به گزارش ایرنا، پارکینگ پروانه؛ جمعه بازاری در یک پارکینگ سه طبقه در چهار راه اسلامبول خیابان جمهوری است و هر جمعه تعداد زیادی فروشنده کالاهای خود را به این پارکینگ می آورند.

این پارکینگ در ایام هفته با کاربری اصلی خود مورد استفاده قرار می گیرد اما روزهای جمعه اوضاع متفاوت است و از ساعت ۸ تا ۱۹ به شکل پاساژی پر رفت و آمد مورد استفاده قرار می گیرد.

همه نوع جنس قدیمی در این پاساژ دیده می شود؛ ‌ عتیقه بازها از جمله مراجعان این پاساژ هستند تا از بین کالاهایی که دست فروشان در این جمعه بازار ارائه می کنند کم و کسری گالری خود را تامین کنند.

مشتریان این بازار می توانند زیورآلات با طرح های قدیمی، ساعت‌های قدیمی و عتیقه، ظروفی با طرح های لیلی و مجنون، ظروف با طرح های گل سرخی و کالاهایی که در کمتر بازاری وجود دارد را تهیه کنند.

یک خانم مسن که در پاساژ به دنبال خرید نمکدان است، به خبرنگار ایرنا میگوید: نمکدان سرویس چینی عروسی ام شکسته است؛ آمده ام پاساژ پروانه که مانند آن را پیدا کنم.

رفت و آمد این بازار روز زیاد است؛ حتی برخی تورهای تهران گردی و ایران گردی، ‌ مسافران داخلی و خارجی خود را برای تماشا و یا خرید به این پاساژ می آورند.

خبر تعطیلی این پاساژ، موضوعی نیست که به راحتی از کنار آن بگذریم.

مریم اکبری که از دوران دانشجویی خود با این پاساژ آشنا شده و جمعه ها به اینجا سر می زند،  از مشتریان پر و پا قرص این پاساژ است. او به خبرنگار ایرنا می گوید:‌ حیف است که این همه زیبایی تعطیل شود؛ من گاهی فقط برای نگاه کردن به این پاساژ می آیم.

مرد مسنی هم که از فروشنده های این بازار روز است، اعتقاد دارد اگر از اینجا برویم خیلی طول می کشد تا دوباره در بین بازارها جایی باز کنیم و مردم به سراغ ما بیایند.

وقتی به او می گویم که این محل ایمن نیست، می گوید: من از شهرداری می خواهم که به جای محل دیگری برای فعالیت ما، همین محل را ایمن سازی کند تا ما بتوانیم در هفته های بعد نیز جنس خود را در پاساژ پروانه بفروشیم.

گرچه «علی‌محمد سعادتی»  شهردار منطقه ۱۲ تهران، موضوع تعطیلی این جمعه بازار را نبود ایمنی آن عنوان می کند اما می گوید: این جمعه بازار در حال حاضر فعالیت دارد و قرار است از سال آینده فعالیت آن در محلی جایگزین ادامه داشته باشد.

وی گفت:‌ قرارداد پیمانکار این جمعه بازار تا دوم اسفند ماه مهلت دارد و تعطیلی پاساژ پروانه را زودتر به اطلاع آنها رسانده ایم.

سعادتی تاکید کرد که از سال ۹۹ افرادی که در پاساژ پروانه مستقر هستند به مکان جدید منتقل می‌شوند تا پاساژ پروانه ایمن سازی شود.

شهردار منطقه اظهارداشت: در مدت فعالیت این بازار، ‌ با همکاری سازمان آتش‌نشانی و هیئت امنا نواقص را کنترل می کنیم و ایمنی را جدی تر خواهیم گرفت تا در روزهای پایان سال حادثه‌ای پیش نیاید.

وی ادامه داد: این پاساژ برای خودرو ساخته شده و در روزهای فعالیت،  چند هزار نفر در آن تردد دارند و این در حالی است که دسترسی ورود و خروج آن مناسب نیست و به لحاظ ایمنی در خط قرمز قرار دارد.

