شهر به عنوان عالی‌ترین نمود تمدن بشری، نقش بنیادین در ایجاد زندگی خوب برای تمام شهروندان دارد، اما در عین حال کیفیت زندگی شهری یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مطالعات شهری در کشورهای مختلف به شمار می‌رود که دارای مولفه‌های چندگانه اجتماعی، محیطی و اقتصادی می‌باشد.
توجه به این شاخص در شهرها به دلیل نقش آن به عنوان ابزاری کارآمد در مدیریت و برنامه‌ریزی شهری و به طور کلی تعیین میزان قابل زیست بودن شهرها فزونی یافته است و در شهرهای کشور، بافت‌های فرسوده از جمله مناطق شهری می‌باشند که آهنگ تحولات کالبدی و رونق اقتصادی ـ اجتماعی آن‌ها با سایر نقاط شهری مطابقت نداشته و سطح کیفی زندگی در آن‌ها به سبب فرسودگی تنزل چشمگیری یابد.

***وجود 80 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور
آن طور که معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور خبر داده 80 هزار هکتار بافت فرسوده در ایران وجود دارد که دو و نیم میلیون واحد مسکونی در آن قرار گرفته است.
محمدفرید لطیفی در خبری اعلام کرد: اگر متوسط تعداد خانواده‌ها را چهار نفر بدانیم به عبارتی می‌توان گفت که حداقل 10 میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.
وی همچنین درباره شهرهای دارای بیشترین بافت فرسوده نیز اظهار کرد که شهرهای بزرگی همچون تهران بیشترین بافت فرسوده را دارند و به عنوان مثال در شهر تهران حدود سه هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که 260 هزار واحد مسکونی در آن قرار گرفته است.
آنچه مسلم و واضح است این است که باید برای این معضل برنامه‌ریزی دقیق انجام شود.

***وجود 540 هکتار بافت فرسوده در شهر قزوین
آمارها می گویند: حدود 1300 هکتار بافت فرسوده در سطح استان قزوین که 540 هکتار آن در سطح شهر قزوین است؛ وجود دارد که این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای استان باشد؛ چرا که در اثر بروز حوادث غیرمترقبه خسارات جبران‌ناپذیری را برای ساکنان آن به همراه خواهد داشت.
همچنین به دلیل قدیمی بودن مناطقی که بافت فرسوده دارند؛ سطح معابر نامناسب بوده و خدمات‌رسانی نیروهای اورژانس و آتش‌نشانی را در هنگام بروز خطر و حادثه در این مناطق با چالش روبرو می‌کند و این موضوع بسیار مهمی است که بسیاری از کارشناسان بر آن تاکید دارند که در مواقع بحران و حادثه نمی‌توان امدادرسانی مطلوبی به این نقاط ارائه کرد.
به هر حال وجود 540 هکتار بافت فرسوده در شهر قزوین، زنگ خطری است برای مسئولان که با توجه به زلزله‌خیز بودن کشور و استان قزوین همواره احتمال وقوع یک حادثه ناگوار را در آینده‌ای که هر لحظه دور از انتظار نیست؛ داشته باشند.
روزنامه ولایت با خط مشی سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی به مدیرمسئولی سید عبدالعظیم موسوی در قزوین منتشر می شود.
ستان قزوین دارای 101 رسانه اعم از خبرگزاری، پایگاه خبری، روزنامه، هفته نامه و ماهنامه است.
7388خبرنگار:پریسا نوروزی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.