به گزارش ایرنا، سوت قطار نوروز به صدا درآمده است و اسفند نیمه دوم خود را سپری می کند؛ روزهایی که به عشق سال نو خانه تکانی ها شروع می شود و شب هایش با بازار داغ نوروزی و خرید لباس نو، خیابان های شهر را پرجمعیت می کند.

خرید سین های سفره هفت سین و ماهی قرمز یکی از تفریحات بچه ها است که به عشق ماهی رنگی، بعد از مدرسه راهی بازار شده و با خرید کیسه ای پر از ماهی راهی خانه  شده و به عشق لحظه سال تحویل و جمع کردن عیدی، به انتظار نوروز می نشینند.

امروز که سری به بازار می زدم، بوی عید و سال جدید معنای خود را از دست داده بود. شوق و اشتیاق در چهره ها دیده نمی شد و کسی در بازار تردد نمی کرد. مردم دستکش به دست و ماسک به صورت، به سرعت این طرف و آن طرف می رفتند و خبری از خریدهای دسته جمعی و خانوادگی و شادی دیده نمی شد.

عمده مغازه ها خالی از مشتری و فروشنده ها تنها تفریحشان، چک کردن فضای مجازی و خیره شدن به در بود تا شاید مشتری به دنبال خرید، وارد مغازه شود.

نقل صحبت مردم نه سفر نوروزی است و نه برنامه ای برای خرید و دید و بازدید؛ امروز صحبت مردم تنها یک کلمه است؛ کرونا؛ به خصوص از زمانی که شبکه بهداشت و درمان دماوند آماری از مبتلایان به ویروس کرونا در منطقه را اعلام کرد. همه به دنبال دستکش، ماسک، مواد ضدعفونی کننده به استقبال نوروز ۹۹ می روند.

در این بازار داغ مواد بهداشتی و یخ کرده خوراک و پوشاک، سری به کسبه های شهر زدیم تا از حال و روزشان باخبر شویم. کسبه هایی همچون رستوران ها، خوشکبار، پوشاک و دیگر کسبه هایی که به نوعی اولویت و ضرورت مردم نبودند تقریبا در تعطیلات به سر می برند اما کسبه هایی همچون قصابی ها و مرغ فروشی ها با تعطیلی رستوران ها، پررونق تر شدند.

یکی از کسبه های ویدیو کلوپ در این بازار یخ کرده کاسبی، از فروش خوبش خبر می دهد. وی معتقد است: مردم برای سرگرم کردن خود در خانه، به دیدن فیلم روی می آروند که از آغاز شیوع این بیماری در کشور، استقبال مردم برای گرفتن فیلم های ویدیویی بیشتر شده است.

داروخانه ها و سوپر مارکت ها امروز با فروش لوازم بهداشتی و ضدعفونی، روزهای پر رونقی را می گذرانند اما مردم ناراحتند که چرا در روزهایی که باید در راه خرید پوشاک و لباس نو باشند، تمامی خریدهایشان به وسایل بهداشتی و ضدعفونی ختم می شود.

کارمندان در این ایام چه می کنند؟

حمید نصیری یکی از کارمندان دماوندی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کشور باید با برنامه حرکت کند، گفت: یکی از مواردی که می تواند مانع شیوع این بیماری شود، دور کاری کارمندان است که در صورت انجام امور اداری در منزل می تواند کمک بسزایی به مردم و دولت کند.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از دو هفته از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها می گذرد و عملا بخش آموزش، تربیت و تعلیم کشور به سمت تعطیلی رفته درحالی که با توسعه تکنولوژی می توان آموزش های مجازی را جایگزین این تعطیلی ها کرد تا خللی در دیگر بخش های کشور شاهد نباشیم.

این کارمند بهترین اوقات فراغت این روزها را مطالعه کتاب، همکاری در نظافت منزل و تقسیم کار، تهیه مشارکتی غذاها و بازیهای بومی و محلی، تماس با بستگان دور و نزدیک نام برد و گفت: این اقدامات می تواند روحیه اعضای خانواده را تغییر دهد و امروز باید به سمتی برویم که نشاط را به خانواده ها برگردانیم.

مجتبی قهرمانی راد، تولید کننده پوشاک نیز در خصوص شرایط کنونی کشور و تاثیر آن بر واحدهای تولیدی، گفت: واحدهای تولیدی در کنار ده ماه فعالیت، به امید دوماه آخر سال که مربوط به شب عید است، می نشینند که با شیوع بیماری کرونا، کارگاه ها عملا تعطیل شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اجاره کارگاه و واحد تولیدی و همچنین پارچه های خریداری شده که بابت آن چک کشیده ایم، زمان آن نزدیک است و برای پرداخت آن قطعا به مشکل خواهیم خورد.

