رحمت‌الله محمدی روز پنجشنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات آب و فاضلاب شهری و روستایی شهرستان دماوند، هدف از یجاد تاسیسات فاضلاب شهری را ارتقا بهداشت عمومی جامعه و حفظ محیط زیست برشمرد و اظهار داشت: حفظ آب های زیرزمینی یکی از اولویت ها است که با اجرای این پروژه در شهرستان، این مهم محقق می شود.

وی ادامه داد: اجرای پروژه فاضلاب شهر دماوند در قالب چهار بخش شامل که شامل شبکه جمع آوری فاضلاب بطول ۲۵۰ کیلومتر، تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت ۱۶ هزار متر مکعب در شبانه روز، خط انتقال بطول ۷ کیلومتر با قطر ۶۰۰ تا یک هزار میلیمتر در عمق ۲۱ متر و ایستگاه پمپاز یک سوم شهر می باشد که این طرح برای افق سال ١۴٢۵ طراحی شده است.  

این مسئول بیان کرد: هزینه برآورد شده برای اجرای این پروژه نزدیک به ١٨٠ میلیارد تومان است و یک تصفیه خانه فاضلاب نیز با ظرفیت ١۶ هزار مترمکعب در شبانه روز برای آن دیده شده است.   

وی کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه فاضلاب شهری را ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد و خاطرنشان کرد: با توجه به هماهنگی های که توسط فرماندار شهرستان صورت گرفته، در تلاش هستیم ردیف ملی برای این پروژه ایجاد کنیم تا در اجرای آن تسریع صورت گیرد.

محمدی ادامه داد: این شرکت از منابع جاری خود بخشی از پروژه را که شامل ۳۰کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب، ۷ کیلومتر خط انتقال و دیگر بخش ها می باشد را با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان آغاز نموده اما با توجه به ۳۰۰ میلیارد تومان کل اعتبار، نهایتا بتوانیم از محل پیش فروش انشعابات که در برنامه شرکت وجود دارد، تنها ۳۰ درصد پروژه را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران در ادامه گفت: براین اساس ایجاد کل تاسیسات فاضلاب شهر دماوند مستلزم تامین اعتبار از محل منابع عمومی دولت است و حتما باید از ردیف اعتباری از منابع عمومی گشایش یابد.

محمود نقیبی، رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند نیز در ادامه با اشاره به برگزاری این جلسه به موضوعات مطرح شده همچون بررسی مسائل ومشکلات آب وفاضلاب شهری و روستایی، توجه به حریم بستر رودخانه ها، بحث تخصیص آب و استعلاماتی درخصوص رفع مشکل سرمایه گزاران درخصوص بخش بوم گردی و کشاورزان در بخش گلخانه ها مطرح شد.

وی ادامه داد: یکی از اولویت های امور آب و فاضلاب شهری و روستای، ادغام این دو نهاد می باشد که با این اقدام امید است یک پارچه سازی درخصوص ترمیم و  بازسازی شبکه های قدیمی و مخازن آب روستایی و شهری صورت گیرد تا مشکل آب روستاهایی همچون وادان، اسلام آباد، هاشمک، کالدشت پایین و بالا مرتفع شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند نیز همچنین به موضوع فاضلاب شهر دماوند اشاره کرد و گفت: این پروژه یکی از نیازهای ضروری شهرستان است که درنظر داریم پروژه ای که هم اکنون آغاز شده با مشارکت شهرداری و پیش فروش انشعابات توسط شهروندان و همچنین اعتبارات آب و فاضلاب شرق استان بخشی از آن به اتمام برسد و مابقی نیز از حمله اعتبارات ملی تامین و تکمیل شود.

نقیبی درخصوص موضوع حریم و بستر رودخانه ها نیز گفت: برخی از رودخانه های شهرستان نیازمند لایروبی و دیوار حائل هستند که مقرر شد، با همکاری امور آب و شهرداری های پنج شهر شهرستان این مهم در دستور کار قرار گیرد.

وی درخصوص پروژه تصفیه خانه شهرهای آبسرد و کیلان نیز بیان داشت: مطالعات این طرح توسط شرکت آب و فاصلاب انجام و محل تصفیه خانه نیز مشخص شده و این طرح در شرکت آبفای کشور نیز به تصویب رسیده است.

این مسئول اضافه کرد: به منظور ایجاد تاسیسات فاضلاب در این شهرها به اعتبارات ملی و گشایش ردیف اعتباری نیازمند است که محل تصفیه خانه ها در دست پیگیری جهت تملک هستند و تاکنون اقدامی انجام نشده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.