به گزارش ایرنا، با گذشت حدود دو هفته از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور؛ به دلایل مختلف از جمله رعایت نکردن نکات بهداشتی و شاید هم کمبود مواد ضدعفونی کننده محیط، دستکش و ماسک استاندارد بر اساس آمار رسمی تا روز دوشنبه یکهزار و ۵۰۱ نفر به این ویروس مبتلا شده اند و ۶۶ نفر نیز فوت کرده‌اند.

ویروس کرونا در این ایام به گونه‌ای شهروندان ایرانی را قربانی خود می کند که هنوز روش درمانی و واکسن پیشگیری از آن تولید نشده است و تنها راه مقابله با این مهمان ناخوانده کشور چین قرنطینه شدن در خانه و رعایت نکات بهداشتی عنوان می شود.

رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم علاوه بر اراده جمعی نیازمند امکانات از جمله مواد ضدعفونی کننده محیط مانند الکل، دستکش، ماسک و سایر اقلام است که متاسفانه به دلیل عرضه کم و تقاضای بیشمار برای این محصولات بازارهای کشور و پایتخت به شدت با کمبود این اقلام روبرو است.

مردم شهرستان ری به عنوان ساکنان جنوبی پایتخت این روزها نه از نحوه اطلاع رسانی در خصوص آمار مبتلایان به ویروس کرونا و نه ارائه محصولات بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده رضایت دارند.

اکثر قریب به اتفاق داروخانه‌های شهرستان ری با چسباندن یک برگه که در آن نوشته شده است " ماسک و مواد ضدعفونی کننده نداریم" مردم را حتی از سوال کردن در این مورد برحذر می کنند تا کسانی که به دنبال این اقلام هستند سردرگم در سوپرمارکت‌ها، عطاری‌ها و فروشگاه های فروش لوازم آرایشی به دنبال دستکش، ماسک و الکل باشند.

الکل صنعتی برای ضدعفونی کردن خانه‌ام استفاده می کنم

فاطمه عسگری یکی از ساکنان شهرستان ری که مادر ۲ فرزند خردسال می باشد در حالی در یکی از داروخانه های شهرری با جواب منفی متصدی داروخانه مواجهه شده است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: از پنجشنبه به دنبال الکل سفید، ماسک و دستکش در داروخانه های هستم ولی در نهایت از یک عطاری مقدار کمی الکل صنعتی را برای ضد عفونی کردن خانه تهیه کرده ام.

وی که به شدت از شیوع ویروس کرونا بخاطر جان فرزندانش هراس دارد، عنوان می کند: وقتی اخبار کشفیات مواد ضد عفونی کننده، دستکش و ماسک را دنبال می کنیم تمامی کشفیات از انبارهای شهرستان ری است ولی پس از کشف ظاهرا در بازارهای تهران و یا استان های دیگر به فروش می رسد.

عسگری با بیان اینکه از ترس ویروس کرونا خود و فرزاندنش را در خانه زندانی کرده است، اظهار می کند: در کنار رعایت نکات بهداشتی باید لوازم بهداشتی نیز در دسترس مردم باشد، دولت باید مواد بهداشتی مورد نیاز مردم را تامین نماید.

مدیریت در توزیع اقلام بهداشتی وجود ندارد

در ادامه این گزارش رضا رستگاری یکی دیگر از شهروندان شهرستان ری که کارمند بانک است به خبرنگار ایرنا می گوید: برخی از داروخانه‌ها با اختفا و کم فروش به دنبال فروش محصولات بهداشتی به دوستان، نزدیکان و شاید هم به قیمت بالاتر هستند به هیچ عنوان مدیریت در توزیع اقلام بهداشتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه طی سه، چهار روز به تمام داروخانه های شهرری برای خرید دستکش و ماسک مراجعه کرده است، عنوان می کند: هیچ داروخانه ای دستکش و ماسک ندارد ولی سوپر مارکتی محلمان از نوع مرغوب این کالاها را داشت که با قیمت پنج برابر بالاتر به مشتریان عرضه می کرد.

رستگاری ادامه می دهد: مدیریت محصولات بهداشتی در زمانی که مشکلی ایجاد نشده و تقاضایی نیست که کار مهمی نیست الان در این شرایط که همه مردم نیازمند محصولات بهداشتی هستند باید مسئولان مدیریت داشته باشند.

