این نوع اطلاع رسانی درحالی انجام شد که هواشناسی به عنوان مرجع پیش بینی و اعلام وضعیت جوی تاکنون اخطاریه ای صادر نکرده و هشدار نداده است و مسئولان این سازمان هم اعلام می کنند وضعیت نگران کننده ای نخواهیم داشت که قرار باشد اخطار دهیم.
در خبر یک خبرگزاری به نقل از مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آمده است: طی برخی ساعات امروز (۷ فروردین) وزش باد شدید در پایتخت انتظار می‌رود».
رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی استان تهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در پیش بینی های ما برای امروز و فردا در برخی ساعت ها «باد شدید» وجود دارد اما حداکثر سرعت آن برای شهر تهران از حدود 60 کیلومتر تجاوز نمی کند و لذا این سرعت در پایتخت، نگران کننده نخواهد بود و مشکلی ایجاد نمی کند.
محمدرضا صوفیانی افزود: اگر شدت وزش باد نگران کننده باشد، هواشناسی به عنوان مرجع اطلاع رسانی وضعیت جوی، براساس وظایف خود اخطاریه صادر می کند و اطلاع رسانی لازم را نیز انجام می دهد.
به گفته وی، امروز در برخی ارتفاعات یا بعضی نقاط پایتخت بارش پراکنده نیز ممکن است رخ دهد.
صوفیانی، هواشناسی را تنها مرجع پیش بینی و اطلاع رسانی وضعیت جوی خواند و تاکید کرد: متاسفانه برخی افراد یا نهادها با پیش بینی یا اطلاع رسانی درباره وضعیت جوی مشکلاتی ایجاد می کنند.
در پیش بینی مسئول شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هیچ ارجاعی هم به هواشناسی داده نشده و این درحالی است که باتوجه به وجود ساختمان های بلندمرتبه در شهر تهران که از سرعت باد می کاهد، وضعیت شدت باد در این کلانشهر با دیگر مناطق متفاوت خواهد بود.
به گزارش ایرنا، دو روز پیش نیز زمانی که استان تهران برای مواجهه با سیلاب احتمالی در آماده باش کامل به سر می برد یک عضو شورای اسلامی شهر تهران در توئیتی از وزش « توفان سهمگین» خبر داد که خیلی بازتاب پیدا کرد.
هواشناسی چنین توفانی را پیش بینی نکرده بود و توفانی هم رخ نداد.
استاندار تهران و دیگر مسئولان شهری و استانی نیز از این اقدام در پیش بینی توفان بدون استناد به مراجع متولی و کارشناسی، انتقاد کردند و هشدار دادند.
مسئولان با بیان اینکه این نوع اقدام بویژه در شرایط مدیریت بحران می تواند جو عمومی جامعه را نگران یا دستخوش شرایطی ناگوار کند تاکید دارند غیر از سازمان های متولی، افراد یا دیگر نهادهای غیرمرتبط نباید به حیطه کارهایی که در حیطه مسئولیت و اختیاراتشان نیست ورود کنند؛ ضمن اینکه رسانه ها نیز باید اطلاعات را از منابع دارای صلاحیت دریافت و منتشر کنند.
تهرام/1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.