به گزارش ایرنا امیرحسین صدیقی روز دوشنبه در سی و هشتمین و سی و نهمین مجمع عمومی اتحادیه سازمان های پایانه های مسافربری شهرداری های که به منظور بررسی نحوه عملکرد، ارائه گزارش مالی و انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرس با حضور معاون وزیر کشور در پایانه غرب تهران برگزار شد افزود: با گذشت زمان شهرداری ها صرفاً وظیفه خدمات رسانی به شرکت های مسافربری و مسافران را دارند اما متولی سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها در حوزه حمل و نقل بار و مسافر، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است.
وی ادامه داد: این در حالی است که در عمل به دلیل حضور مستمر شهرداری در پایانه ها، عمده مطالبات مسافران و رسیدگی به مسائل آنها که در قریب به اتفاق موارد در حوزه اختیارات شهرداری ها هم نمی باشد از مدیریت شهری است بنابراین رضایت مسافران که از اولویت های پایانه های سراسر کشور است، به صورت مطلوب تأمین نخواهد شد.
صدیقی خطرنشان کرد: دستیابی به یک مدیریت منسجم و تدوین سیاست های یکپارچه در جهت هم افزایی ظرفیت های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و اتحادیه سازمان پایانه های کشور حائز اهمیت است.
وی از دغدغه های مالی در حوزه اداره پایانه های کشور نیز گفت: شهرداری ها باید از محل درآمدهای پایدار خود، بودجه آتی را پیش بینی و هزینه کنند، اما در لایحه پیشنهادی درآمدهای پایدار، پنج درصد عوارض حاصل از فروش بلیت حذف شده است که این مهم آسیب جبران ناپذیری به اداره پایانه های کشور و خدمت رسانی به مسافران وارد می کند.
مدیرعامل سازمان پایانه های شهرداری تهران با اشاره به نحوه واگذاری شرکت های مسافربری تاکید کرد: واگذاری شرکت های مسافربری با برگزاری یک نوبت مزایده، تمدید قرارداد برای دوره های آتی و عدم امکان برگزاری مزایده مجدد باعث کاهش رقابت پذیری، عدم جذب سرمایه گذاری های جدید و در نهایت ممکن است تحول و رشد مطلوب را در این صنعت تحت الشعاع قرار دهد.
صدیقی همچنین به ساختار ابلاغی وزارت کشور اشاره کرد و گفت: در ساختار ابلاغی جدید شاهد انحلال برخی سازمان ها و ادغام ناهمگون همچون تلفیق پایانه ها با شرکت های تاکسیرانی و اتوبوسرانی درون شهری که ماهیت فعالیت متفاوت از یکدیگر دارند، هستیم و این ساختار جدید شاکله شهرداری را تحت تأثیر قرار می دهد، از این رو بازنگری و بررسی بازخوردهای ساختار جدید حائز اهمیت است.
مهران قربانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز در این نشست گفت: چشم انداز حمل و نقل و بسیاری از معادلات حمل و نقلی در آینده تحت تأثیر تکنولوژی، مباحث هوشمند و آی.تی قرار می گیرد از این رو با نگاه واقع بینانه، حرکت در جهت کسب منافع ذی نفعان، با استفاده از ابزار تکنولوژی های جدید میسر می شود.
همچنین مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به جایگاه حاکمیتی معاونت عمرانی وزارت کشور گفت: هماهنگی کلیه اقدامات عمرانی دستگاه های اجرایی کشور بر عهده این معاونت است و بهره مندی پایانه ها از این ابزار قدرتمند حاکمیتی به منظور رفع مسائل و دغدغه های حمل و نقل در سایه ارتباط مستمر و مؤثر میسر می شود.
رئیس سازمان شهردای ها و دهیاری های کشور با اشاره به تشکیل کمیسیون کلانشهرها و تهران گفت: این کمیسیون قدرت اجرایی بسیار بالایی دارد و ریاست این کمیسیون بر عهده وزیر کشور است که ظرفیت بسیار خوبی برای طرح مسائل و دستیابی به راه حل های کارگشا دارد. همچنین در صورت نیاز به بازنگری در تصمیم گیری ها، کمیسیون مزبور این ظرفیت را دارد که موضوع در آن مطرح و بررسی شود.
جمالی نژاد تصریح کرد: خصوصی سازی می تواند کلید واژه جهش تحولی پایانه ها باشد، دولت و شهرداری باید با واگذاری نقش اجرا به بخش خصوصی، هدایت و سکانداری امور بتواند به راهبردهای نو و ایده های جدید بپردازد.
وی با اشاره به نزدیک شدن به آغاز سفرهای نوروزی نیز گفت: در حوزه گردشگری و ایجاد نشاط اجتماعی کارهای نو و تازه باید در دستور کار قرار گیرد که در این راستا راه اندازی سامانه صدای مسافر برای انعکاس انتقادات و نظرات مسافران حائز اهمیت است.
تهرام/3036//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.