وحید رستگاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۶۰ هزار راس دام سنگین در دامداری های سنتی و مدرن شهرستان ری وجود دارد که از این میزان ۲۱ هزار گاو شیری علیه بیماری تب مالت و سل واکسنه شده است.

وی ادامه داد: طرح پیشگیری از بیماری های سل و تب مالت(بروسلز) هر ۶ ماه یکبار در اداره دامپزشکی اجرا می شود تا سلامت و کیفیت گوشت، شیر و محصولات لبنی تضمین شود.

رستگاری تصریح کرد: بیماری تب مالت و سل از طریق واکسیناسیون و همچنین خونگیری از دام‌ها قابل تشخیص و پیشگیری است که از ابتدای سال تاکنون هیچ موردی از این بیماری در جمعیت گاو و گوساله شهرستان ری مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه تب مالت بیماری مشترک بین انسان و دام است، افزود: از مهمترین علائم این بیماری در دام سقط جنین در دام‌های ماده و از علائم آن در انسان می‌توان به تب بالا، کاهش شدید وزن، عقیم شدن در شخص مذکر، دردهای شدید مفصلی و عضلانی اشاره کرد که با انجام واکسیناسیون به موقع و مستمر و حذف دام‌های راکتور (آلوده و تشخیص مثبت داده شده از حیث بیماری) و همچنین ضد عفونی مکان‌های آلوده می توان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد.

به گزارش ایرنا، سل و بروسلوز (تب مالت) از مهمترین بیماری‌های عفونی و مشترک بین انسان و دام هستند که در اکثر نقاط دنیا شایع می باشد و علاوه بر کاهش تولید، ضرر و زیان اقتصادی فراوان به دامداری‌ها وارد می کند.

شهرستان ری با جمعیتی در حدود یک میلیون نفر با پنج بخش مرکزی، کهریزک، فشافویه، قلعه نو و خاوران در جنوب استان تهران واقع شده است.

۶۰۰۳/۳۲۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.