به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان عصر دوشنبه در این نشست که به همت کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران و با حضور کارشناسان امر در سالن شیبانی شورا برگزار شد بر این نکته که در طراحی فضای شهری پایتخت به جنس زن توجه نشده تاکید کرده و استرس زا بودن این محیط برای نیمی از جمعیت تهران را متذکر شدند.

همچنین در این نشست بر اصلاح فضاهای شهری برای ایجاد محیطی شادتر و متناسب با روحیه زنان برای جلوگیری از افسردگی در بین این قشر تاکید شد.
زنان تهرانی افسرده تر از مردان

مدیر کل سلامت شهرداری تهران در این نشست عنوان کرد که وضعیت افسردگی در پایتخت از متوسط کشور بالاتر است.

به گفته زینب نصیری، آمارهای مختلفی در خصوص افسردگی عنوان شده اما براساس آمار وزارت بهداشت ۱۶.۸ درصد زنان و حدود ۱۰ درصد مردان مشکل افسردگی دارند.

وی تاکید کرد که زنان به صورت متوسط یک و نیم برابر بیشتر از مردان در معرض افسردگی قرار دارند.

نصیری خاطرنشان کرد: ۴۰.۹ درصد زنان سالمند نیز افسرده هستند.

 مدیرکل سلامت شهرداری تهران همچنین گفت که حوزه سلامت کالبدی و معماری شهری همواره مورد غفلت قرار گرفته اما در برنامه سوم شهری تهران به ارتقا شاخص های سلامت شهری توجه شده است.

 زنان قربانیان فضای استرس زای شهر

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست بر استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز علمی در طراحی نما و منظر و استانداردسازی فضاهای شهری تاکید کرد.

زهرا نژادبهرام استفاده از این ظرفیت را فرصتی طلایی برای مدیریت شهری تهران دانست و گفت: می توان استانداردسازی فضاها و نماها کیفیت زندگی در شهر تهران را افزایش داد.

به گفته نژادبهرام، تهران با بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت مملو از نقاط استرس زاست و معماری شهری نباید بر این استرس بیفزاید چراکه در این حالت تحمل شرایط بسیار سخت است.

وی تاکید کرد که زنان بیشترین آسیب را از فضای استرس زا می بینند و از این رو شهر برای زندگی زنان مناسب سازی شود.

نژاد بهرام خاطرنشان کرد: زنان بیشتر در معرض آشفتگی های شهری هستند و باید رویکرد مدیریت شهری به سمت ارایه الگوهای مناسب معماری و شهرسازی برای زنان برود.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد که می توان از ظرفیت معماری گذشته خود که همان باغ های ایرانی است استفاده کرد.

وی ادامه داد: نحوه معماری، جوی آب و فواره ها در طراحی باغ های ایرانی موجب ایجاد نشاط و آرامش در افراد می شود.

نژادبهرام تاکید کرد: مناسب سازی معابر، فضاها و بوستان های شهری برای زنان با همکاری سازمان پارکها و مناطق شهرداری در دستور کار است.

وی همچنین در خصوص همکاری شهرداری با دانشگاه ها و مراکز علمی گفت: شهرداری تهران این آمادگی را دارد که نتایج بررسی ها و پژوهش های خود را به همه ارایه کند تا از آن استفاده کنند چراکه گسترش اطلاعات باعث پیشرفت می شود.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران همچنین با یادآوری سنت های قدیمی ایرانی گفت: در یک فرآیند نادرست تلاش کردیم تا از نوک پا تا فرق سرمان غربی بشویم و این موضوع اصلا عقلانی و خردمندانه نبود.

 سازمان ها سراغ دانشگاه نمی روند

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در این نشست از اینکه سازمان ها و نهادهای مختلف سراغ دانشگاه ها و دستاوردهای آنها در زمینه های گوناگون نمی روند، انتقاد کرد.

محسن فیضی با طرح این این سوال که چرا هر سازمان و نهادی این روزها یک پژوهشکده دارد، تصریح کرد: چرا به سراغ دانشکاه ها و مراکز علمی نیامده و نمی پرسند که نیاز امروز جامعه چیست؟

فیضی تصریح کرد: بیش از ۲ دهه است که دانشجویان دکتری معماری و شهرسازی از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند اما از علم و دانش آنها استفاده نمی شود در حالی که می توان با استفاده از این افراد برخی از مشکلات جامعه را حل کرد.

وی تاکید کرد: در حوزه معماری منظر پیشگام هستیم و خوشبختانه درصد بالایی از پژوهشگران ما خانمها هستند و پژوهش های مناسب و عملی در افزایش کیفیت فضای شهری انجام داده اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در پارک ها و بوستان های شهر به موضوع عدالت در فضاهای سبز شهری توجه نشده، گفت: حتی در بوستان های مختص بانوان نیز بسیاری از موارد نادیده گرفته شده است.

فیضی درخصوص اصالت موضوع منظر شهری هم گفت که ریشه ها و اصالت این رشته در اختیار ما است و با همکاری دانشگاه و مدیریت شهری بسیاری از مسائل حل می شود.

تهرام/۹۳۴۳//۶۱۳۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.