به گزارش روز یکشنبه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، زینب نصیری اظهار داشت: سراهای تجربه در منطقه ۲(سرای محله دریان نو)، منطقه ۵ (سرای محله اکباتان)، منطقه ۶(سرای محله امیرآباد)، منطقه ۷(سرای محله ارامنه) و منطقه ۲۰(سرای محله شهید غیوری) آغاز به کار کرده که به دنبال بازبینی و اصلاح فرایندها، اقدامات و ساختار کالبدی هستیم.

وی گفت: با بررسی آمار جمعیتی شهر تهران و پیش‌بینی تغییرات در هرم جمعیتی مشخص است که در سال ۱۴۳۰ حدود ۲۵درصد از کل جمعیت پایتخت سالمند خواهند بود.

نصیری افزود: اداره کل سلامت شهرداری تهران به عنوان دبیرخانه ستاد شهر دوستدار سالمند در این شهر با طراحی و اجرای برنامه‌هایی همچون سرای تجربه، فرهنگ با توجه به نیازهای گروه سالمند، ظرفیت‌های موجود و طرح‌های موفق جهانی در شهرهای دوستدار سالمند تلاش می‌کند تا گامی در جهت شهر دوستدار سالمند پایتخت بردارد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با تاکید بر حضور حداکثری سالمندان محلات و ایجاد زمینه تقویت بعد فعالیت‌ها و مشارکت اجتماعی این قشر از جامعه خاطر نشان کرد: تاثیر انزوای اجتماعی بر کیفیت زندگی و سلامت سالمندان موضوع مهمی است که باید مد نظر قرار بگیرد که در این زمینه مشارکت اجتماعی و بهره‌گیری از تجارب، شکست‌ها و موفقیت‌های سالمندان باید در برنامه‌ریزی‌ها گنجانده شود.  

وی بیان کرد: بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت بعد مهمی از کیفیت زندگی، بر درک افراد از موقعیت زندگی‌شان از نظر فرهنگ سیستم ارزشی، اهداف و انتظارات، استانداردها و هویت‌هایشان حاصل می‌شود.

نصیری افزود: بر این اساس مفهوم کیفیت زندگی در پنج بعد فیزیکی، روانی، اجتماعی، روحی و روانی تعریف می‌شود که در این راستا بر اساس برنامه شهرهای دوستدار سالمند درکشورهای پیشرو طرح سرای تجربه طراحی و اجرا شده است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه در این طرح ضمن تاکید بر نقش دهی به تمامی ذینفعان در مراحل طراحی برنامه، فضایی برای مشارکت حداکثری سالمندان و خانواده آنها و ارتباط بین نسلی فراهم می‌شود، ادامه داد: موضوع تکریم سالمندان به عنوان یکی از ابعاد بسیار مهم در سرای تجربه مورد تاکید قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: بر اساس اهداف سازمان جهانی بهداشت در شهر دوستدار سالمند و نیاز سالمندان شهر تهران، اهدافی همچون پیش‌بینی و پاسخگویی به نیازها، اولویت‌ها، پذیرش و ارتقای مشارکت سالمندان مد نظر برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته است.

به گفته نصیری در بخش اول سرای تجربه در تمامی سراهای محله‌های منتخب نسبت به بازبینی و بازطراحی تمامی بخش‌ها و زیرمجموعه‌ها با تاکید بر نیازها و اولویت سالمندان اقدام می‌شود به نحوی که کارگاه‌های آموزشی و مهارت آموزشی، فضاهای ورزشی و هنری، خانه کودک و کتابخانه متناسب با ارائه خدمت به سالمندان دایر می‌شوند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: در بخش دوم نیز با توجه به ظرفیت‌های فکری، تخصصی و تجربی سالمندان، از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این قشر از جامعه برای بهبود کیفیت زندگی سایر شهروندان در سطح محله استفاده خواهد شد، این اقدامات به معنای آن است که فضایی مختص تبادل تجربه با سالمندان و ارائه خدمات تخصصی با تاکید بر نیازهای بین نسلی فراهم می‌شود.

نصیری خاطرنشان کرد: در سرای تجربه بر آنیم تا روح حاکم بر سرای محلات و رویکرد تمامی اعضا حاضر به سمت پذیرش سالمند به عنوان یکی از گروه‌های توانمند جامعه، شناخت نیازها و حساسیت‌ها و نقش‌دهی به این گروه در فعالیت‌های اجتماعی و رفع تبعیض سنی تغییر پیدا کند که در این راستا مقرر شده است پس از اجرای این طرح در پنج محله منتخب، این طرح در سال ۹۹ در تمامی مناطق شهر تهران شکل اجرایی به خود بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.