وی با بیان اینکه در محل کار خود از صبح تا ظهر حداقل با ۲۰ مشتری کار دارد، می افزاید: برای شغل ما مواد ضد عفونی کننده و ماسک از اهم واجبات است که متاسفانه در حال حاضر  پیدا کردن این محصولات حکم کیمیا را دارد.

 وزارت بهداشت و شبکه های توزیع هیچگونه اقلام بهداشتی را برای ما ارسال نمی کنند

دکتر داروساز و صاحب یکی از داروخانه های شهرری در ادامه این گزارش به خبرنگار ایرنا می گوید : وزارت بهداشت و شبکه های توزیع اقلام بهداشتی که قبل از شیوع ویروس کرونا به صورت مدام برای داروخانه ما ماسک، دستکش و الکل ارسال می کردند از هفته گذشته تاکنون هیچگونه جنسی ارسال نکرده است.

این مسئول داروخانه یادآور می شود: اگر اقلام بهداشتی در کشور کم شده است پس چرا سوپرمارکتی‌های و بسیاری دیگر از فروشگاه‌های سطح شهر با قیمت های چند برابری این اقلام را به مردم عرضه می کنند.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت و بخصوص شبکه بهداشت شهرستان ری مصوب تمامی این کمبودها را شبکه توزیع و شرکت های عرضه کننده دانست که از ویروس کرونا برای منافع شخصی خوشان سود می برند.

این دکتر با اشاره به اینکه ماسک معمولی در شرایط عادی در حدود ۵۰۰ تومان قیمت دارد، ابراز کرد: هم اکنون این ماسک های در برخی فروشگاه های لوازم بهداشتی، آرایشی و حتی سوپر مارکت در حدود پنج هزار تومان به فروش می رسد.

وی عرضه نکردن ماسک، الکل و دستکش از سوی شرکت های توزیع را مهمترین دلیل کمبود این محصولات عنوان کرد و افزود: چسباندن برگه و گفتن اقلام بهداشتی نداریم به مشتریان در شرایطی که مردم نیازمند این محصولات هستند کار بسیار سختی است که متاسفانه این روزهای داروخانه های انجام می دهند.

۲۳ پرونده گران فروشی و اختفا در خصوص عرضه محصولات بهداشتی در شهرستان ری تشکیل شده است

رییس اداره صمت شهرستان ری می گوید: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تیم های بازرس این اداره به همراه تعزیرات حکومتی، اطلاعات، پلیس اقتصادی و سایر دستگاه ۱۰۲ بازدید از انبارها و واحدهای عرضه کننده محصولات بهداشتی داشته اند و ۲۳ پرونده درخصوص گران فروشی، اختفا و امنتاع در خصوص محصولات بهداشتی در شهرستان تشکیل شده است.

موسی احمدی ادامه می دهد: ۹۰ هزار ماسک فیلتردار بیمارستانی و معمولی به ارزش ۲ میلیارد و ۱۹۶ میلیون ریال طی روزهای گذشته از انبارهای جنوب استان تهران کشف و در اختیار شبکه بهداشت و درمان قرار گرفته است.

رییس اداره صمت شهرستان ری در ادامه با بیان اینکه تیم های متشکل از اداره صمت، تعزیرات حکومتی، پلیس امنیت اقتصادی و ضابطین قضائی بطور مستمر در سطح شهرستان ری در حال نظارت و گشت زنی هستند، می افزاید: بیش از ۳۵ هزار جفت دستکش نیز طی ۱۱ روز گذشته از انبارهای شهرستان ری کشف و بر اساس مصوبه دولت در اختبار شبکه بهداشت قرار گرفت.

احمدی یادآور می شود: بازرسی های همچنان ادامه داد و بازرسان ادارات مختلف شهرستان ری با هرگونه تخلفی که به دنبال سودآفرینی برای افراد فرصت طلب است به شدت برخورد خواهند کرد.

۶ واحد تولید مواد ضد عفونی کننده به شبکه بهداشت معرفی شد

وی در بخش دیگر سخنان خود به نیاز مبرم مردم و مراکز درمانی و بهداشتی به مواد ضدعفونی کننده اشاره کرد و گفت: اداره صمت شهرستان ری در همین راستا ۶ واحد تولید مواد ضدعفونی کننده را به شبکه بهداشت و درمان معرفی کرده است.