سعادتی یادآور شد که اگر حادثه‌ای در این پاساژ رخ دهد به دلیل وجود اجناس در مسیر ورودی و خروجی آن، امکان تخلیه این افراد وجود نخواهد داشت و ممکن است حادثه به فاجعه تبدیل شود.

وی تأکید کرد اگر تاکنون نیز اتفاق و حادثه ای رخ نداده، ‌لطف خداوند بوده است.



۱۲۰ ساختمان مشابه پلاسکو در منطقه ۱۲

سعادتی گفت:‌ بر اساس گزارشی که سال ۹۵ تهیه شد، در محدوده این منطقه ساختمان های متعددی داریم که ناایمن هستند و تعداد آن به ۱۲۰ ساختمان می رسد.

وی تاکید کرد: این مجموعه‌ها پر تردد و خطرناک تلقی می‌شوند و وجود مواد اشتعال زا، اشتغال مواد متصاعد کننده مواد شیمیایی و  دسترسی تخلیه نامناسب مورد ارزیابی قرار گرفته و ناایمن تشخیص داده شدند.

به گفته شهردار منطقه ۱۲، برخی از این ساختمان ها اقدامات ایمن‌سازی را انجام داده و برخی دیگر در گیر و دار اقدام ایمن‌سازی هستند.تعدادی  نیز پلمب و دستورالعمل موقت منع فعالیت آنها صادر شده است.

وی افزود: برخی نیز با اختلاف مالک و بهره بردار روبرو هستند که در صدد رفع اختلاف و در نهایت ایمن سازی هستند و امیدواریم که به زودی با مالکان ساختمان های ناایمن به جمع‌بندی برسیم.

دغدغه جان مردم

شهردار منطقه ۱۲ تصریح کرد: هر وقت بخواهیم ایمن سازی انجام دهیم موضوع معیشت و حقوق افراد را مورد توجه قرار می‌دهیم اما دغدغه جان آنها را هم داریم و در این زمینه باید جدی باشیم.

وی گفت: کوتاهی که در بروز حادثه ساختمان پلاسکو انجام شد نباید تکرار شود، هرچند در مورد پلاسکو هم شهرداری ۱۱ اخطار داده بود.

سعادتی تاکید کرد: هر وقت می خواستیم پلاسکو را تعطیل کنیم، نگاه ترحم آمیز به موضوع معیشت باعث می‌شد که این اتفاق نیفتد و در نهایت با یک فاجعه روبرو شدیم.

پلاسکو قدیمی ترین و بلندترین برج تجاری تهران با ۱۲۰۰ واحد تجاری و تولیدی در چهار راه استانبول بود که ۳۰ دی ماه ۱۳۹۵ دچار آتش سوزی شد و بطور کامل ریزش کرد. در این حادثه، ۲۲ نفر از جمله ۱۶ آتش نشان که در حال تخلیه ساختمان و اطفای حریق بودند، شهید شدند. ۲۳۵ نفر نیز در این حادثه آسیب دیدند.

سعادتی گفت:  پاساژ پروانه ملک شهرداری است اما اگر ملک غیر هم بود، وظیفه داشتیم نسبت به ایمنی آن حساس باشیم.

شهردار منطقه ۱۲ تهران ادامه داد: در خصوص برخی پاساژهای خطرآفرین این کار را کرده‌ایم و باید خودمان بیشتر از همه حساس باشیم.
 

آتش نشانی بارها به پارکینگ پروانه تذکر داده است

«علی اعطا» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران هم روز گذشته از جمعه بازار پروانه بازدید کرد، گفت که سازمان آتش نشانی بارها اخطارهایی از جنس اخطارهایی که به پلاسکو داده شده، ‌ به این پارکینگ داده است.

وی تاکید کرد: این پارکینگ حتما باید مقاوم سازی و ایمن سازی شود و حتما شهرداری محلی در منطقه برای کسانی که در این پارکینگ فعالیت دارند، درنظر می گیرد.

