفت: کلینیک تخصصی مشاوره و ترک دخانیات کرمانشاه واقع در خیابان منزه با هدف زنان علیه دخانیات اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی مضرات استعمال دخانیات به صورت منظم برای زنان باردار و دانشجویان نموده است.
اگرچه آماری از تعداد استعمال کنندگان مواد دخانی در کشور و استان کرمانشاه در دست نیست اما به گفته کارشناس مسوول برنامه دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و به استناد آمار مرکز سلامت ایران، 10.5درصد افراد بالای 15سال در کشور مواد دخانی مصرف می کنند.
3033انتشار دهنده:فرزاد نویدی.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.