به گزارش ایرنا، بوی بد پایتخت موضوعی است که این روزها پس از استشمام آن در سطح گسترده در شهر تهران کانون توجه قرار گرفته است اگرچه سابقه انتشار بوی نامطبوع در پایتخت به سال قبل باز می گردد. 

پس از انتشار بوی نامطبوع در سال گذشته، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گزارشی در خصوص بوی نامطبوع در تهران تهیه و شهردار آن را در جلسه غیرعلنی شورای شهر ارائه کرد.

در این گزارش، مقصر احتمالی این بو، گوگرد شناخته شده بود چرا که بر اساس جداول در روزهایی که انتشار بوی نامطبوع در تهران شایع شد، میزان گوگرد بالا رفته بود.

با این حال، «محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پی انتشار  این بوی نامطبوع در هفته های گذشته تاکید کرد که برای شناخت منشا واقعی آن، باید دستگاه سنجش بو در تمامی نقاط تهران به ویژه در نقاطی که دستگاه سنجش آلودگی هوا قرار دارد، نصب شود.

در این میان، برخی مسئولان و کارشناسان، همچنان منشا اصلی انتشار بوی نامطبوع را در تهران مربوط به آرادکوه می دانند.

آرادکوه مقر مجتمع بزرگ پردازش و بازیافت زباله تهران است و  تاسیسات دفع و بازیافت پسماندهای پایتخت در آنجا قرار دارد.

آرادکوه در بخش کهریزک شهرستان ری در جنوب استان تهران و در کیلومتر ۲۳ جاده قدیم تهران - قم واقع شده‌است.

این مرکز روزانه به‌طور متوسط ۸ هزار تن انواع پسماندهای مختلف از مناطق ۲۲ گانه تهران، شهرک ها و شهرهای اطراف، مراکز بهداشتی و درمانی، لجن ، سرشاخه و سایر زباله های پایتخت را دریافت می کند تا در آنجا امحا شود.

تاسیسات مختلفی برای دفع و بازیافت پسماندهای شهر تهران در این مجتمع مشغول به فعالیت هستند که از آن جمله می‌توان به واحدهای پردازش، سایت هوادهی تولید کمپوست، واحدهای پالایش کمپوست، سامانه ریجکت‌سوز و واحد تصفیه‌خانه شیرآبه اشاره کرد.

آرادکوه، منشا اصلی است

طیبه سیاوشی  نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از جمله نمایندگانی است که اواخر آذرماه گذشته پس از انتشار بوی نامطبوع در تهران نامه ای را در این زمینه به رییس جمهوری نوشته و خواستار رسیدگی دولت به این موضوع شدند.

سیاوشی در مصاحبه ای در این زمینه گفت: سازمان محیط‌ زیست به این نتیجه قطعی رسیده است که منبع بوی بد پیچیده در تهران، سایت دفن زباله آرادکوه است. من و دیگر نمایندگان تهران هم که دوبار برای بازدید به سایت آرادکوه رفته بودیم، دقیقا همین بو را استشمام کردیم. بویی که در مسیر فرودگاه بین‌المللی می‌آید هم، دقیقا همین بو است.

وی افزود: یکی از مسئولان سازمان محیط‌ زیست به من گفت که هرگاه باد تهران از شرق به غرب می‌وزد، بو را از سمت آرادکوه می‌آورد.

به گفته سیاوشی، دلیل اینکه در سال‌های قبل این بو در تهران به مشام نمی‌رسید، این بود که هیچ‌گاه به این اندازه، ظرفیت این سایت آرادکوه پر نشده بود.

این نماینده تهران افزود: سازمان محیط‌ زیست به دنبال محل جدیدی برای دپوی زباله است. در عین حال، باید دانست که شیوه دفن زباله در ایران سنتی است و این وضعیت، شرایط را وخیم تر خواهد کرد.

سازمان محیط زیست و برخی کارشناسان نیز در میان منابع انتشار بوی نامطبوع در تهران، بارها انگشت اتهام خود را به سوی آرادکوه نشانه رفته اند.

