به گزارش خبرنگار ایرنا، ارادات به سرور و سالار شهیدان سن و سال نمی‌شناسد و بسیاری از مشتاقان این امام همام از نواحی مختلف تهران خود را به مسیرهای پنج‌گانه پیاده‌روی رسانده تا بار دیگر ارادت خود را نشان دهند.

بر این اساس خیل عاشقان این امام از ساعت ۶ صبح راه خود را از مسیرهای مختلف آغاز و رفته رفته به تعدادشان افزوده شد تا مسیر ۱۴ کیلومتری میدان امام حسین(ع) تهران را تا حرم عبدالعظیم(ع) با پای عاشقی طی کنند.

خبرنگار ایرنا در این مسیر پای درد و دل این عاشقان نشست و از احوالات این دلداده ها پرسید.

اربعین زنده است

مادری با پای برهنه کودکش را سوار بر کالسکه‌ای در طی مسیر می‌افزاید: اربعین حسین فرصتی بود تا آموزه‌های دینی اسلام، کرامات و پیام‌های قرآنی ترویج و استبداد ظالمان افشا شود.

فاطمه وفایی عنوان کرد: زینب کبری(س) در مسیر اسارت، در کوفه از جمع مردمی که برای تماشا آمده بودند، استفاده کرد و ظلم را افشا و اسلام را شناساند.

وی بیان کرد: زینب(س)؛ اربعین را فرصت می‌دانست و تنها برای عزاداری صرف به کربلا برنگشت و برای بازگویی ظلم و ظالمان به کربلا قدم گذاشت.

وفایی ادامه داد: زینب استاد کربلا بود و حوادث این جغرافیا را برای کسانی که در مدینه بودند، بازگو کرد.

 وی بیان کرد: این روحیه آزادی‌خواهی نیز هم اکنون در بین زنان جامعه ما وجود دارد و حضور پرشور زنان در این مراسم نشان از زنده بودن اربعین را دارد و هر سال نیز این مراسم با شکوهتر برگزار می‌شود.

اربعین؛ نماد قدرت اجتماعی

علی صدیقی استاد دانشگاه و یکی از زائران دیگر در ادامه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به جمعیتی که از پایتخت و خرده فرهنگ‌های کلانشهر تهران در این راهپیمایی شرکت کرده‌اند، این مناسک به عنوان نماد قدرت اجتماعی تلقی می‌شود.

وی اظهارداشت: در هر دینی، نقش مناسک در احیا و تداوم آن دین بسیار حائز اهمیت است و بخشی از ساختار اشاعه دین از طریق مناسک شکل می‌گیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جایگاه امام حسین (ع) در حوزه فرهنگ دینی و شیعی، بسیار مهم و والاست، تصریح کرد: پیاده‌روی اربعین بعنوان جاماندگان از جمله آیین‌هایی است که در خصوص شهادت ایشان و یارانشان در ماه محرم برگزار می‌شود و پیروان مذهب شیعه، آن را به عنوان یکی از مهمترین مناسک‌ تلقی کرده و از این طریق، علایق و پیوندهای خود با این امام را تحکیم می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر فرهنگ‌شناسی، شرکت در مناسک عاشورایی به ویژه در شهرها و روستاها بعد محلی، منطقه‌ای و ملی دارد و در تقویت شاخصه‌های قدرت تاثیرگذار است.

اربعین؛ نماد وحدت 

حجت الاسلام علی کنگرلو نیز یکی دریگر از زائران در طی مسیر به خبرنگار ایرنا گفت: همراهی هر قشری در این حماسه عظیم اسلامی سد محکمی در برابر تفرقه و تشتت و اختلاف افکنی دشمنان است و همگامی حضور و مشارکت در مراسم جاماندگان اربعین، نقشه کوردلان و بد خواهان را نقش بر آب خواهد کرد.

وی افزود: این حضور بی مانند از همه مذاهب و پیروان ادیان الهی، آن را به یک نماد وحدت در حوزه مذاهب اسلامی تبدیل کرده است و این نمود وحدت بخش و وحدت آفرین سال به سال بیشتر خود را نشان می‌دهد.

کنگرلو ادامه داد: حضور جاماندگان نماد یکپارچگی ، وحدت و انسجام مسلمانان است و نشانگر پایداری و ایستادگی مسلمانان در برابر ظلم و ستم و رسوایی ظالمان است.

وی عنوان کرد: برگزاری مناسبت‌ها به ویژه عزاداری‌ها، نماد هویت دینی مردم منطقه است و باید در نظم و هماهنگی‌های آن دقت نظر لازم به کار گرفته شود.

السلام و علیک یا سید الشهدا ، دل به سوی حریم حرمت پرواز کرد، ارباب پناهی ده، تا آرام گیرد.

السلام و علیک یا حسین ابن علی، یا حسین چه کردی که این عالم حیران هنوزم حیران است و تا ابد می خواند: من ندانم که چه سری است که در خانه اوست، داستان تو و غم، صحبت سنگ است و سبو ، این حسین کیست که عالم همه دیوانه‌ اوست.

این چه شمعی است که جان‌ها همه پروانه‌ اوست ، جان حسرت‌کش ما تشنه پیمانه اوست ، این حسین کیست که عالم همه دیوانه‌ اوست ، این چه شمعی است که جان‌ها همه پروانه اوست ، کشته عشق حسین از همه کس زنده‌تر است، هر کجا می‌نگرم نور رخش جلوه‌گر است ، هر کجا می‌گذرم جلوه مستانه اوست ، این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.