کارشناس مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی استان یزد ضمن هشدار به دامداران استان در مورد بیماری لامپی اسکین، اظهار کرد: بیماری لامپی اسکین نوعی بیماری عفونی و بیماری عمومی و پوستی در گاو است که خود را به صورت برآمدگی‌هایی روی پوست نشان می ‎‎ دهد.

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «طاهره عظیم پور» تصریح کرد: این بیماری عمدتاً توسط پشه ‎‎ های گزنده انتقال می ‎‎ یابد و باعث لاغری مفرط به دلیل عدم تمایل به غذا خوردن، کاهش شیر به صورت موقتی یا حتی دائمی، کاهش یا از بین رفتن باروری در گاوهای نر و ماده، سقط جنین و همچنین صدمات دائمی همیشگی به پوست و خسارات اقتصادی و مالی در گله می‌‌شود.

وی عنوان کرد: تب شدید، ریزش آب از چشم ها، افزایش ترشحات بینی و حلق، بی‌اشتهایی، کاهش تولید شیر، تا حدودی بی ‎‎ حالی، تمایل نداشتن به راه رفتن و ظهور ضایعات جلدی سر و گردن، پشت، دستگاه تناسلی، پستان و پاها از علائم بارز این بیماری است.

عظیم ‎‎ پور خاطرنشان کرد: واکسیناسیون دام و سم پاشی آغل ‎‎ ها و محیط دامداری می ‎‎ تواند کمک قابل توجهی به کنترل بیماری در گله داشته باشد.

این کارشناس در پایان گفت: اگر به بیماری لامپی اسکین در گله مشکوک شدید می بایست سریعاً دامپزشکی محل اقامت خود را در جریان بگذارید تا بتوان با تشخیص قطعی بیماری و انجام کارهای کنترل و مبارزه ای روی دام از اشاعه بیماری جلوگیری کرد.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.