به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتدا باید گفت که تمامی ماده‌ها با توجه به شرایط حاکم بر آن می‌تواند در سه حالت مایع، جامد و گاز وجود داشته باشد. تاریخچه تشکیل و اختراع گاز به میلیون‌ها سال پیش باز می‌گردد.

در اصل میلیون‌ها سال پیش لایه‌های باقیمانده جانوران و گیاهان سبب ایجاد و تشکیل لایه‌های بسیار ضخیمی شد که با گذشت زمان این لایه‌ها در زیر سنگ‌ها تحت فشار و حرارت قرار گرفتند. با مرور زمان، فشار و حرارت این لایه‌های ضخیم را به ذغال و گاز و نفت تبدیل کرد. منابع گازهای طبیعی در بسیاری از نقاط جهان پراکنده هستند. گاز برای اولین بار در یونان قدیم توسط چوپانی مشاهده شد. او متوجه ماده‌ی عجیبی شد که از زمین خارج می‌شود و این ماده خارج شده بر حیوانات و انسان‌ها تأثیر می‌گذارد و باعث گیجی و منگی آنها می‌شود. در ابتدا یونانیان باستان این ماده عجیب را روح یکی از خدایان می‌پنداشتند که بر آنها ظاهر شده است ولی این ماده چیزی به جز گاز نبوده.

اکنون گاز طبیعی را از طریقه لوله کشی مهار کرده و آن را منتقل می‌کنند. در اصل ترکیباتی مانند کربن دی اکسید و نیتروژن نیز در کنار گاز طبیعی یافت می‌شود که در ادامه به توضیحی مختصر درباره این گازها خواهیم پرداخت.

گاز نیتروژن چیست؟

گاز نیتروژن که ۷۸ درصد از جو زمین را تشکیل می‌دهد، با نام اختصاری N شناخته می‌شود. این گاز بی رنگ و بدون بو است. کلمه‌ی نیتروژن از یک واژه‌ی یونانی nitron به معنای جوش شیرین محلی گرفته شده است. این گاز مهم در سال ۱۷۷۲ توسط یک شیمیدان انگلیسی به نام دانیل رادرفورد مشاهده شد. آنتونی لاوازیه شیمیدان فرانسوی این گاز را به دلیل خنثی بودن و بی اثر بودن ازت نامید. ازت به معنای بدون زندگی است. باید گفته شود نیتروژن دارای کاربردهای بسیار مهمی است که از مهمترین آنها استفاده از این گاز در بسته بندی و انجماد مواد غذایی است.

توضیحی درباره گاز کربن دی اکسید

اکنون به توضیحی درباره گاز کربن دی اکسید می‌پردازیم. این گاز، گازی رایج و گلخانه‌ای است. گاز دی اکسید کربن در سر تا سر زمین وجود دارد. نکته مهم درباره گاز دی اکسید کربن این است که گازی سمی نیست و بی رنگ و بی بو است. گاز کربن دی اکسید در هوا وجود دارد و انسان آن را استشمام می‌کند. گیاهان نیز از طریق گاز دی اکسید کربن، فتوسنتز انجام می‌دهند. باید گفت که استشمام بیش از حد این گاز منجر به خفگی و حتی در مواردی مرگ در انسان می‌شود.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع گازها به سایت هوا مایع زاگرس مراجعه کنید و همچنین برای خرید انواع کپسول گاز با مشاوران فروش ما تماس حاصل فرمائید.

* این مطلب صرفاً یک خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در مورد محتوای آن هیچ نظری ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.