محمدرضا جوادی‌یگانه روز یکشنبه در نشست دبیرخانه مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمانی شهرداری تهران با گرامیداشت دهه مبارک فجر اظهار داشت: اگر بتوانیم به تناسب برای هر نهادی مسئولیت را به صورت مشارکتی تعریف کنیم، وضعیت شهر تهران بهبود پیدا می‌کند.

وی گفت: این نشست براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر تصویب «نظام‌نامه مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شهری تهران» و برنامه عملیاتی شهرداری در راستای اجرای این مصوبه برگزار شده است.

جوادی‌یگانه با اشاره به استقرار دبیرخانه مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمانی شهرداری تهران در سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: تمرکز این سازمان در حال حاضر تنها بر موضوع آسیب‌های اجتماعی است که باید این رویکرد اصلاح شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با اشاره به اهمیت موضوع مسئولیت‌پذیری اجتماعی گفت: متاسفانه گاهی اوقات این موضوع تنها در اجزای خرد شهرداری تهران تعریف می‌شود و سود کاملی را نمی‌توان برای کل این نهاد و مردم تهران متصور شد که در مجموعه فعالیت‌های سازمان خدمات اجتماعی باید جدی‌تر به این موضوع پرداخت.

جوادی‌یگانه افزود: بخشی از موضوع مسئولیت‌پذیری اجتماعی در حیطه وظایف شهرداری است که این نهاد نسبت به ۴ میلیون نفری که روز در تهران هستند و شب در تهران ساکن نیستند، وضعیت اجتماعی در شهر و حاشیه‌های آن مسئولیت دارد.

وی اظهارداشت: در بخشی دیگر سازمان‌ها و نهادهای فعال در پایتخت و پیمانکاران که با شهرداری تهران همکاری می‌کنند، نسبت به شهر و شهروندان مسئول هستند.

معاون شهردار تهران این نهاد را واسطه میان مردم و حکومت دانست و بیان کرد: مردم در هر مناسبتی با یکی از بخش‌های شهرداری تهران ارتباط دارد و ما متولی، مدعی و جایگاهی را داریم که می‌توانیم متقاضی باشیم که نهادهای دیگر مسئولیتش را نسبت به شهر تهران و شهروندان تهرانی ایفا کنند.

جوادی‌یگانه افزود: نهادهای دیگر می‌توانند مسئولیت اجتماعی خود را نسبت به شهر و شهروندان تهرانی به صورت مستقل و یا با همکاری و مشارکت شهرداری تهران ایفا کنند، دانشگاه‌ها نسبت به محیط اطراف خود مسئول هستند، به عنوان مثال دانشگاه علامه طباطبایی می‌تواند نسبت به ایفای مسئولیت اجتماعی در شمال غرب تهران کمک کند.

شهرداری به دنبال ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی در پایتخت است

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز در این نشست با اشاره به اهمیت موضوع مسئولیت‌پذیری اجتماعی گفت: این سازمان دوره آموزشی را برای تشریح مفهوم مسئولیت‌پذیری اجتماعی در مناطق ۲۲گانه در سطح معاونان و شهرداران نواحی برگزار کرده است.

سیدمالک حسینی افزود: با توجه به تعریف مسئولیت‌پذیری اجتماعی، نهادها بابت انتفاعی که از جامعه می‌برند، باید خدمات ارایه دهند.

وی بیان کرد: در حوزه مسئولیت‌پذیری اجتماعی، ضمن همکاری و ارتباط شهرداری با جوامع، نهادها و سازمان‌های پیرامونی، همکاری و ارتباط قابل توجهی نیز باید در داخل این نهاد وجود داشته باشد، شهرداری تهران در قالب مسئولیت اجتماعی همکاری‌ و نشست‌هایی را با نهادهای مختلف از جمله اتاق بازرگانی تهران داشته است.

حسینی اظهارداشت: شهرداری تهران در قالب مسئولیت‌پذیری اجتماعی تلاش دارد همچون تسهیل‌گر یکسری خلاء‌هایی را که شرایط بودجه و قانون به آن اجازه ورود نمی‌دهد، پوشش دهد که از جمله با همکاری نهادهایی افرادی که ساکن تهران بودند اما به دلایلی بی‌سرپناه ماندند، سعی کردیم آنان را در مکانی اسکان دهیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه اعتماد عمومی دچار خدشه شده است، گفت: در تلاش هستیم با اقدامات تسهیل گرایانه اعتماد را در میان شهروندان ارتقا دهیم که این موضوع نیازمند شفافیت است.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: در راستای شفافیت و ایجاد اعتماد برای جذب کمک‌های شهروندان و در حوزه مسئولیت اجتماعی با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات سامانه‌ای برای ثبت این کمک‌ها راه‌اندازی خواهد شد.

حسینی بیان کرد: همچنین با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان بازرسی داشته‌ایم هر نهادی زیرمجموعه شهرداری اگر این کمک‌ها را در این سامانه ثبت نکند دچار تخلف می‌شود و بهره‌مندی از این کمک‌ها توسط نهادهای مختلف رصد خواهد شد.

به گزارش ایرنا، این نشست با توجه به ضرورت اجرای «نظام‌نامه مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شهری تهران»، مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در چهارم تیر ۹۶ و ابلاغی شهرداری تهران در ۲۸ مرداد۹۶ و در راستای اجرای برنامه عملیاتی این نظام‌نامه در خصوص «تشکیل دبیرخانه مسئولیت اجتماعی سازمانی شهر تهران» با هدف سازماندهی نظام مسئولیت اجتماعی سازمانی شهر تهران در ساختمان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری برگزار شد.

معرفی نظام نامه مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان ها و بنگاه‌های اقتصادی شهر تهران و برنامه‌های دبیرخانه مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی شهر تهران  در سال ۹۸ و ۹۹، کارگاه آموزشی مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، تعیین کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی دبیرخانه، احصای موضوع‌های پیشنهادی اعضا برای ارائه به ستاد راهبری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمانی شهر تهران از موارد مطرح شده در این نشست بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.