به گزارش خبرنگار ایرنا، هاتف ممیزی عصر دوشنبه در حاشیه بازدید از مرکز عرضه دام زنده در شهرستان اسلامشهر که به همت شهرداری اسلامشهر و بخش خصوصی راه اندازی شده اظهار داشت: جامعه عشایری استان تهران بیش از 700 هزار راس دام سبک در اختیار دارند.
وی یکی از مشکلات در زمینه تکمیل زنجیره تولید تا مصرف دام زنده عشایری را نبود مراکز عرضه دام زنده اعلام کرد و گفت: بنا داریم 2 مرکز عرضه دام زنده عشایری را به همت شبکه تعاونی های عشایری استان تهران و بخش خصوصی در شهرستان های پاکدشت و ملارد به زودی راه اندازی شود.
مدیر امور عشایر استان تهران یکی از دیگر مشکلات عدم وجود مرکز عرضه برای دام های عشایری را ذبح زود رس دام ها اعلام کرد و گفت: اگر مرکز ثابتی وجود داشته باشد عشایر بیشتر راغب می شوند که دام های خود را با وزن بالاتری کشتار کنند.
وی خاطرنشان کرد: راه اندازی مراکز عرضه دام زنده در استان تهران به لحاظ اقتصادی و بهداشتی برای مردم سودمند خواهد بود و همچنین موجب از بین رفتن عرضه دام های ناسالم و غیربهداشتی می شود و همچنین عرضه دام در مراکز غیرمجاز نیز جمع آوری می شود.
همچنین مجری طرح عرضه دام زنده در کلانشهرهای کشور نیز در این بازدید گفت: هدف از احداث مراکز عرضه دام زنده، تسهیل دسترسی هموطنان به مراکز عرضه دام، قیمت مقرون به صرفه دام، فروش دام بهداشتی و همچنین جلوگیری از تقلب های پیچیده و گاه عجیب در بازار فروش گوسفند خواهد بود.
شهریار جان فدا افزود: در این راستا مرکز عرضه دام زنده را در شهرستان اسلامشهر اجرا کردیم که این مرکز به آبشخور، جایگاه غذا و نگهداری دام‌ها، باسکول، تخلیه، بارگیری و غرفه های سرپوشیده و شناسنامه دار برای فروشندگان مجهز است.
این فعال صنفی درباره جزییات این طرح اظهار کرد: طرح میادین عرضه دام زنده که از چندی قبل به صورت آزمایشی آغاز به کار کرده قرار است با مشارکت بخش خصوصی و با دریافت مجوزهای لازم از مجمع کلانشهرها در 16 استان عملیاتی شود و این مهم در دهه فجر امسال و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی آغاز به کار کند.
وی با بیان اینکه این طرح با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای حمایت از کار و سرمایه ایرانی است، گفت: هدف از راه اندازی میادین عرضه دام زنده که نخستین مرکز آن نیز در اسلامشهر به بهره برداری رسیده، ساماندهی عرضه و بازار دام زنده و توزیع محصول بهداشتی به همراه حذف واسطه ها است.
به گفته جان فدا ، بسیاری از محصولات دام و طیور که توسط دلال ها عرضه می شود متاسفانه غیر بهداشتی است و موجبات بروز بیماری های مختلف را فراهم می آورد بنابراین بهترین راهکار در عرضه و توزیع دام، وجود میادین بهداشتی به همراه نظارت مناسب است.
وی با بیان اینکه گوشت دام زنده از گوشت های عرضه شده در قصابی ها نیز مناسب تر است، گفت: اگر خانواده ها حتی به صورت تجمیعی نیز از گوشت دام بهره بگیرند به نفع آن ها خواهد بود چرا که گوشت قصابی ها اکثرا از گوسفندهای ماده است اما دام زنده و گوسفندهای به فروش رفته نر هستند و گوشت گوسفندهای نر از نظر کیفیت بهتر خواهد بود.
جان فدا افزود: در مرکز میادین عرضه دام زنده فقط گوسفند به مردم عادی به فروش می رسد و به قصاب ها یا سایر افراد همانند واسطه ها ، دام فروخته نمی شود.
همچنین مدیرعامل شرکت تعاونی های عشایری استان تهران نیز در این بازدید گفت: 8 شرکت تعاونی در شهرستان های استان تهران خدماتی به عشایر ارائه می کنند.
رضا سالمی، نبود مرکز ثابت عرضه دام زنده را یکی از معضلات فروش دام در استان تهران اعلام کرد و گفت: تلاش می کنیم 2 مرکز عرضه دام زنده را در شهرستان های پاکدشت و ملارد با مشارکت بخش خصوصی احداث کنیم.
وی خاطرنشان کرد: با احداث این مراکز فروش، دامدار با قیمت مناسب دام خود را به فروش می رساند و با حذف واسطه گری برای مردم نیز صرفه اقتصادی دارد.
تهرام/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.