در باره نقش آرادکوه بزرگنمایی می شود

از سوی دیگر، مسئولان شهر تهران که پسماندها را در آرادکوه دفن می کنند، معتقدند در باره سهم این مجتمع در انتشار بوی نامطبوع اغراق می شود.

 «زهرا صدر اعظم نوری» رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران از جمله کسانی است که در باره اینکه علت اصلی انتشار بوی نامطبوع تهران منطقه آرادکوه باشد، تردید دارد.

او  هفته گذشته به خبرنگاران گفت: درست است که یکی از عوامل انتشار بوی نامطبوع، آرادکوه شناخته شده است اما باید به یاد داشته باشیم که این مجتمع از دهه ۴۰ فعالیت خود را آغاز کرده در حالی که تنها دو سال است که این بو متساعد می شود.

«سیدآرش حسینی میلانی» دیگر عضو کمیسیون سلامت شهر تهران نیز درباره نقش مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه در انتشار بوی نامطبوع در تهران به خبرنگار ایرنا گفت: گزارش رسمی بوی بد تهران توسط دستگاه متولی آن یعنی سازمان حفاظت از محیط زیست‌ هنوز برای شورای شهر ارسال نشده است.

وی افزود: ما منتظریم این گزارش را دریافت کرده و بر اساس مستندات مربوط عمل کنیم اما به نظر می‌رسد در باره سهم مجتمع آرادکوه در انتشار بوی نامطبوع در پایتخت اغراق می‌شود و بخش‌ها و مسائل دیگر، دلایل اصلی انتشار بوی نامطبوع در پایتخت هستند.  

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد:‌ این اغراق در سهم مجتمع آرادکوه در انتشار بوی نامطبوع در مرکز و نواحی شمالی شهر بیشتر است، چراکه جهت باد تهران مختلف است و اگر قرار بود که آرادکوه منشا بوی نامطبوع باشد، باید این بوی نامطبوع در تابستان افزایش می‌یافت.

حسینی میلانی گفت: البته همیشه باید فرایندهای دفن و پردازش زباله در آرادکوه بهبود پیدا کند و تلاش مدیریت شهری در شرایط کنونی، کاهش حجم ورودی پسماند و افزایش راندمان این مجتمع از یکسو و مراکز پردازش از سوی دیگر است. 

وی افزود: شهرداری تهران برای سال آینده خواستار افزایش بودجه جهت افزایش بهره‌وری و عملکرد آرادکوه شده است و شورا هم نسبت به این مسئله، نظر مثبتی دارد.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، موضوع بوی نامطبوع در پایتخت را مساله  پیچیده‌ای دانست و گفت: با پیگیری‌های انجام شده، دستگاه‌های لازم برای پایش بو خریداری شده و اداره کل محیط زیست شهرداری تهران در حال انجام تحقیقات لازم در این رابطه است. در این چارچوب، باید صبر کرد تا گزارش‌ها تکمیل شود و مسئولان توضیحات کارشناسی خود را در این خصوص ارائه کنند.

در این شرایط، صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران هم هفته گذشته در همایش پاسداشت روز ملی هوای پاک در بوستان ولایت اظهار داشت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته از  انتشار آلاینده ها، تنها یک منبع سطحی در یک منطقه خاص مانند آراد کوه نیست.

وی افزود: موارد مختلفی در انتشار بوی نامطبوع و منبع آن از جمله پایداری وضعیت هوا، سردی هوا، سرعت باد، ۳۰ برابر شدن گوگرد و سایر مواد تاثیر گذار است.

علیپور با اشاره به این که سایت آراد کوه باید رفع نواقص شود گفت: ۵۰ سال است که زباله در این مکان دفن می شود که باید با روش های مهندسی نقص موجود را رفع کرد و افزایش ظرفیت کمپوست را دنبال کرد.

وی ادامه داد: در آرادکوه به دنبال کاهش دفع و شیرابه پسماند و تبدیل انرژی از زباله هستیم.

در چنین شرایطی، همه منتظر اعلام نتیجه گزارشی هستند که استانداری تهران برای بررسی علت انتشار بوی نامطبوع تشکیل داده و قرار است بزودی نتایج آن اعلام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.