احمدی خاطر نشان کرد: ۲ کارخانه معرفی شده در حال تولید مواد ضدعفونی کننده هستند و چهار واحد تولیدی معرفی شده نیز در شرف تولید می باشند که به زودی خط تولیدشان بر اساس استانداردهای کشور به بهره برداری خواهد رسید.

وی در خصوص کمبود مواد بهداشتی در سطح داروخانه های شهرستان نیز به گفت: براساس تصمیم وزارت بهداشت تمامی تولید کنندگان، توزیع کنندگان، واحدهای صنفی، شرکت های پخش محصولات بهداشتی و داروخانه ها سراسر کشور با توجه به مصوبه ۳/۱۲/۹۸ قرارگاه دارو و تجهیزات پزشکی مبنی بر لزوم برنامه ریزی در خصوص تامین ماسک و سایر اقلام بهداشتی موظف هستند از توزیع و فروش هرگونه اقلام بهداشتی مانند ماسک خودداری نمایند.

احمدی در پایان یادآور می شود: نظارت بر نحوه توزیع و کشف هر گونه اختفا، احتکار و گران فروشی با اداره صمت می باشد ولی توزیع اقلام بهداشتی در میان داروخانه بر عهده وزارت بهداشت است، تاکنون تمام کشفیات نیز به صورت مستقیم در اختیار نماینده شبکه بهداشت شهرستان ری قرار گرفته است.

 شرکت های پخش باید اقلام بهداشتی  داروخانه ها را تامین کنند

رییس شبکه بهداشت شهرستان ری نیز در ادامه این گزارش به خبرنگار ایرنا می گوید: شبکه بهداشت وظیفه تامین اقلام بهداشتی مراکز درمانی تحت پوشش خود مانند مراکز و خانه های بهداشتی را دارد و هرگونه کمبود در داروخانه ها بر عهده شرکت های پخش می باشد که وظیفه تامین اقلام مورد نیاز داروخانه های را بر عهده دارند.

علیرضا صدرایی با بیان اینکه اولویت اصلی وزارت بهداشت در تامین اقلام بهداشتی در مرحله نخست مراکز درمانی و بهداشتی است، عنوان می کند: مراکز درمانی خدمات رسان به مردم باید از نظر اقلام بهداشتی نظیر ماسک، الکل و دستکش لایتکس تامین باشند تا بتوانند خدمات مطلوب به مردم ارائه دهند.

وی با تایید این مطلب که تمامی کشفیات تیم های مشترک شهرستان ری در اختیار شبکه بهداشت قرار گرفته است، اظهار می کند: بخش از این کشفیات مراحل قانوی خود را برای صدور مجوز توزیع سپری می کند و بخشی دیگر در مراکز درمانی و بهداشتی توزیع شده است.

صدرایی یادآور می شود: قسمت عمده کشفیات اقلام بهداشتی درسطح شهرستان ری مانند ماسک n۹۵ و دستکش لایتکس کاملا مصرف درمانی دارند و مخصوص بیمارستان هستند و نباید در میان مردم عادی توزیع شوند.

وی در پایان با بیان اینکه در روزهای اخیر بیماران کرونا مثبت درشهرستان ری گزارش شده است می افزاید: شبکه بهداشت تمامی توان خود را برای شناسایی و درمان افراد مبتلا گذاشته است و به زوی پس از صدور مجوزهای لازم بخش از کشفیات در سطح شهرستان ری نیز توزیع خواهد شد.

بیماری جدید کرونا با نام علمی «کووید-۱۹» از دی ماه گذشته در استان ووهان چین شیوع یافت و از همان زمان تاکنون به بیش از ۷۰ کشور جهان سرایت کرده است و همچنان با قدرت به پیش می تازد.

شمار کل مبتلایان به این بیماری تا روز گذشته ۸۹ هزار و ۸۰۶ مورد گزارش شده است که از این تعداد، ۴۵ هزار و ۶۳۲ نفر بهبود یافته اند و ۳ هزار و ۶۹ نفر نیز جان باخته اند.

ایران با یکهزار و ۵۰۱ ابتلا با ۶۶ فوتی و ۲۹۱ بهبود یافته، چهارمین کشور قربانی ویروس کرونا پس از چین - مهد ویروس-  با ۸۰ هزار و ۲۶ مورد، کره جنوبی با ۴ هزار و ۳۳۵ مورد و ایتالیا با یکهزار و ۷۰۴ مورد به شمار می رود.

         

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.