قهرمانی راد با بیان اینکه امیدواریم برای اینگونه موارد تدابیری اندیشیده شود، افزود: با توجه به اینکه هیچ کس تصور نمی کرد موضوع به یک وضعیت بحرانی تبدیل شود، هیچ برنامه خاصی نداشتیم و امروز که شرایط بگونه ای شده که قرار است به دلیل تعطیلی کار، خانه نشین شویم، نگرانی ما دوچندان شده است.

یکی از معلم های این شهر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با شیوع بیماری کرونا، تعطیلی مدارس و عدم حضور فیزیکی دانش آموزان اقدام خوبی بود چراکه این ویروس شوخی بردار نیست و باید رعایت لازم صورت گیرد ولی تعطیلات مدارس، قطعا موجب مشکلاتی در تدریس دانش آموزان می شود که در این راستا تدریس در فضای مجازی را در دستور کار قرار داده ام.

وی ادامه داد: من و بسیاری از معلمان شهر، با تشکیل گروه های مختلف در فضای مجازی و ارائه جزوه ها و فایل های تصویری، درس و مطالعه را در بین دانش آموزان قطع نکرده ایم.

این معلم دماوندی با بیان اینکه باید استرس را از دانش آموزان دور کنیم و ارتباط خود را با آنان قطع نکنیم، بیان داشت: متاسفانه با آغاز تعطیلی مدارس، برنامه ای برای آموزش از راه دور پیش بینی نشده بود و هر آموزشی تاکنون انجام شده توسط خود معلم بوده است چراکه معلم ها نسبت به آموزش و پرورش دغدغه بیشتری دارند.

وی که خود یک مادر نیز است، افزود: علاوه بر وظیفه معلمی، به عنوان یک مادر و همسر در خانه نگران سلامتی اعضای خانواده هستیم و در این راستا رعایت نکات بهداشتی در اولویت کار من است و مدام درحال ضدعفونی کردن درها، وسایل مورد استفاده، لباس ها و ... هستم و همه امیدواریم هرچه زودتر این ویروس ریشه کن شود.

اما از همه این داستان که بگذریم، شهرستان دماوند، مردمی اعتقادی و مذهبی زیادی دارد. مردمی که در برنامه روزانه خود نمازهای جماعت و شرکت در برنامه های مذهبی، کلاس  های قرآنی و ... را در اولویت داشتند اما با تعطیلی نمازهای جماعت و جمعه، کلاس های قرآن و دیگر برنامه های مذهبی و دینی، ناراحت و نگران هستند.

یکی از بانوان شهر که هر شب نماز جماعت در اولویت کارش بود، به خبرنگار ایرنا گفت: به اعتقاد من این بیماری علاوه بر اینکه مردم کشور را نگران کرده، ما را بیشتر نگران و ناراحت نموده است چراکه مدتی است از مسجد و شرکت در برنامه های مذهبی محروم شده ایم.

وی ادامه داد: در گذشته اگر مشکل و بلایی گرفتار می شدیم آنچه اولویت بود، توکل، ذکر و دعا، خواندن نمازهای جماعت برای رفع بلا و ... بود ولی امروز با آمدن این بیماری، درهای مساجد بسته شده و حال باید در خانه نماز بخواهیم؛ که البته این یک ضرورت است و برای سلامتی مردم اتفاق افتاده ولی امیدواریم این مدت زمان کوتاه باشد.

در میان این رضایت ها و نارضایتی ها، مشاغلی همچون حمل و نقل عمومی هستند که این روزها از رونق افتاده و مردم ترجیح می دهند در خانه بمانند و یا از وسایل شخصی استفاده کنند تا سوار بر تاکسی ها شده و یا از وسایل حمل و نقل عمومی بهره ببرند. همین امر موجب نگرانی رانندگان شده است.

کاهش ۶۰درصدی استفاده از حمل و نقل عمومی دماوند

حمیدرضا غلامرضازاده، مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری دماوند گفت: با شیوع بیماری کرونا در کشور، این سازمان برای پیشگیری از انتشار این بیماری، در سه مرحله شستشو و ضدعفونی کردن وسایل حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری را در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: همچنین تاکنون ۴۰۰ بسته اقلام بهداشتی به همراه ۱۲۰۰ ماسک در بین رانندگان توزیع شد و  استریل کردن ایستگاه های تاکسی جهت فراهم سازی رفاه حال شهروندان بصورت مکرر در اولویت است.

