به گزارش خبرنگار ایرنا، این رونمایی در قالب ویژه برنامه «کتاب خبرنگار» به مناسبت روز خبرنگار با حضور سعید اوحدی رئیس، سیدعلیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی، مهدی محمدی سرپرست فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی و مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل، ایمان کرد مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی و جمعی از مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

نویسنده کتاب اخلاق حرفه‌ای در رسانه از منظر قرآن در این آیین با بیان اهمیت اخلاق حرفه ای در حوزه رسانه اظهارداشت: من ۲۰ سال تجربه کار رسانه‌ای دارم و حدود ۶سال در دانشگاه تدریس می‌ کنم اما متاسفانه در این سال ها دریافتم که ما تنها مباحث و موضوع های حوزه رسانه همچون روش مدیریت افکار عمومی، ارتباط سیاسی، تکنیک‌های خبری را به صورت تئوری به دانشجویان آموزش می دهیم.

غلامرضا غلامی‌ابرستانی گفت: با این وجود به دانشجویان آموزش نمی دهیم که چگونه خودشان خطوط قرمز و اخلاق را در حوزه کاری خود رعایت کنند، به دنبال معرفی منبعی به دانشجویان بودم که متاسفانه منبعی در این حوزه پیدا نکردم.

وی افزود: قانون نمی‌تواند به فعالان حوزه رسانه در حوزه رعایت اخلاق حرفه ای کمک کند و باید خود و وجدانشان کمک راه آنان باشند.

غلامی‌ابرستانی بیان کرد: با توجه به اهمیت دین در جامعه به سراغ قرآن رفتم و دو سال آموزهای اخلاقی قرآن در حوزه رسانه را استخراج و در قالب کتابی گردآوری کردم.

نویسنده کتاب اخلاق حرفه‌ای در رسانه گفت: رسانه ای که اخلاق را رعایت کند، سعی می کند مسایل جامعه را بیان کند، آرامش روانی در جامعه ایجاد شده و در نهایت جامعه از مفاسد فاصله می گیرند.

وی افزود: کتاب اخلاق حرفه‌ای در رسانه به زبانی ساده و روان به نگارش درآمده و دانلود کتاب را در انتشارات نظری به صورت رایگان قرار داده‌ شده است.   

مدیر انتشارت نظری نیز در این آیین اظهارداشت: آموزه‌های اسلامی به غیر از چارچوب هایی که برای یک خبرنگار تعریف می‌شود، دستور عمل رفتاری و عملی هم برای آن بیان کرده است.

جعفر حاجی کریم نظری گفت: انتشارات نظری کتاب های متعددی را در ارتباط با استکبارشناسی، دشمن شناسی و رسانه منتشر کرده است.

وی افزود: کتاب اخلاق رسانه‌ای از منظر قرآن اثر دکتر غلامی یکی از کتاب‌هایی است که به خوبی احادیث و آیات را در حوزه رسانه مورد بررسی قرار داده و توسط انتشارات نظری منتشر شده است.

سختی شغل خبرنگاری در دنیای امروز

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این آیین اظهارداشت: در دنیای شیشه‌ای که همه چیز شفاف است و شاهد پیشرفت تکنولوژی هستیم، ماموریت خبرنگاران را سخت‌تر از گذشته می‌کند.

سعید اوحدی با اشاره به تفاوت جایگاه خبرنگار با مسئولیت‌های دیگر گفت: اینکه گفته می شود شغل خبرنگار باید جزو مشاغل سخت در نظر گرفته شود واقعیت است، خبرنگاری برخلاف سایر مشاغل مانند پزشکی و مهندسی زمان و مکان ثابت و تعریف شده ای ندارد.

وی با بیان اهمیت تاثیرگذاری قلم خبرنگار افزود: این ویژگی خبرنگاری را از سایر مشاغل مجزا می کند، اثر نفوذ کلام، بیان و نگارش خبرنگار از چاقوی جراحی دکتر به مراتب بیشتر است.

اوحدی با بیان خاطراتی از شهدای حادثه منا و شهید خبرنگار سیدحمیدرضا حسینی اظهارداشت: انقلاب همه ابعاد را متحول کرده است حتی در حوزه خبرنگاری هم تاثیر گذاشته است و امروز مسئولیت و رسالت سنگینی بر دوش خبرنگار است.

راه‌اندازی مدرسه تخصصی رسانه‌های نو

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سرپرست فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی نیز در این آیین از راه اندازی مدرسه تخصصی رسانه‌های نو در این فرهنگسرا خبر داد و گفت: در تلاش هستیم که یک انقلاب آموزشی در فرهنگسرای رسانه ایجاد شود.

مهدی محمدی، هدف از تاسیس فرهنگسرای رسانه را محملی برای رشد موضوع رسانه در کشور عنوان کرد و افزود: بر این اساس در حال انجام آخرین مراحل تعاملات و پیگری‌ها هستیم تا در این فرهنگسرا مدرسه تخصصی رسانه‌های نو با همکاری همه نهادها و رسانه‌هایی که همیار ما هستند، شکل بگیرد.

وی بیان کرد: امروزه با تغییرات فرهنگی، ابزارها، نگاه‌ها و امکانات نو در حوزه رسانه مواجه هستیم و ضروری است که خود را برای این موضوع تجهیز کنیم.

محمدی با اشاره به چگونگی تعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با رسانه ها در سال های اخیر اظهارداشت: در این سال ها تعامل این سازمان با رسانه ها منطقی، اصولی و حرفه ای بوده و نتیجه این نوع نگاه این بوده که وارد دعوای حقوقی نشده ایم و از هیچ رسانه‌ای شکایت نکرده ایم.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: روش این سازمان در مواجهه با نقد و موضوعاتی که حتی منصفانه نبوده، روش ارتباطی آگاهی ‌بخشی، تعامل مناسب و ارائه توضیح بوده است.

محمدی افزود: بخش مهمی از کارکنان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران یا هم اکنون در رسانه‌ها مشغول فعالیت هستند یا سبقه رسانه‌ای دارند و موضوع پراهمیتی است که این سازمان را به یک سازمان رسانه فهم تبدیل می‌کند و می داند در عمل با رسانه چگونه رفتار کند.

در این آیین از خانواده شهید سیدحمیدرضا حسینی شهید خبرنگار حادثه منا تجلیل شد.

همچنین در این آیین معصومه جوان معبودی خبرنگار  ایرنا، ساره گودرزی خبرنگار ایبنا، نفیسه اسماعیلی خبرنگار  فارس و حمید نورشمسی خبرنگار مهر تجلیل شدند.

تهرام/۷۲۴۵///۱۳۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.