در ادامه این مطلب آمده است: بر کسی پوشیده نیست که امروزه رسالت یک خبرنگار و قلم او از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در نوع نگاه و دید اجتماع تأثیر بسزایی دارد.
امروزه یک رسانه تنها با چند خط می‌تواند مجموعه‌ای را سرنگون و یا به اوج برساند و یا با قلم خود می‌تواند برخی مسائل را به‌نوعی انعکاس دهد که خواب و آرامش را از عده‌ای بگیرد.
متأسفانه در جامعه کنونی، روزنامه‌نگاران و یا خبرنگاران در کشور ما از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند چرا که عده زیادی از آنها حتی از کوچک‌ترین حق‌وحقوق‌های خود نظیر بیمه و حقوق مناسب محروم می‌باشند.
بدیعی است وقتی یک خبرنگار از امنیت مناسب شغلی محروم باشد نمی‌تواند با آرامش و فکری باز برای بهتر شدن یک جامعه و آگاه‌سازی مردم کشور خود دست‌به‌قلم شود.
از این رو نتیجه می‌گیرد که بجای شفاف‌سازی و انتقاد در راستای بهتر شدن وضعیت موجود، به اجبار در تعامل با برخی نهادها، از آنها آگهی دریافت کنند تا شاید بتوانند درصد کمی از هزینه انتشار آن آگهی درج‌شده را به امرارمعاش خود و خانواده خود اختصاص دهند، حال بماند که دریافت هزینه این آگهی‌ها، خود هزاران پروسه و ماه‌ها زمان نیاز دارد.
از سویی دیگر بسیاری از مدیران و مسئولین کشور ما، هنوز آنطور که باید و شاید خبرنگاران را به رسمیت نمی‌شناسند و متأسفانه این قشر زحمت‌کش بارها و بارها با توهین و بی‌احترامی‌های متعددی روبرو شده‌اند و در بعضی موارد پاسخ سؤالات خود را با زد و خورد و کتک‌کاری دریافت کرده‌اند.
اما در این میان عده‌ای هم هستند که به اسم خبرنگار از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و از برخی وضعیت‌های موجود، نهایت بهره را می‌برند.
این افراد به‌واسطه ارتباطات و اطلاعات محرمانه‌ای که در دست دارند ترجیع می‌دهند در مقابله با فسادهای برخی اشخاص سکوت اختیار کنند و درازای سکوت خود، هزینه‌هایی کلان به جیب بزنند.
مبالغی که شاید حق‌ده‌ها خبرنگار با صداقتی باشد که در راه بهتر شدن وضعیت، آگاه‌سازی و خدمت به مردم ساعت‌ها وقت می‌گذارند تا اخباری مناسب و درست در اختیار عموم قرار گیرد.
جای تأسف است که چنین افرادی طمع‌کار و قلم فروش اسم خود را خبرنگار می‌گذارند و از این جایگاه برای منافع خودشان استفاده می‌کنند درصورتی‌که با اطلاعات خود می‌توانند جامعه‌ای را از دست فساد و حق خوری نجات دهند.
بدون شک اگر مسئولین ما با صداقت و درست کار کنند چنین افرادی اجازه باج‌گیری به خود نمی‌دهند و دست اینگونه دلالان رسانه‌ای در حوزه مطبوعات کوتاه خواهد شد، چرا که اگر مدیری برای جایگاه خویش احساس خطر کند بدون شک برای بقای خود به‌راحتی تن به باج خواهد داد و این فضای مسموم رسانه‌ای همچنان گسترش پیدا می‌کند.
البته همدلی و در کنار هم بودن رسانه‌ها می‌تواند نقش مهمی در ریشه‌کن شدن اینگونه مسائل داشته باشد اما متأسفانه جریان‌های سیاسی مانع این یکدلی‌ها شده و رسانه‌ها ترجیع می‌دهند با سکوت و با روش خود به مسائل بپردازند
یک رسانه باید با حفظ اخلاق حرفه‌ای برای بهتر شدن جامعه قدم بردارد و قلم خود را در راستای حق خرج کند، رسانه‌ای که مورد اعتماد مردم باشد می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی بر جامعه بگذارد و مردم را برای آگاه‌سازی و انتخاب‌هایی مناسب در امور کشور همراهی کند.
منبع پایگاه خبری یافته
3210/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.