این مقام مسئول با بیان اینکه این اقدامات تا پایان سال به صورت روزانه ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: سازمان حمل و نقل شهر دماوند ۴۵۰ تاکسی و ۹۰ مینی بوس را تحت پوشش دارد که با توجه به شیوع این بیماری با وجود اقدامات انجام شده شاهد کاهش ۶۰ درصدی رفت و آمدها در سطح شهر با وسایل حمل و نقل عمومی هستیم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری دماوند تصریح کرد: گرچه کمتر شدن استفاده مردم از وسایل حمل و نقل عمومی در کاهش شیوع بیماری موثر است ولی اکنون راننده های ما با توجه به در پیش بودن سال جدید و کسب درآمد شب عید، با نگرانی مواجه هستند.

وی یکی از اقدامات این سازمان با هدف پیشگیری از بیماری و بهره مندی تمامی رانندگان از داشتن مسافر را ملزم کردن مینی بوس ها به سوار کردن ۱۵ مسافر دانست و در خصوص سرویس‌های مدارس گفت: تعطیلی مدارس موجب تعطیلی کار سرویس ها شده و همین امر نیز مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرده است.

"آموزش" در آموزش و پرورش دماوند تعطیل نیست

مهرداد پورفتحی، مدیر آموزش و پرورش دماوند در خصوص تعطیلی مدارس گفت: مدیران، آموزگاران و دبیران اکثر مدارس از روشهای مختلف، دانش آموزان را آموزش می دهند و معلمانی که هنوز این کار را انجام نداده اند در روزهای آینده برنامه ریزی خواهند نمود.

وی گفت: فعالیت برخی از معلمان به شیوه آموزش از راه دور بسیار سخت تر از تدریس حضوری است و آنان وقت بیشتری را از زمان حضور در مدرسه صرف می کنند و تلاش آنان مورد تقدیر و ستایش است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه به دلیل بیماری کرونا، جشن نیکوکاری به صورت غیرحضوری برگزار می شود، بیان داشت: به با توجه به شرایط به وجود آمده و تعطیلی مدارس، جشن نیکوکاری با هدف کمک به دانش آموزان بی بضاعت و خانواده های آنها به صورت غیر حضوری برگزار می شود.

 مدیر آموزش و پرورش دماوند از دانش آموزان و اولیای آنان خواست تا با شماره گیری تلفن ثابت (۷۳۵۵) در این جشن شرکت کنند.

کنترل ورود خودروهای غیربومی و مسافران به شهرستان دماوند

مجید صفری، فرماندار شهرستان دماوند در این خصوص اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه، شهرستان دماوند تا اطلاع ثانوی پذیرای هیچ مسافری نیست.

وی ادامه داد: در این زمینه، با استقرار پلیس در سطح محورها، ورود خودروهای غیربومی و مسافران به شهرستان دماوند را کنترل و محدود کرده‌ایم؛ شهروندان ساکن شهرستان دماوند نیز به جز موارد ضروری از منازل خود خارج نشوند.

این مقام مسئول گفت: دستورالعمل‌های لازم برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده است و مردم از حضور در تجمعات و محل‌های شلوغ خودداری کنند؛ رعایت اصول بهداشتی باید مورد توجه همگان قرار گیرد و مردم باید نسبت به افزایش خود مراقبتی تشویق و ترغیب شوند.

صفری با تاکید براینکه تمامی تمهیدات لازم برای پیشگیری و کنترل شیوع بیماری کرونا در شهرستان دماوند اتخاذ شده است، بیان داشت: کارشناسان شبکه بهداشت و درمان دماوند با به کارگیری تمام توان برای مقابله و شکست ویروس کرونا در حال تلاش هستند و این می‌طلبد همه مردم به توصیه‌های پزشکی توجه کنند.

این مقام مسئول شکست ویروس کرونا را نیازمند همکاری همه شهروندان دانست و افزود: تمام اطلاعات و اخبار صحیح مربوط به کرونا فقط از سوی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند اعلام می‌شود و مردم به ظن و گمان‌های مطرح شده در فضای مجازی توجهی نداشته باشند.

لازم به ذکر است، با آغاز شیوع کرونا تاکنون نتیجه بررسی چهار مورد بیماری کرونا در شهرستان دماوند مثبت اعلام شده که از این تعداد دو نفر فوت شدند. متأسفانه موارد فوتی با مشکل قلبی و سن بالا روبرو بودند.

مواردی که مثبت هستند، هم اکنون یک مورد بستری است که حال عمومی بیمار خوب است و یک مورد دیگر نیز با توجه به اینکه حال عمومی بیمار خوب بوده و درمان به سمت کامل شدن پیش میرود، به منزل مراجعه کرده و باقی درمان را در منزل سپری میکند.

١۴ مورد مشکوک به کرونا نیز در بیمارستان سوم شعبان دماوند بستری هستند و حال عمومی آنان خوب است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.