مدیرعامل شرکت خمیرمایه و الکل رازی از افتتاح اولین کارخانه بازیابی گاز بیو دی اکسید کربن کشور در خوزستان خبر داد که گامی موثر در راستای حفظ محیط زیست در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و تولید بیو دی اکسید کربن برای صنایع غذایی و تولید انواع نوشابه برای نخستین بار در استان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، علی احتشامی عصر امروز سه شنبه 11 تیرماه در حاشیه بازدید معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور و استاندار خوزستان و تنی چند از مسئولین کشوری و لشکری از این شرکت اظهار کرد: این کارخانه با هدف اجرای پروتکل کیوتو و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و مکانیسم توسعه پاک جهت جلوگیری از گرمایش جهانی و به حداقل رسانی گازهای آلاینده زیست محیطی، بزودی در شرکت خمیرمایه و الکل رازی افتتاح می شود.

وی افزود: راه اندازی کارخانه بازیابی گاز بیو دی اکسید کربن شرکت خمیرمایه و الکل رازی گامی موثر در راستای دستیابی به صنعت سبز و تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده است. جلوگیری از ورود 1000 کیلوگرم بر ساعت گاز دی اکسید کربن به جو، کاهش میزان قابل توجه انتشار گازهای گلخانه ای، کاهش مصرف انرژی های تجدیدناپذیر، صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا از دیگر تاثیرات زیست محیطی افتتاح این کارخانه در خوزستان است.

مدیرعامل شرکت خمیرمایه و الکل رازی در خصوص دیگر اثرات زیست محیطی کارخانه بازیابی گاز بیو دی اکسید کربن، تصریح کرد: این کارخانه معادل 327 هزار و 272 تعداد درخت در سال در راستای کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن به یاری محیط زیست منطقه می آید. هر درخت در سال توانایی جذب حدود 22 کیلوگرم  دی اکسید کربن دارد.

احتشامی با اشاره به روند احداث این کارخانه خاطرنشان کرد: پس از دریافت موافقت های لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصویب هلدینگ توسعه نیشکر و صنایع جانبی و حسب برنامه ریزی های بعمل آمده از سال 1395 با تامین قطعات و تجهیزات ثابت و دوار و ادوات و ابزاردقیق پیشرفته، نصب و راه اندازی خط تولید، نسبت به جمع آوری گاز بیو دی اکسید کربن حاصل از فرآیند زیستی بخش تخمیر کارخانه اتانول اقدام نموده و اولین کارخانه بازیابی گاز CO2 Bio در کشور را با ظرفیت خالص سازی 1000 کیلوگرم بر ساعت، آماده بهره برداری و عرضه محصول جدید است.

وی ادامه داد: واحد تولید گاز بیو دی اکسید کربن اولین کارخانه به روش تخمیر است که با بازیابی و عرضه دی اکسید کربن تولید شده در این کارخانجات می توان از مصرف سوخت های فسیلی یا مواد معدنی برای تولید این گاز جلوگیری کرد و به میزان قابل توجهی از نشر گازهای گلخانه ای جلوگیری کرده و باعث بهبود شرایط محیط زیست می گردد.

احتشامی تاکید کرد: در حال حاضر CO2 مصرفی در کشور ناشی از سوخت های فسیلی است و با افتتاح این کارخانه، در کنار کاهش گازهای گلخانه ای، گامی جدید در عرضه محصول سالم به صنایع ایجاد خواهد شد.

وی یادآور شد: گاز دی اکسید کربن یکی از محصولات جانبی کارخانجات تولید الکل و خمیرمایه محسوب می شود. در این کارخانه ها بخشی از کربن موجود در مواد قندی در اثر فعالیت میکروارگانیسم های مورد استفاده در فرآیند تولید، به گاز دی اکسید کربن تبدیل می شود. گاز Co2 از فرایند تخمیر استحصال می شود و بدین لحاظ در رده گرید غذایی قرار می گیرد که در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی و تولید نوشابه، صنایع پزشکی، دارویی، صنایع قند و شکر، صنایع نوین کشاورزی و بیولوژیکی، صنایع فلزی و ریخته گری، و صنایع نفت و ... کاربرد فراوان دارد.

مدیرعامل شرکت خمیرمایه و الکل رازی در پایان با بیان تاثیر اجتماعی و اقتصادی این کارخانه در خوزستان، بیان کرد: اشتغالی زایی نیروی کار مستقیم و غیر مستقیم در یک صنعت سبز، افزایش مسئولیت پذیری صنایع در حفظ محیط زیست، توسعه زنجیره ارزش شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، ایجاد تنوع سبد محصولات تولیدی شرکت خمیرمایه و الکل رازی و فراهم شدن شرایط مناسب برای توسعه صنایع پایین دستی در بخش های خدمات، صنعت و کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده و بهبود اقتصاد و به نوبه خود کاهش آسیب های زیست محیطی به کمترین میزان ممکن ، حرکت به سوی اقتصاد سبز براساس توسعه پایدار و اقتصاد بومی و ... از دیگر تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم احداث این کارخانه است.

PicsArt_07-02-05.20.04

PicsArt_07-02-05.21.03

PicsArt_07-02-05.21.49

PicsArt_07-02-05.22.59

PicsArt_07-02-05.23.27

PicsArt_07-02-05.24.01

PicsArt_07-02-05.24.33

PicsArt_07-02-05.25.11

PicsArt_07-02-05.26.54

PicsArt_07-02-05.27.39

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.