 اعطا گفت: درباره پلاسکو هم برخی ملاحظات اجتماعی در نظر گرفته شده بود اما اگر در این پارکینگ هم حادثه ای مشابه پلاسکو رخ دهد، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟!.

وی تصریح کرد: تصمیمات مدیران شهری در رابطه با جمعه بازار پاساژ پروانه باید با در نظر گرفتن سه رکن ایمنی ساختمان، وضعیت اقتصادی کسبه و هویت این پاساژ انجام شود.

اعطا یادآور شد: جمعه بازار پاساژ پروانه بیش از دو دهه است که فعالیت می‌کند و به عنوان بازار صنایع دستی و عتیقه میان مردم شهرت یافته است.

وی گفت: مدتی است شهرداری تهران درگیر تامین پارکینگ ساختمان پلاسکو است و به دلیل آنکه پاساژ پروانه دقیقا روبه‌روی این پاساژ قرار دارد و در شعاع ۲۵۰ متری پلاسکو است، مورد توجه قرار گرفته تا پارکینگ ساختمان جدید پلاسکو در این محل تامین شود و به همین دلیل قرار است این پاساژ مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی شود.

اعطا با بیان اینکه تجربه پلاسکو نشان داده است هر اتفاقی می‌تواند در هر زمانی برای ساختمان‌های ناایمن رخ دهد، به تردد بیش از ۲۰ هزار نفر در روزهای جمعه به جمعه بازار پروانه اشاره کرد و گفت که این آمار، لزوم توجه به ایمن‌سازی این پاساژ را بیش از پیش نشان می‌دهد.

خاطرات شهر را حفظ کنیم

از سوی دیگر، احمد مسجدجامعی و زهرا نژادبهرام دو عضو شورای شهر تهران بر لزوم حفظ جمعه بازار پروانه با رعایت مسائل ایمنی تاکید کردند.

مسجد جامعی گفت: رعایت مسائل ایمنی در شهر به جا و درست است، اما باید ساز و کاری فراهم کنیم که خاطراتش هم آسیب نبیند ونابود نشود.

وی افزود: شهر با خاطراتش زنده است. نباید خاطرات این شهر را نابود کنیم. متأسفانه این روزها اتفاقاتی در شهر می‌افتد که دقت نظرهای لازم بر روی این موضوعات (حفظ هویت و خاطرات جمعی شهر) در آن نشده است.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه هر ساله در ایام نزدیک به نوروز پاساژ پروانه به عنوان یکی از مکان‌های شناخته شده در تهران محل مراجعه شهروندان بود، گفت: پاساژ پروانه یکی از مکان‌هایی در تهران است که دست فروشی در آنجا به شکلی قاعده مند شده است.

وی یادآور شد: مدیریت شهری از طرفی دست‌فروشی را در خیابان‌های شهر آزاد گذاشته که گاهی منشأ برخی ناراحتی‌ها از نظر حقوق شهروندی، اعتراض کسبه یا ایجاد دشواری‌هایی در رفت و آمدهای عابران شده است، اما یک مکانی که دست فروشی در آن قاعده پیدا کرده است را تحت فشار قرار می‌دهد.

مسجد جامعی با تاکید بر اینکه نباید خاطرات شهر را ویران کنیم، گفت: تاکید بر مساله ایمنی به جا و درست است اما باید ساز و کار آن را به گونه‌ای فراهم کنیم که به خاطرات شهر نیز آسیب نرسد.

«زهرا نژابهرام» عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در این زمینه پیشنهاد کرد از آنجا که دستفروشان فقط در روزهای جمعه در این پارکینگ حضور دارند، پس از ایمن سازی، این پارکینگ روزهای جمعه در اختیارشان قرار گیرد و روزهای عادی پارکینگ در اختیار پلاسکو باشد.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات  پارکینگ پروانه نیمه کاره بودن آن است و بنیاد مستضعفان اعلام کرده است که آن را تکمیل و مقاوم‌سازی می‌کند.

وی گفت: مساله ایمنی، رفع معضل تامین پارکینگ پلاسکو و تامین فضای رونق کسب در این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.